Prøv avisen

Skal man kunne blive lynviet i folkekirken?

”Hvis efterspørgslen kommer, vil jeg gerne give mulighed for det, så længe der er tænkt over tingene. Hvis folk ønsker en afdæmpet vielse uden den store fest og har vidner med i kirken, kan vi fint imødekomme det,” siger biskop Henrik Stubkjær om lynvielser i folkekirken. Billedet er et modelfoto.

Det dyre og iscenesatte bryllup kan modvirkes med såkaldte drop-in-vielser i folkekirken. Det er muligt i Sverige og bør også være en mulighed i Danmark, lyder det fra teologer og biskop. Man vil undergrave vielsens alvor, mener professor

For at modvirke tidens store fokus på forbrug, bør folkekirken åbne for lynvielser, hvor par med kort eller ingen frist kan blive gift, så længe de har det formelle på plads, mener teologer og biskop.

Det sker med forbillede i Svenska kyrkan i Borås i Sydsverige, hvor man i flere år har arrangeret drop-in-vielser, hvor det kun kræves, at parret viser legitimation for at blive viet.

Ulla Morre Bidstrup, der har skrevet ph.d.-afhandling om kirkelige handlinger og er uddannelsesleder for Pastoralseminarierne, mener, at folkekirken bør gøre mere for at formidle, at vielse ikke forudsætter stort forbrug.

Eksempelvis kunne kirkerne en gang i kvartalet holde åbent hus for par, der har papirerne og præstesamtalen i orden og nu ønsker en hurtig vielse.

”Jeg kan kun tilslutte mig det svenske initiativ, fordi det er en udfordring for den kirkelige vielse, at mange forbinder den med det store udtræk. Der vil en mere afdæmpet ramme give mulighed for dem, der måske skræmmes af de store udgifter og iscenesættelsen,” siger hun.

Kirken i Borås vil til sommer under ”O-ringen-festivallen” tilbyde vielser, hvor par kan gå direkte ind fra gaden og blive viet, så længe de har legitimation med. Den model støtter Ulla Morre Bidstrup ikke, men hun ser gerne, at kirken kan afholde lynvielser, hvor par, der har fået prøvelsesattest og præstesamtale, med kort varsel kan melde sig.

”Det er vigtigt, at ritualerne får plads, at man har tid til at tale med præsten og har brugt tid på at overveje sin beslutning, ellers svækker man ritualet ved at svække alvoren og ender med, at vielsen bliver en uovervejet event. Man skal finde balancen mellem det afslappede og eftertanken,” siger Ulla Morre Bidstrup.

Den holdning deler Leise Christensen, teolog og lektor ved Teologisk Pædagogisk Center Løgumkloster.

”Det må ikke blive så spontant som i Las Vegas, men der er noget fremadrettet i at følge en bevægelse, hvor flere ønsker et afdæmpet alternativ til det fornemme bryllup med 800 roser i kirken. Jeg tror bestemt, at folk gennemtænker det grundigt, inden de gifter sig, og der vil drop-in-tanken være med til at fjerne idéen om det store forbrug,” siger Leise Christensen.

Biskop over Viborg Stift Henrik Stubkjær tilslutter sig tanken, men peger samtidig på, at udtrykket ”drop-in” lyder poppet, og at han endnu ikke har mødt behovet for systematiserede rammer for uformelle vielser.

”Hvis efterspørgslen kommer, vil jeg gerne give mulighed for det, så længe der er tænkt over tingene. Hvis folk ønsker en afdæmpet vielse uden den store fest og har vidner med i kirken, kan vi fint imødekomme det,” siger biskoppen.

Henrik Stubkjær peger endvidere på, at det vigtigste er, at fokus er på vielsen frem for rammerne.

”Det er en tiltalende tanke at give folk mulighed for en vielse, hvor alt det prangende ikke følger med. Der kunne et sådant initiativ sende et nyt og autentisk signal med fokus på det, vielsen handler om, to menneskers kærlighed,” siger han.

Svend Andersen, der er professor i teologi ved Aarhus Universitet, mener modsat, at man bør holde fast ved den nuværende vielsesform.

”Jeg er modstander af tanken om, at man kan giftes på festival, og par kan allerede i dag blive gift med kort varsel. Der er en vis alvor i vielsen, og derfor mener jeg, det er forkert at sætte det i system med drop-in-idéen. Kirken skal være en antikultur, hvor tingene går langsomt, og man kan tænke sig om,” siger han.