Ja til Jehova

Jehovas Vidners sommerstævne i Århus er hvert år rammen om dåb. I år valgte omkring 200 nye medlemmer at træde ind i den omdiskuterede bevægelse, som praktiserer voksendåb i stedet for barnedåb

Tre gange om året holder Jehovas Vidner massedåb som her i går i Århus.
Tre gange om året holder Jehovas Vidner massedåb som her i går i Århus. Foto: Brian Rasmussen.

Først træder otte mænd i hvide T-shirts og sorte shorts ind på stadion. Bassinet står klar, og de otte mænd træder op på den lille stige og ned i det lune vand. Så kommer de lige så langsomt frem, få ad gangen går unge og voksne af begge køn frem mod bassinet. Længe har de studeret Jehovas Vidners særlige oversættelse af Bibelen, og nu skal de endelig vise, at de vil være fuldgyldige medlemmer af Jehovas Vidner.

De bliver taget imod af hver sin hjælper, som holder en hånd om ryggen på den, der skal døbes. Så dykkes personen hurtigt under, så både krop og hoved kommer under vand. Så snart ansigtet igen kommer til syne, lyder højlydte klapsalver.

200 siger ja til Jehova

Venner og familie står omkring dåbsbassinet. Kameraerne findes frem, og store, stolte smil pryder ansigterne. For den enkelte er dåben hurtigt overstået, og et varmt bad venter, men hele processen tager godt en time, for der er omkring 200, som i dag for alvor træder ind i Jehovas Vidner.

En af dem er Lotus Kirkegaard. Hun er opvokset i Jehovas Vidner og har gennem hele sit liv vidst, at hun også vil være med i organisationen. I dag er hun helt klar til at blive døbt, for hun vil som hun selv udtrykker det tjene Jehova resten af sit liv.

"Jeg har set meget frem til det, men jeg har også ventet, til jeg var fuldstændig klar, og det er jeg nu. Jehova er det vigtigste i mit liv, også vigtigere end mine forældre, for han kan hjælpe mig med alt og give mig evigt liv. Derfor vil jeg døbes," siger Lotus Kirkegaard.

Da hun, iført sort top og shorts, er blevet døbt, er hun meget glad. Selve dåben var så hurtigt ovre, at hun næsten ikke nåede at opfatte noget, men nu starter livet som Jehovas Vidne for alvor.

"Jeg kan godt lide, at jeg nu skal vise, at jeg virkelig vil gøre alt for Jehova. Han er herren, og jeg er hans discipel, og det er dejligt, at jeg skal tjene ham. Nu vil jeg virkelig kæmpe for ham," siger hun.

Lotus Kirkegaard er på stævnet med sine forældre og to yngre søskende. Bedsteforældrene er også med, og senere på dagen skal hele familien på restaurant for at fejre Lotus dåb.

Dåb er højdepunkt på stævner

Tre gange om året til forskellige stævner er der mulighed for, at nye Jehovas Vidner kan blive døbt. Det er det absolutte højdepunkt på stævnet. Nrgi Park i Århus er næsten fyldt op, for med dagens godt 17.000 deltagere rammer tallet over de forventede 14.000. Jehovas Vidner er naturligvis glade for de mange besøgende, og talsmand Erik Jørgensen mener, at det er et tegn på, at mange har behov for at høre, hvad Jehovas Vidner står for.

"Vi har åbent for alle interesserede, fordi budskabet skal ud til så mange som muligt. Det er det, vi er her for. Årets tema er også valgt, fordi vi mener, at mange har behov for at få vejledning om livet som troende. Og så er dåben jo en fantastisk, glædelig begivenhed, som vi alle glæder os til," siger han.

I år er temaet for stævnet Ledet af Guds Ånd. I løbet af de tre dage, stævnet varer, vil deltagerne høre forskellige foredrag med udgangspunkt i Helligåndens virke. Alle talerne er såkaldte Ældste, som er de styrende i menighederne. Foredragene er en kombination af bibellæsning, skuespil og traditionelt foredrag. Hertil synges der sange fra Jehovas Vidners egen sangbog.

Inden dåben hører deltagerne på et dåbsforedrag af Ældste Finn Loud. Han roser dåbskandidaterne for selv at tage beslutningen, og fordi de nu tager del i betingelsesløs hengivelse til Jehova.

"I vil aldrig glemme den dag, I blev døbt. Fra nu af er I Jehovas hengivne tjenere, og hans rige kommer før jeres egne ønsker. I har nu en tjeneste at udføre, for I skal indbyde alle til at tage del i tusindårsriget i himlen," siger Finn Loud.

Da de nu nye medlemmer af Jehovas Vidner kommer frem fra omklædningen, får de håndtryk, smil og knus. Det er tydeligt, at handlingen for dem gør dagen til en festdag, og Lotus Kirkegaard er glad.

"Nu kan jeg vie mit liv til Jehova og leve fuldt og helt som et Jehova Vidne," siger hun.

Lotus Kirkegaard var en af de 200, som i går valgte at blive medlemmer af den omdiskuterede bevægelse Jehovas Vidner ved at blive døbt som voksen.
Lotus Kirkegaard var en af de 200, som i går valgte at blive medlemmer af den omdiskuterede bevægelse Jehovas Vidner ved at blive døbt som voksen. Foto: Brian Rasmussen