Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

Kirkeaktører overvejer at droppe Danske Bank

Hvordan kan man fortsætte med at være kunde i Danske Bank, hvis man samtidig vil stå fast på sine kristne og humanitære værdier? Det er den etiske udfordring, en række kirkelige organisationer står med. Foto: Ints Kalnins/Ritzau Scanpix

Flere kirkelige, humanitære organisationer har etiske kvababbelser over at samarbejde med Danske Bank efter afsløringer om hvidvask. Samtidig frygter flere, at et bankskifte kan gå ud over deres arbejde. Overvejelserne er spildte kræfter, lyder det fra professor

Selvom alle detaljer i den verserende hvidvasksag i Danske Bank endnu ikke er kendte, tegner sagen allerede til at blive en af de største bankskandaler om hvidvask i nyere europæisk historie. Så hvordan kan man fortsætte med at være kunde i banken, hvis man samtidig vil stå fast på sine kristne og humanitære værdier?

Det er den etiske udfordring, en række kirkelige organisationer står med. Kristeligt Dagblad har været i kontakt med fem organisationer, der alle benytter Danske Bank i dag, men nu overvejer at skifte pengeinstitut på baggrund af den seneste tids afsløringer.

En af dem er Folkekirkens Nødhjælp, hvor organisationens fremtid i Danske Bank skal drøftes på et bestyrelsesmøde den 5. oktober.

”Helt grundlæggende er det et stort problem for os at samarbejde med en bank, der står midt i en stor sag om hvidvask. Men det sætter os samtidig i et dilemma,” siger international chef Jonas Nøddekær.

Han forklarer, at Folkekirkens Nødhjælp som humanitær organisation har brug for at kunne transportere penge ud til projekter i for eksempel Libyen og Irak. Det kan være en kompleks opgave, hvor man risikerer, at pengene bliver stoppet undervejs. Men her har Danske Bank blandt andet i kraft af sin størrelse vist sig at være særdeles effektiv til at sikre, at pengene kommer frem.

”Derfor er det en stor beslutning for os, hvis vi skal skifte bank. For det nytter ikke, hvis det går ud over vores humanitære arbejde,” siger Jonas Nøddekær.

Hos Danmission står man i samme dilemma, hvor man på den ene side ønsker at tage afstand fra hvidvask- sagen, men samtidig har brug for Danske Banks evner til at håndtere pengeoverførsler til skrøbelige stater. Generalsekretær Jørgen Skov Sørensen oplyser, at Danmission har drøftet spørgsmålet både på repræsentantskabsmødet, i bestyrelsen og i ledelsen, men endnu ikke lagt sig fast på, om man ender med at skifte bank.

Desuden er det et problem for missionsorganisationen Åbne Døre, der arbejder for at hjælpe forfulgte kristne, at hvidvask-skandalen også har tråde til Nordkorea.

”Der er det farligste land i verden at være kristen i. Det gør det endnu mere kompliceret for os,” siger general-sekretær René Brocelius Ottesen.

Flere ikke-kirkelige humanitære aktører har på samme måde meldt ud, at det er et problem for dem at fortsætte som kunder hos Danske Bank. Blandt andet skriver Care Danmark på organisationens hjemmeside, at hvidvask-skandalen har fået den til at skifte bank.

Men de mange overvejelser er næppe andet end skønne spildte kræfter, forstår man på Bent Meier Sørensen, professor i organisations- filosofi ved Handelshøjskolen i København (CBS). For i sidste ende er et bankskifte et valg imellem pest eller kolera.

”Engang var banker en af samfundets bærende moralske autoriteter, og det ville dengang have været en alvorlig sag at være kunde hos en moralsk angribelig bank. Sådan er det ikke i dag. Den rolle har bankerne for længst udspillet. Det er ikke bare Danske Bank, men hele banksektoren, der over årene har lidt et stort moralsk kollaps,” siger han.

Derfor mener han, at det stort set er en håbløs opgave at finde en større bank, man kan forsvare moralsk.

”I dag er det ikke længere et moralsk spørgsmål, hvilken bank man vælger, lige så lidt som det er et moralsk spørgsmål, hvilket telefon-selskab man benytter. Og jeg ville i hvert fald ikke opgive at give penge til en organisation på baggrund af et bankvalg,” siger han.

Hos Danske Bank har man forståelse for den kritik, der kommer fra organisationerne, skriver pressechef Kenni Leth i en mail til Kristeligt Dagblad.

”Vi kan ikke ændre for- tiden, men vi tager meget gerne en dialog med de her kunder om, hvad vi har gjort for sikre, at noget lignende aldrig kan ske igen. Vi er i dag et helt andet sted, når det gælder bekæmpelse af hvidvask og økonomisk kriminalitet, men der er ingen tvivl om, at vi skal lægge os ekstra i selen for at genvinde omverdenens tillid,” skriver han.