Internet-bedemand tiltrækker kunder

For tre måneder siden gik bedemandsforretningen BedreBegravelse.dk online, og siden er ordrerne væltet ind. Succesen bekymrer dog ikke hos Danske Bedemænd, som leverer en helt anden ydelse, lyder det

Internetsiden BedreBegravelse.dk har stor succes. Det er et problem, mener flere bedemænd.
Internetsiden BedreBegravelse.dk har stor succes. Det er et problem, mener flere bedemænd.

Det er populært at bestille en begravelse over nettet.

Det viser de seneste knap tre måneder, hvor online-bedemanden BedreBegravelse.dk har eksisteret. I den periode har den internetbaserede bedemand stået for mere end 100 bisættelser og begravelser, hvilket svarer til omkring ni begravelser om ugen.

Til sammenligning står hver af de 280 bedemandsvirksomheder i Danske Bedemænd, landets største bedemandssammenslutning, blot for 2,5 begravelser om ugen. Et antal, som baserer sig på foreningens 36.300 årlige begravelser fordelt ud over året.

Og selvom der ligger en vis usikkerhed i sammenligningen, glæder det Per Holm, ophavsmand til BedreBegravelse.dk, at hans forretning allerede har vundet indpas hos danskerne.

"Som vi siger på godt jysk, så er det gået ganske fint indtil nu. Vi havde regnet med cirka en begravelse om dagen, så det er gået bedre, end vi havde forventet," siger han.

BedreBegravelse.dk blev stiftet som et alternativ til de etablerede bedemænd med fysiske forretninger og priser, som gennem de senere år har mødt kraftig kritik for at være alt for høje og uigennemskuelige.

På BedreBegravelse.dk kan pårørende til en afdød bestille alt fra rustvogn og kiste til gravsten og blomster, og priserne på hjemmesiden er fuldt tilgængelige - i modsætning til hos størstedelen af de traditionelle bedemænd. Samlet set er priserne hos BedreBegravelse.dk op til 5000 kroner lavere, blandt andet i kraft af et 2000 kroner lavere bedemandshonorar.

De kirkekontorer, som BedreBegravelse.dk har samarbejdet med, giver udtryk for tilfredshed. Dog haltede kommunikationen mellem BedreBegravelse.dk og kirkekontoret i Hillerød en smule forud for en bisættelse for nylig.

"Samspillet mellem kirke og bedemand fungerer ofte godt i kraft af den personlige kontakt, fordi tillidsforholdet bliver stærkere, når man mødes personligt. Men når det er sagt, er de bisættelser, vi har haft med BedreBegravelse.dk, forløbet, som de skulle, og vi har intet at klage over," siger kordegn Svend Ulstrup fra Det Fælles Kirkekontor i Hillerød.

At en bedemandsforretning på internettet er kommet på markedet, bekymrer dog ikke hos Danske Bedemænd, og foreningen har ikke mærket noget til den nye spiller, siger business manager Axel Jørgensen.

"Man kan ikke sammenligne vores ydelser med Bedre- Begravelse.dk. Der ligger et langt større arbejde for os i at hjælpe de afdødes familier med at afdække, hvilke økonomiske støttemuligheder de har, give vejledning om deltagelse i sorggrupper og tale om, hvilken type begravelse der ønskes. Det kender vores medlemmer alt til."

gehlert@k.dk