Prøv avisen

Kan jeg få en fordel, er jeg ligeglad med, om den kommer fra en clairvoyant eller en anden rådgiver

Clairvoyant Rikke Hertz rådgiver sine erhvervsklienter i et lyst tårnværelse i Københavns indre by. Foto: Jens Welding Øllgaard

Hun er muligvis dronningen af erhvervsclairvoyance i Danmark, han er erhvervsmand og en af hendes kunder. Rikke Hertz og Allan Muff fortæller fra hver deres side af bordet om brugen af clairvoyance til erhvervs- og karriererådgivning

På en prominent adresse i det indre København ligger en bygning, som har to spir. Den ligner nærmest et palads, og her, på tredje sal, har Rikke Hertz sin professionelle residens. Rikke Hertz har bygget en forretning op som karriererådgiver og erhvervskonsulent, men hun er ikke en helt almindelig en af slagsen, for hun benytter sig ikke kun af sin indsigt i forretningsverden. Hun er nemlig clairvoyant og bruger også sine evner til at hente informationer fra en anden verden end denne, når hun rådgiver sine klienter.

Er man klient hos Rikke Hertz, bliver man vist ind i et stort og lyst tårnværelse, hvorfra man har udsigt til flere af byens søer. Her bedes man tage plads i en cognacfarvet Arne Jacobsen-klassiker, Ægget, og snurrer man rundt i stolen, ser man i lokalet både en lyserød krystal, en metalafstøbning af et enormt Buddha-hoved og en lille, gennemsigtig glaskugle, der leder tankerne hen på en spåkones profetier. Der er nu ikke meget fodformet filantrop over Rikke Hertz, som har sin faste plads i rummets andet cognacfarvede æg. Hælene er høje, kjolen er i silke, og ikke et hår sidder forkert.

Rikke Hertz er en af de efterhånden flere clairvoyante i Danmark, der har gjort det til en levevej at bringe det spirituelle ind i erhvervslivet. Hun hjælper virksomheder og privatpersoner med emner som rekruttering, forretningsstrategi, ledelsesudvikling, samarbejdsvanskeligheder og jobsøgning. Og så har hun levet af at være erhvervsclairvoyant i syv år og kan fortælle, at kalenderen er fyldt op tre år frem.