Prøv avisen

Islam vil være mere end religion i den vestlige verden

Islam er – ligesom i Danmark – den næststørste religion i Storbri-tannien efter kristendommen. Her forlader muslimer en moské i Birmingham efter fredagsbønnen. – Foto: Susannah IrelandEPA.

Storbritannien og andre vestlige lande giver indrømmelser til islam, som rækker videre end selve religionen. Det er med til at give islam en magt og et territorium, som religionen ikke har grundlag for, argumenterer Patrick Sookhdeo, leder af den britiske Barnabasfond, i ny bog

Islam i den vestlige verden adskiller sig i stigende grad fra det generelle samfund.

Det mener Patrick Sookhdeo fra instituttet for studier af islam og kristenhed i Coventry i England og leder for Barnabasfonden, som arbejder for at hjælpe forfulgte kristne.

Patrick Sookhdeo er selv oprindelig muslim og kritisk over for det muslimske samfund. Han har blandt andet peget på, at der er islamistiske ekstremister blandt de 138 underskrivere på det såkaldte fredsbrev fra muslimske lærde til kristne ledere. Det er folk, som er kommet med hadske angreb på kristne og jøder. Han argumenter også for, at brevet giver kristne skylden for alle konflikter mellem de to religioner, samt at den engelske oversættelse ikke fanger de nuancer, som brevet bruger til at kommunikere med den arabisk-talende verden på.

I en ny bog beskriver Patrick Sookhdeo udviklingen af islam i det britiske samfund og ikke mindst, hvordan det former samfundet nu og i fremtiden.

Hvad er det for et billede, du ser af islam i Storbritannien?

Da jeg kom til Storbritannien i 1959 og jeg kom med en muslimsk baggrund sugede vi den britiske kultur til os. Som min far sagde, så måtte vi integrere os fuldt og helt ind i samfundet. I dag er det et helt andet billede. Mange muslimer har over de seneste 30 år genopdaget klassisk islam, hvor troen også er politisk, så religion, magt og territorium smelter sammen.

Men er der ikke også mange moderate muslimer, som ikke er praktiserende muslimer?

Jo, men det er meget få. Den del af muslimerne, der accepterer vestlig sekularisme, er meget lille, fordi islam af natur er politisk. Mange muslimer siger, at islam er omdrejningspunktet i deres liv, og deres love skal være reguleret af trossamfundet. Det betyder adgang til magt, til egne skoler. Det betyder, at regeringen må tillade pensioner, som er i overensstemmelse med sharia, realkredit, som er i overensstemmelse med sharia, og halalmad på hospitaler. Dermed har islam vundet territorium i den verden, de lever i. Det bliver områder, hvor vi andre ikke kan færdes. De genskaber de samme mønstre, som vi kender fra Pakistan og Mellemøsten.

Men giver samfundet ikke de samme indrømmelser til kristne?

Jo, det giver indrømmelser til alle trossamfund. Men kristne afviser idéen om territorium og land og fysisk magt. Vi ser kirken som en åndelig kraft. Vi siger ikke, at dette er et kristent samfund, kun for kristne. Vi har ikke kristne love, kristen mad, og vi kræver ikke af regeringen, af vi vil have kristen lovgivning om vores pensioner. Vi accepterer, hvad vores samfund giver os. Det gør islam ikke.

Hvad har efter din opfattelse forårsaget denne udvikling?

Jeg tror, der er en række faktorer. Vi kan gå tilbage til 1979. Det var starten på det 15. århundrede med islam. Vi så Khomeini i Iran, den russiske invasion af Afghanistan og en stigende indflydelse fra Mekka. I den periode genopdagede islam sig selv, sin identitet. I Storbritannien begyndte muslimer at definere sig selv politisk. Før den tid så du ikke kvinder klædt i en hijab. De gik almindeligt klædt. Der var ikke mange halalslagtere, og der var ikke alle de muslimske institutioner, som vi ser i dag. Det er derfor, jeg i min bog lister alle organisationer og institutioner og viser, hvordan de er blevet brugt til at omforme ikke bare det muslimske samfund, men det britiske samfund generelt.

Hvordan er den omformning sket?

Der er fire stadier. Først er der udviklingen af en islamisk bevidsthed. Eksempelvis skal muslimske kvinder bære hijab. Den proces bliver formet af sharia. For det andet skaber du institutioner for uddannelse, jura og sundhedsvæsen, som er med til at skabe den sociale bevidsthed. For det tredje forlanger de, at samfundet skal tilpasse sig deres normer og skabe love, der beskytter dem. Eksempelvis skal piger bære muslimske klæder, og de må ikke være i svømmebadet med drenge. For det fjerde: Hvis muslimer ikke får det, som de vil have det, så har de retten til at sprænge dig i luften. De siger eksempelvis, at de ikke kan gøre for, at deres unge er vrede over, at landet har tropper i Irak og Afghanistan. De bruger truslen om vold.

Hvilken regulering vil du have af det muslimske samfund i Storbritannien?

Et liberalt demokrati må tillade plads til alle religioner og kulturer. Men vi er nødt til at sige til muslimerne, at de ikke kan have magt. Hvis muslimer vil leve i et liberalt, demokratisk samfund, så må de acceptere, at deres religion vil blive kritiseret, og at de måske også bliver udstillet som skurke. Det er den måde, det europæiske samfund har udviklet sig på, og vi kan ikke tillade, at en religion modsætter sig netop de principper.

Muslimer kan altså have deres religion og tro. Men de kan ikke have magt, og der kan ikke være områder, hvor folk af andre religioner ikke trygt kan færdes. Det må vi ikke tillade.

norum@kristeligt-dagblad.dk

Patrick Sookhdeo.Faith, Power and Territory. £ 10.99. Isaac Publishing.