Prøv avisen

Katolske biskopper: Gør kirken mere åben over for fraskilte

Pave Frans ved den gudstjeneste, der afsluttede den katolske kirkes tre uger lange synode om familiens vilkår. - Foto: Alessandro Bianchi/Reuters/Scanpix

Kirkemøde i Rom ender med slutdokument, der åbner diskussion om fraskiltes adgang til nadveren. Dokumentet fortolkes allerede nu forskelligt af kirkelige fløje

Den såkaldte synode, et kirkemøde om familien, hvor katolske biskopper de seneste tre uger i Rom har diskuteret familiens vilkår, sluttede i weekenden med at anbefale, at kirken bliver mere åben over for fraskilte, der har giftet sig igen uden kirkens velsignelse. Men hvad det så vil betyde i praksis, er der allerede stor uenighed om.

Det endelige dokument, som biskopperne vedtog til sidst, er så ukonkret i ordlyden, at det straks har åbnet for fortolkninger, især i det omstridte spørgsmål om gengiftes ret til nadveren.

”Det absolutte forbud mod nadver til gengifte står for fald,” skriver avisen La Stampa i en overskrift, og bladets vatikanist, Andrea Tornielli, konkluderer, at synoden åbner for, at ”gengifte i visse tilfælde og på bestemte betingelser vil kunne få adgang til nadveren.”

Den opfattelse deler de fleste store italienske medier, der mener, at synoden anbefaler, at ”uddelegere” beslutningen til de lokale biskopper, mens andre siger, at det er åbent for fortolkning, fordi slut-dokumentet fra synoden ikke nævner ordet nadver explicit:

”Så konservative kan sige, at det er udelukket, fordi det ikke er nævnt i teksten. Mens reformivrige kan forstå, at det inkluderer nadveren, fordi det ikke tydeligt er udelukket i teksten,” skriver Thomas Reese i NCR, National Catholic Reporter.

Når ordet nadver ikke er direkte nævnt, skyldes det formentlig, at det aldrig havde kunnet samle flertal. Biskopperne vedtog slutdokumentet ved at stemme om det, punkt for punkt. Det fik de nødvendige to tredjedeles flertal, men de tre punkter 84-86, der handler om gengifte, blev vedtaget med en meget smal margen, og punkt 85 fik kun en stemmes flertal. 80 biskopper stemte imod og viste dermed, at der stadig er stor uenighed i kirken på det område.

De formuleringer i slutdokumentet, der nu diskuteres, siger blandt andet, at gengifte i et såkaldt internt forum, hvilket vil sige en samtale med en præst, ”kan blive bevidste om deres situation”, og den samtale ”kan medvirke til at træffe den rigtige afgørelse om, hvad der blokerer for muligheden for at deltage i højere grad i kirkens liv.”

Voice of the Family, Familiens Stemme, en meget konservativ katolsk pressionsgruppe, erklærede lige efter afslutningen på synoden, at den har medført en ”tillidskrise”, som pave Frans er nødt til at gøre noget ved:

”Nok er nok”, skriver gruppen på sin hjemmeside.

”Paragrafferne 84-86 kan tolkes som en klar åbning for at give nadveren til grupper, der lever i synd, og dermed til at skænde det hellige sakramente og skandalisere de troende, ikke mindst vores børn og børnebørn”, udtaler en af gruppens stiftere, John Smeaton.

Mens synoden altså åbner en dør på klem i forhold til gengifte katolikker, er der ingen åbning, hvad angår et andet omdiskuteret emne, homoseksuelle parforhold og ægteskaber. Det afviser slutdokumentet, men som noget nyt nævner det, at kirken skal støtte de familier, der har homoseksuelle medlemmer, og det gentager ikke den formulering, som kirken ellers har brugt om homoseksuelle som seksuelt afvigende.

I den afsluttende tale sagde pave Frans, at kirkens ledere skal angribe problemerne ”frygtløst, uden at begrave hovedet i sand.”

Han kritiserede tilsyneladende de konservative deltagere på synoden, som ”har vist de lukkede hjerter, som ofte gemmer sig” i kirken ”og sidder i Moses' stol og dømmer svære sager og familier med problemer, ind imellem på overlegen og overfladisk måde.”

Det er i sidste ende pave Frans, der skal og kan bestemme, hvilke konsekvenser diskussionerne på synoden skal have.

Synoden har været præget af en del skandaler og beskyldninger om manipula-tion, som har præget biskoppernes arbejde og især me-diedækningen.

Da biskoppernes samledes, sprang en præst, der arbejdede i kurien i Rom, ud som homoseksuel, præsenterede sin kæreste og erklærede, at kirkens regler om cølibat var umenneskelige. Han blev straks suspenderet og rejste med sin kæreste til Barcelona i Spanien.

Midt i synoden kom det frem, at 13 biskopper havde skrevet et privat brev til pave Frans, hvor de klagede over arbejdsgangen på synoden. Det blev tolket som en direkte kritik af pave Frans for at forsøge at manipulere synoden, og han advarede selv fra talerstolen deltagerne mod at forfalde til konspiratorisk hermeneutik.

I sidste uge skrev en italiensk avis, at paven har en hjernesvulst. Det blev straks dementeret af Vatikanet, og Vatikanets avis, L'Osservatore Romano skrev, at det var et forsøg på at manipulere synoden.