Kirke reklamerer i bordeller og pølsevogne

Med en alternativ reklamekampagne på værtshuse og i sexbutikker forsøger Apostelkirken i København at åbne sig og vise, at gudstjenesten ikke behøver være en finkulturel ceremoni for de særligt indviede. God idé, mener fremtidsforsker

Med kampagnen ”Kom som du er”, håber Apostelkirken på Vesterbro i København tiltrække mennesker, der ikke normalt har deres gang i kirken. –
Med kampagnen ”Kom som du er”, håber Apostelkirken på Vesterbro i København tiltrække mennesker, der ikke normalt har deres gang i kirken. –. Foto: Public Pondus.

Kirken er også for ludere og lommetyve. I modsætning til hvad mange måske tror, kræver det ikke særlige kompetencer at være kirkegænger. Ligesom kirken ikke nødvendigvis er lig med støvede ritualer og knudret sprog fra det forrige århundrede. Kirken handler om næstekærlighed og rummelighed, og derfor er der plads til alle.

Alt dette forsøger Apostelkirken på Vesterbro at fortælle med den helt nye og opsigtsvækkende reklamekampagne Kom som du er. En plakat med et gennemsigtigt kors signalerer, at der er hul igennem til kirken. Plakaten hænger overalt i sognet uden for bordeller, børnehaver, værtshuse og pølsevogne. Det er kirkens håb, at nye folk vil få øjnene op for dens kvaliteter.

Vi håber, at vi på sogneplan kan sænke tærsklen ind til kirken. Det er vores fornemmelse, at mange mennesker tror, de skal have en særlig anledning til at komme i kirke. Vi opfordrer dem til at komme, som de er. Kirken er et sted, man skal være sig selv, forklarer præst ved Apostelkirken Niels Nymann.

Jesus havde en evne til at møde folk, hvor de var, og hang også ud med de befolkningsgrupper, som vi tager kontakt til gennem kampagnen, siger han.

Flere af de mennesker, som kampagnen henvender sig til, kommer i miljøer, som i kristent regi formentlig vil blive opfattet som syndige. En vigtig pointe for Niels Nymann er derfor også, at rummelighed ikke er det samme som grænseløshed.

Kom, som du er, betyder ikke, at alt er lige godt. Kom, som du er, er også et kald til omvendelse. Vi bruger alt for meget energi på at forestille noget andet end det, vi er. Min drøm er ikke nødvendigvis, at kampagnen lokker 50 nye folk ind på kirkebænkene. Men snarere, at den hænger i værtshuse og i pornobutikker, og den fanger et menneskes opmærksomhed, som sidder og overvejer sit liv. Jeg håber, at korset vil fange dem og kalde dem ud på en ny vandring og så håber vi, at vi kan være deres nye følgesvende, siger Niels Nymann.

Apostelkirken har lavet kampagnen sammen med grafisk designer Sascha Jespersen fra kommunikationsbureauet Public Pondus, som har den gode sag som omdrejningspunkt. Det var Public Pondus, der henvendte sig til kirken.

Der er megen snak om, hvordan folkekirken taber terræn i forhold til coaching, guruer og mange andre aggressive spirituelle bevægelser. Mens andre rykker sig, bliver kirken stående i sin hellige højborg, og det synes vi er en skam. Vi vil gerne hjælpe kirken med at gøre opmærksom på den fred og fordybelse, som kirken står for. Folk betaler kassen for at opleve en coach som Anthony Robbins, mens kirken er næsten gratis og er samtidig den ægte vare. Her kan folk komme, som de er, siger Sascha Jespersen, som håber, at plakaterne kan skabe debat og opmærksomhed omkring kirken.

Det er altid godt med debat. Jeg forstår ganske enkelt ikke aversionen om, at det er beskidt og lakaj-agtigt, hvis kirken reklamerer for sig selv. Det gode budskab skal fortælles og i kirken er budskabet jo ikke skamfuldt. Tværtimod. Reglen er, at alt skal brandes i dag. Det gælder også for kirken, fastslår hun.

Det synspunkt deler Johan Peter Paludan, direktør for Instituttet for Fremtidsforskning.

Folkekirken har det problem, at den er alt for vag og vidtfavnende. Hvis man ikke gør noget i det mindste lokalt i kirkerne så overlader man skytset til de andre på det religiøse marked, og behovet for det åndelige er der jo, siger Johan Peter Paludan og fortsætter:

Vi vil se det meget tydeligt, hvis stat og kirke på et tidspunkt bliver adskilt. Så vil de kirker, der ikke har profileret sig, dø, for intet kommer pr. automatik.

schelde@kristeligt-dagblad.dk