Prøv avisen

Kan du tælle til kristendom?

Med tal kan religionsundervisningen gøres nemmere. Det mener præsterne Merethe og Hasse Jørgensen.

I flere år eksperimenterede præsterne Merethe og Hasse Jørgensen med at bruge tal i konfirmationsundervisningen. Nu har de udgivet undervisningsmaterialet 1, 2 ... tal om tro

Hvor mange gange blev Jesus fristet af Djævelen i ørkenen? Og hvor mange patriarker er det nu lige, vi hører om i Det Gamle Testamente?

Står svarene lidt svagt i erindringen, er det måske en god idé at alliere sig med en af de konfirmander, som nu har rig mulighed for at finde svarene i det nye konfirmationsmateriale 1, 2 ... tal om tro.

Bag det nye materiale står ægteparret Merethe og Hasse Jørgensen, som gennem deres egen konfirmandundervisning har gjort sig den erfaring, at der er mange fordele ved at knytte kristendom og tal sammen.

Tal er nogle gode kroge at hænge viden op på, og de hjælper børnene med at huske fortællingerne, siger Hasse Jørgensen og pointerer grinende, at det ikke er, fordi han og hans hustru og medforfatter er talfikserede, men at der er mening med talskaben.

Man skal huske på, at der i Bibelen bare er rigtig meget, som knytter sig til tal, siger han og nævner en hel række eksempler, hvoraf de to første mennesker på jorden, Adam og Eva, og den syvarmede lysestage fra jødernes tempel i Det Gamle Testamente blot er et par stykker.

De to nybagte forfattere er begge meget begejstrede for at undervise konfirmander og synes som regel også, at konfirmanderne er nysgerrige og åbne omend lidt utålmodige til tider. Men så gælder det om at præsentere dem for en varierende undervisning, mener de.

Derfor kan konfirmanderne hos præsteparret Jørgensen glæde sig over, at de i løbet af året får hilst på både bedemand og graver, ligesom der bliver brugt musikvideoer og moderne informationsteknologi i undervisningen.

Børn i dag har adgang til utrolig mange medier, og man kan sagtens bruge mange af de platforme i konfirmandundervisningen, siger Hasse Jørgensen.

Inddragelsen af den megen teknologi vil måske få nogle til at sætte spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er muligt at lade tusindårige fortællinger indgå i samspil med brug af moderne medier. Men Hasse Jørgensen maner tvivlen i jorden.

Det er min klare erfaring, at det traditionelle stof, som indeholder en væsentlig ballast af information til børnene, nemt kan bruges i sammenhæng med alle de nye medieplatforme, siger han og peger på, hvad god konfirmandundervisning er for ham.

Den gode konfirmandundervisning er først og fremmest engagerende og tæt knyttet til forkyndelsen.

På spørgsmålet om, hvorvidt konfirmanderne er lige så oplyste om kirke og kristendom som før i tiden, er præsteparret lidt tøvende, men Merethe Jørgensen mener dog, at der er rigeligt at tage fat på som præst.

De har nok lidt mindre viden om kristendommen, end man havde førhen, og sådan noget som salmer kender børnene stort set ikke fra skolen, siger hun og fortæller, at det rådes der god bod på i konfirmandundervisningen, hvor deres konfirmander synger akkompagneret af kirkens organist.

De nybagte forfattere er meget bevidste om, at børn i konfirmationsalderen er i en livsfase, hvor de er særdeles følsomme, og at det derfor ikke kan tages som en selvfølge, at de synger frimodigt og højt med på salmerne og i selve undervisningen lukker op for deres inderste tanker, når der skal tales om personlig tro og religiøse oplevelser.

Man er blufærdig, når man er 13-14 år, og der skal man som præst naturligvis være forsigtig, for det er et stort emne at tage hul på, når man taler om personlig tro, siger Hasse Neldeberg Jørgensen og bliver bakket op af hustruen.

Jeg oplever nogle gange, at konfirmanderne kommer og gerne vil tale på tomandshånd, hvis vi for eksempel er ude at gå en tur. Så åbner de sig lidt mere op, end når kammeraterne lytter, siger Merethe Jørgensen.

Hendes mand er enig.

I bund og grund handler det jo om, hvorvidt de har tillid til deres præst, og om, at der bliver etableret et gensidigt tillidsforhold, slutter Hasse Jørgensen.