Jesu død er stadig en gåde

SPØRG OM KRISTENDOM: Vi kan ikke vide, hvilken betydning Jesus tillagde sin egen død, men evangelierne beskriver Jesu død som en forudsætning for frelse, skriver dr.theol. Helge Kjær Nielsen

Kære brevkasse

Havde Jesus selv en forestilling om, at hans død var en offerdød?

Venlig hilsen

Claes Flach

Kære Claes Flach

Vi har ikke direkte indblik i, hvad Jesus tænkte, vidste og forstod om sin død. Derimod kan vi i Det Nye Testamente læse, hvad evangelisterne fortæller flere årtier senere om den sag. I lyset af den tiltagende modstand kunne Jesus efterhånden se, at han skulle dø, forstår man. Men det er ikke det samme, som at Jesus forstod sin død som en offerdød.

Hvis Jesus havde en forestilling om sin døds betydning, virker det ikke til, at disciplene og evangelisterne forstod den. Evangelierne beretter ganske vist forholdsvis detaljeret om, hvad der skete i Jerusalem i de sidste dage af Jesu liv, men de har påfaldende lidt at sige om Jesu døds betydning.

For modstanderne markerede henrettelsen det endelige nederlag for Jesus. Det gjorde den utvivlsomt også for mange andre – herunder mange af dem, der havde knyttet deres håb til ham og fulgt ham. Det vidner evangelierne om.

De, der troede på, at Jesus var opstået, forstod naturligvis korsfæstelsen på en anden måde. Men hvordan?

Ifølge Markusevangeliet kapitel 10 vers 45 sagde Jesus, at han er kommet for at give sit liv som løsesum, og i Matthæusevangeliet kapitel 26 vers 28 hedder det, at Jesus gav sit blod for mange til syndernes forladelse.

I evangelierne er der også henvisninger til for eksempel Esajas' Bog kapitel 53 i Det Gamle Testamente om Herrens lidende tjener. Men der er ikke mange af den slags henvisninger, og det er kun undtagelsesvis til vers, der er væsentlige for forståelsen af Jesu død.

Billedet i Johannesevangeliet kapitel 12 vers 24 om hvedekornet afspejler forståelsen af Jesu død som en forudsætning for liv. Ypperstepræsten Kajfas' ord i Johannesevangeliet kapitel 11 vers 50, at det er bedre, at én dør for folket, end at hele folket går til grunde, udtrykker det samme.

I lyset af udsagnene i de fire evangelier må man sammenfattende og overordnet sige, at Jesus død ifølge evangelisterne blev forstået som en forudsætning for frelse.

Venlig hilsen

Helge Kjær Nielsen

Svaret er forkortet af redaktionen.

Læs det fulde svar eller stil selv et spørgsmål på

kristendom.dk