Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

Interview

Kirke afviser dom om musikgudstjenester som mangelfuld

"Dommeren har undladt at tage hensyn til de teologiske argumenter for, hvorfor det er gudstjenester,” siger formanden for Vor Frue Kirkes menighedsråd Anne Dorte Schwarz-Nielsen. Arkivfoto. Foto: Kåre Gade

Der blev ikke taget hensyn til teologiske argumenter, da Københavns Byret gav Koda medhold i en sag om brugen af musik i to københavnske kirker. Sådan lyder det fra formanden for Vor Frue Kirkes menighedsråd, som har anket sagen

Det var med stor forundring, Vor Frue Kirkes menighedsråd den 14. januar læste sig igennem en netop afsagt dom fra Københavns Byret. Sagen vedrørte den københavnske domkirkes natkirkearrangementer, som ifølge brancheforeningen Koda havde så meget fokus på musikken, at de burde betegnes som koncerter frem for gudstjenester og dermed også underlægges særlige afgifter.

Og én ting var, at byretten gav Koda medhold i sagen. Noget andet var begrundelsen, som menighedsrådet ikke forstod. Derfor har rådet nu anket sagen og taget den videre til landsretten, fortæller formand Anne Dorte Schwarz-Nielsen.

”Det har vi, fordi vi simpelthen mener, at dommen er utrolig mangelfuld. Dommeren har undladt at tage hensyn til de teologiske argumenter for, hvorfor det er gudstjenester,” siger hun.

Sidste år stævnede Koda, der sikrer musikskaberes rettigheder, Vor Frue Kirke og Trinitatis Kirke i København for ikke at betale Koda-afgift i forbindelse med optrædener ved natkirkegudstjenester. Gudstjenester er fritaget for afgiften, men Koda mente, at der indgik så meget musik i flere af kirkernes arrangementer, at de burde ses som koncerter.

Hos domkirken gælder det tilbuddene Chill-Out Night og God Goes Deep, som kombinerer gudstjenesten med elektronisk musik.

I sin dom konkluderede byretten, at musikken var det væsentlige ved arrangementerne, som derfor ikke kunne ses som gudstjenester i ophavsretlig forstand. Men ifølge Anne Dorte Schwarz-Nielsen afgør mængden af musik ikke, hvad der er en gudstjeneste.

”Det handler om, hvordan musikken indgår og anvendes. I natgudstjenesternes forløb forkyndes der både med ord og musik. Det at kombinere musikken med rummet er også forkyndelse,” siger hun og tilføjer, at natkirkepræst Christian Monrad netop forklarede den teologiske baggrund for de mere flydende gudstjenester under sin vidneforklaring i retten, men at dette er udeladt i domsresuméet.

Så hvordan skal musikken bruges, for at det er en gudstjeneste og ikke en koncert?

”Den skal bruges forkyndende. Musikken skal i samspil med rummet være med til at give en fornemmelse af at være nærmere Gud. Den gør, at man får nogle religiøse overvejelser eller stemninger.”

Derudover undrer det Anne Dorte Schwarz-Nielsen, at byretten lader til at have lagt vægt på en forældet vurdering fra Kirkeministeriet om betaling af Koda-afgifter ved musikgudstjenester. Selvom sagen ikke handler om store beløb, ser hun ingen grund til, at kirken bruger midler på noget, den er fritaget for. Og hun kan frygte, at økonomi vil spille ind hos nogle kirker.

”Gudstjenesten er netop fritaget for Koda-afgifter, fordi økonomien ikke skal afgøre, hvad der spilles. Så hvad vil der ske med gudstjenestens udvikling, hvis Koda får sin vilje? Derudover er det principielle spørgsmål, om Koda overhovedet skal definere, hvad der er en gudstjeneste. Koda er sat i verden for at hente penge ind til kunstnere, og det skal den naturligvis kæmpe for, men her går den ind på præsternes område.”

Har sagen ændret jeres syn på jeres natkirkegudstjenester?

”Nej. Det er heller ikke noget, vi har brugt lang tid på at drøfte. I rådet har vi hele tiden opfattet natkirkeforløbet som én lang gudstjeneste.”