Kan jeg få en fordel, er jeg ligeglad med, om den kommer fra en clairvoyant eller en anden rådgiver

Hun er muligvis dronningen af erhvervsclairvoyance i Danmark, han er erhvervsmand og en af hendes kunder. Rikke Hertz og Allan Muff fortæller fra hver deres side af bordet om brugen af clairvoyance til erhvervs- og karriererådgivning

Clairvoyant Rikke Hertz rådgiver sine erhvervsklienter i et lyst tårnværelse i Københavns indre by.
Clairvoyant Rikke Hertz rådgiver sine erhvervsklienter i et lyst tårnværelse i Københavns indre by. . Foto: Jens Welding Øllgaard.

På en prominent adresse i det indre København ligger en bygning, som har to spir. Den ligner nærmest et palads, og her, på tredje sal, har Rikke Hertz sin professionelle residens. Rikke Hertz har bygget en forretning op som karriererådgiver og erhvervskonsulent, men hun er ikke en helt almindelig en af slagsen, for hun benytter sig ikke kun af sin indsigt i forretningsverden. Hun er nemlig clairvoyant og bruger også sine evner til at hente informationer fra en anden verden end denne, når hun rådgiver sine klienter.

Er man klient hos Rikke Hertz, bliver man vist ind i et stort og lyst tårnværelse, hvorfra man har udsigt til flere af byens søer. Her bedes man tage plads i en cognacfarvet Arne Jacobsen-klassiker, Ægget, og snurrer man rundt i stolen, ser man i lokalet både en lyserød krystal, en metalafstøbning af et enormt Buddha-hoved og en lille, gennemsigtig glaskugle, der leder tankerne hen på en spåkones profetier. Der er nu ikke meget fodformet filantrop over Rikke Hertz, som har sin faste plads i rummets andet cognacfarvede æg. Hælene er høje, kjolen er i silke, og ikke et hår sidder forkert.

Rikke Hertz er en af de efterhånden flere clairvoyante i Danmark, der har gjort det til en levevej at bringe det spirituelle ind i erhvervslivet. Hun hjælper virksomheder og privatpersoner med emner som rekruttering, forretningsstrategi, ledelsesudvikling, samarbejdsvanskeligheder og jobsøgning. Og så har hun levet af at være erhvervsclairvoyant i syv år og kan fortælle, at kalenderen er fyldt op tre år frem.

Clairvoyance stammer fra det franske ”klarsyn.” Ofte forbindes clairvoyance med en synsk evne til at se ind i fremtiden, og det er denne evne, som Rikke Hertz siger hun besidder, og som hun bruger til at fremme udvikling og vækst hos de klienter, der kommer hos hende.

”Nogle af mine kolleger i branchen arbejder for eksempel med kontakt til afdøde – det kan man se som en måde at bevise nogle evner på. Jeg arbejder sådan set ikke med bevisførelse og er i virkeligheden ligeglad med, om mine klienter tror på clairvoyance eller ej. Så længe de er åbne for at lade sig inspirere,” siger Rikke Hertz.

En af de klienter, som har siddet i cognacægget over for hende, er erhvervsleder og entreprenør Allan Muff. Han er blandt andet direktør i tøjvirksomheden State of Wow og plakatfirmaet Kortkartellet.

Allan Muff stiftede første gang bekendtskab med clairvoyance omkring 20-årsalderen, hvor en interesse for spirituel og alternativ tænkning begyndte at optage ham. I dag er den spirituelle interesse intakt, men årsagen til, at Allan Muff har søgt rådgivning hos Rikke Hertz, er i virkeligheden ganske nøgtern:

”Hvis jeg som erhvervsmand skal præstere i et kompetitivt marked, skal jeg i bund og grund hele tiden være dygtigere og hurtigere end mine konkurrenter. Så hvis jeg, helt koldt og kynisk beregnet, kan få en fordel ved at gå til en clairvoyant, som mine konkurrenter ikke har, griber jeg den mulighed,” siger Allan Muff.

Allan Muff er en af de danskere, der har brugt Rikke Hertz’ clairvoyante rådgivning i erhvervsøjemed.
Allan Muff er en af de danskere, der har brugt Rikke Hertz’ clairvoyante rådgivning i erhvervsøjemed. Foto: Jens Welding Øllgaard

Danskernes søgen inden for det spirituelle og alternative kan stort set kategoriseres inden for to felter. Det forklarer Iben Krogsdal, der er forfatter, salmedigter og tidligere religionsforsker og har skrevet flere bøger om danskernes spiritualitet.

I det ene felt ses en mere indadvendt selvrealiserings-spiritualitet, som især handler om det enkelte menneskes mærken efter i sit indre og sigen fra over for ydre pres. Og i det andet felt ses en selvudviklingsspiritualitet, som særligt trives i erhvervslivet.

”Den slags spiritualitet har først og fremmest til formål at optimere folks præstationer inden for erhvervslivet og knytter an til en kapitalistisk tankegang om vækst, som ikke kun kommer til udtryk i et økonomisk perspektiv, men også i et psykologisk, der handler om, at vi som mennesker aldrig bliver færdige med at udvikle os,” siger Iben Krogsdal.

Men hvad er det helt konkret, der sker, når Rikke Hertz bruger sine clairvoyante evner?

”Jeg stiller ind på klienten ved at slappe af i kroppen og i mit sind gøre mig klar til at sige noget, som giver mening og skaber værdi og udvikling for den anden. Det handler ikke om mig, det handler alene om, at jeg stiller mig til rådighed for at være den bedste kanal,” siger Rikke Hertz.

Det, som hun er kanal for, er informationer, der kommer til hende som en blanding af billeder, følelser, ord og fornemmelser. Ifølge hende kommer informationerne fra det, hun kalder ”guider” – sjæle, der har levet for mange tusinde år siden på jorden, og som ikke har nogen krop, men som kan se tingene fra et andet og mere strategisk perspektiv.

”De vil hjælpe os mennesker med at være mere kærlige og hjælpsomme over for hinanden. Og jeg har valgt at stille mig til rådighed for det, de vil fortælle os,” siger Rikke Hertz, som dog ikke vil bruge sine evner til at forudsige lottotal eller for den sags skyld død og ulykke – det ville være uetisk og ikke bidrage til at forbedre verden, mener hun.

Men hvad tror Allan Muff, der sker? Hvis han skal være kynisk, vil han udlægge det, Rikke Hertz kan, som en ganske almindelig, men udviklet evne til at aflæse ham og det, han udtrykker.

”Men jeg tror også på en større virkelighed, og at der er opsamlet nogle informationer et sted, som hun muligvis har et sugerør ind i,” siger Allan Muff.

Allan Muff kalder sig selv ”ret skeptisk” og fortæller, hvordan han derfor er mødt op til sine clairvoyantaftaler med en forventning om, at Rikke Hertz skal bevise sine evner over for ham – at hun skal kunne fortælle ham noget om hans situation, som hun ikke kunne have vidst på forhånd.

”Ved et møde fortalte jeg hende, at jeg i den næste periode havde en rejseaktivitet, og spurgte, om hun kunne sige noget om det,” fortæller Allan Muff.

”Hun kom frem til, at det drejede sig om to koreanere, jeg skulle til forretningsmøde med. Og hun sagde, at hun så den ene som en slange og den anden som en bjørn. Hvis slangen så en mulighed for det, ville han hugge til, hvorimod bjørnen var forbundet med åbenhed og mulighed for et godt samarbejde. Jeg vidste præcis, hvilke personer hun snakkede om, så derfor var jeg efterfølgende opmærksom,” fortæller Allan Muff.

Samarbejdet med den person, han selv identificerede som slangen, var i forvejen problematisk, og Allan Muff tog derfor Rikke Hertz’ rådgivning som en anerkendelse af den frustration, han selv oplevede.

”Hvis man grubler over noget, kan man enten gruble videre selv, eller man kan finde nogen at tale med. Det kan være en partner, en kollega, en psykolog eller en clairvoyant. Men i bund og grund handler det for mig om at have en dialog med et menneske, som kan hjælpe mig videre,” siger Allan Muff.

Han forestiller sig da også, at nye besøg hos Rikke Hertz kan blive relevante for ham i fremtiden – også, selvom nogle i hans erhvervsverden synes, han lyder som en ”klaphat,” når han benytter sig af clairvoyance.

”Men ikke at drage universet og eksistensen ind i mit arbejdsliv ville på en måde være lige så fattigt som at se en film i sort-hvid, når jeg kan vælge at se den i 3D med farver,” siger Allan Muff.

Rikke Hertz peger på, at spåkoner og -mænd gennem alle tider har været brugt som rådgivere af magthaverne, og at det har givet de synske en magt, som har medført frygt og fordomme blandt folket.

Og fordomme møder Rikke Hertz da også. Hun bliver spurgt, om ikke hun bare lukrerer på svage personer, bedriver hokus pokus-magi eller snyder og googler sig frem til de informationer, hun giver sine kunder.

”Når folk kommer til mig, gør jeg mig umage for at give dem en værdi, som de bliver glade for. Jeg står ikke nede på gaden og reklamerer for min forretning, for jeg lever af, at mine kunder anbefaler mig til andre,” siger Rikke Hertz og peger på, at kunderne dermed må være tilfredse med produktet.

”Man beskylder jo heller ikke Netto for at lukrere på et sultbehov, når de sælger mælk og ost og leverpostej. På samme måde dækker jeg et behov, og hvis mine klienter ikke er tilfredse, giver jeg dem pengene tilbage. Det er dog kun sket omkring fem gange i min karriere,” siger hun.

Hokus pokus-skepsissen forstår Rikke Hertz, fordi mennesker med en sund fornuft kan have svært ved at tro på noget, de aldrig selv har prøvet.

”Men tidligere sagde folk, at ilden var hokus pokus, eller at smartphonen var hokus pokus. Det handler nok om, at det er nemt at putte det, vi ikke kan forklare, ned i en hokus pokus-kasse,” siger hun.

Men er der så snyd indblandet i Rikke Hertz’ forretningsmodel? Hun griner, da hun svarer.

”Jo, man kan da godt sige, at det er lidt snyd, at jeg har helt gratis adgang til nogle guider, som bare leverer det hele til mig.”