Ikke plads til yoga og meditation hos Jehovas Vidner

Jehovas Vidner, der i denne weekend holder landsstævne på Brøndby Stadion, tolererer ikke, at medlemmer bliver inspireret af andre trosretninger, lyder det fra talsmand Erik Jørgensen

Erik Jørgensen, talsmand for Jehovas Vidner, mener, at man udelukker sig selv, hvis man konverterer til buddhismen, og så kan man ikke længere komme hos vidnerne. -
Erik Jørgensen, talsmand for Jehovas Vidner, mener, at man udelukker sig selv, hvis man konverterer til buddhismen, og så kan man ikke længere komme hos vidnerne. -. Foto: Mette Frandsen.

Man må ikke modtage blod, være politisk aktiv, drikke for meget alkohol eller ryge tobak. Og sex hører kun til inden for ægteskabets rammer. Der er ikke plads til at tro på reinkarnation og eksperimentere med yoga og meditation og på den måde lade sig inspirere af andre trosretninger.

Det er nogle af de regler, som Jehovas Vidner lever under. Men eksperter mener, at Jehovas Vidner, der er Danmarks fjerdestørste trossamfund, risikerer at udslette sig selv på grund af de høje krav til en moralsk levemåde.

Kristeligt Dagblad har spurgt Jehovas Vidners talsmand, Erik Jørgensen, hvorfor medlemstallet daler og nu er nede på 14.500.

- Før det første havde vi en stor tilgang i 1950'erne, og den generation er ved at dø ud. For det andet har der ikke været samme tilgang som tidligere. Det har formentlig noget at gøre med samfundets generelle holdning til religion. Desuden er det en dybt personlig sag at blive Jehovas Vidne. Det er ikke let at blive. Det er en krævende opgave at leve efter de store krav, Jehovas Vidner stiller.

Eksperter siger, at hvis ikke I formår at forny jer og give medlemmerne længere snor, risikerer I at forsvinde helt med tiden. De mener, at Jehovas Vidner skal give medlemmer lov til at sammensætte deres tro ved eksempelvis at give grønt lys for at man kan tro på reinkarnation, tage kurser i zenbuddhisme, gå til yoga og samtidig være Jehovas Vidne. Hvad siger du til det?

- Det er stik imod kristendommen. Vi mener ikke, at Jesus giver rum for at tro på zenbuddhisme og reinkarnation. Jesus siger, at der er en smal vej, som fører til livet, og en bred vej, der fører til fortabelsen. Vi mener, at kristne skal gøre alt, hvad de kan, for at blive på den smalle vej.

Også selvom nogle mener, at I på den måde udsletter jer selv som trossamfund?

- Ja. For os er det er afgørende at følge det, som kristendommens grundlægger har sagt.

Bliver medlemmer udstødt, hvis de tror på noget, som Jehovas Vidner ikke finder acceptabelt?

- Man bliver ikke udstødt, fordi man tvivler. Hvis man lever i modstrid med det, Bibelen lærer, kan man blive udelukket. Men det er meget sjældent, at nogen går over til andre religiøse retninger.

Er det ikke bare, fordi de ikke tør risikere at blive udelukket fra deres familie, hvis den stadig er Jehovas Vidner?

- Jeg vil ikke udelukke, at det i nogle tilfælde kan være årsagen - at man er bange for at miste familien. Men det er mere, fordi det, man har lært om i Bibelen, gør, at man tager afstand fra yoga, zenbuddhisme og de nye religiøse tilbud. Det er mere ægteskabsbrud og alkohol, som gør, at Jehovas Vidner udelukker sig selv.

Hvad sker der, hvis et Jehovas Vidne tror på reinkarnation, dyrker yoga og mediterer inden for zenbuddhismen?

- Hvis nogle begynder at prædike noget sådant inden for vores menighed, så vil vi betragte dem som nogle, der er faldet fra troen. Så udelukker de i virkeligheden sig selv.

Hvordan har I det med folk, der konverterer fra Jehovas Vidner til en anden religion - eksempelvis buddhismen eller islam?

- De udelukker sig selv. Så kan man ikke komme mere hos Jehovas Vidner, for man afbryder selv forbindelsen til Jehovas Vidner. Det er det, Bibelen siger i Første Korintherbrev. Det vil sige, at man holder op med at omgås nogen, der har svigtet troen, og man vil ikke spise sammen med dem. Det er det, der står i Bibelen, som vi føler forpligter os.

Hvordan har I det med folk, der skifter religion til Jehovas Vidner?

- Vi mener, at de finder sandheden i Jehovas Vidner. Det er det rigtige at gøre. Det er forkert at svigte den tro.

Er det ikke dobbeltmoralsk, at folk gerne må konvertere til Jehovas Vidner, men hvis de forlader Jehovas Vidner og går ind i en anden tro, så må de ikke se deres familie mere?

- Som kristne er vi pålagt at missionere, og derfor henleder vi opmærksomheden på, at kristendommen er sandheden. Vi tilskynder derfor folk til at gå over til kristendommen. Nogle mennesker føler en veneration over for deres forældres tro, men ud fra Bibelen peger vi på, at det er vigtigere at behage Gud end at behage mennesker.

schnabel@kristeligt-dagblad.dk