Kampagne vil give unge appetit på livet som præst

Der er andet i jobbet som præst end gudstjenesten om søndagen. Det fortæller ny kampagne fra folkekirken, der skal afhjælpe en truende præstemangel

Kampagnen Vil du være en del af noget større? appellerer til unge om at blive præster. Her til studiemesse i Odense, hvor præsterne Hanne Henriksen og Rene Høegh fortæller studiesøgende om jobbets forskellige aspekter.
Kampagnen Vil du være en del af noget større? appellerer til unge om at blive præster. Her til studiemesse i Odense, hvor præsterne Hanne Henriksen og Rene Høegh fortæller studiesøgende om jobbets forskellige aspekter. . Foto: Erik Søndergård.

”Brænder du for at give mening i menneskers liv?”.

Det er det første spørgsmål, man bliver mødt af, når man åbner folkekirkens nye pjece, som i disse dage bliver udleveret til studiedage, studiemesser og på universiteter rundt i landet. Folderen er en del af folkekirkens kampagne Vil du være en del af noget større?, der har til hensigt at få flere unge til at søge imod teologistudiet og senere hen præstejobbet.

For antallet af uddannede teologer, der vælger jobbet som præst, er for lavt. Ifølge en undersøgelse foretaget af Kristeligt Dagblad var der fra 2012 til 2016 genopslag på 60 præstestillinger i landets 10 stifter. Det er næsten en fordobling af tallene fra 2007 til 2011. Den nye kampagne vil gribe fat om roden til problemet, og derfor var der heller ingen tvivl om målgruppen.

”Vi forsøger at nå ud til den nye generation af studiesøgende. Der er nogle store årgange, der er gået af, så der er selvsagt gode jobmuligheder,” siger sognepræst i Skødstrup Sogn Erik Søndergård, der er en af initiativtagerne bag projektet.

Kampagnen skal vise studiesøgende, at præstearbejdet er andet og mere end søndagsprædikenen i kirken. Blandt andet lokkes der med en varieret og spændende hverdag, god jobsikkerhed og muligheden for at sætte sit eget præg på arbejdslivet.

”Vi skal tiltrække dem, der har en god præst i sig, men ikke har tænkt over muligheden for den karrierevej,” siger Erik Søndergård.

Kampagnen er et udtryk for, at folkekirken tænker anderledes end tidligere, lyder det fra Lotte Hansen, direktør i kommunikationsbureauet Hansen Agenda.

”Man appellerer til søgende mennesker og går ud over de klassisk-kirkelige aspekter,” siger Lotte Hansen.

Hun påpeger, at folkekirken med kampagnen viser, at den er blevet bedre til kommunikationen.

”Kirken har generelt set haft svært ved at kommunikere ordentligt, men her formår man at tænke bredere, og det fungerer godt.”

For Erik Søndergård er håbet, at man vil kunne se en stigning i både antal optagede på teologistudiet og på ansøgerstatistikken til præstejobs landet over.

”Vi kørte det som pilotprojekt sidste år og så en stigning i ansøgerantallet til teologistudiet. Målet er, at de studerende vil finde præsteembedet attraktivt nok, også når de er færdige,” siger han.

Kampagnen er blevet gjort mulig efter støtte fra Købmand Herman Sallings Fond og i samarbejde med kommunikationsbureauet Handpicked.