Prøv avisen

Historisk møde: Pave Frans og en række andre kirkeledere drøftede fred i Mellemøsten

En flok hvide duer blev sluppet fri, da kirkeledere i weekenden holdt møde i den italienske by Bari om fred i Mellemøsten. – Foto: Gregorio Borgia/Ritzau Scanpix

Mellemøsten lider i stilhed, mens andre tramper på regionen i jagten på magt og rigdomme. Sådan lød det fra Pave Frans, da han i weekenden var samlet med kirkeledere fra både øst og vest for at drøfte en fælles indsats for fred i Mellemøsten

Den syditalienske by Bari var i weekenden ramme om en exceptionel begivenhed, da pave Frans, et stort antal ortodokse patriarker og kirkeledere i Mellemøsten for første gang var samlet til et historisk møde om en økumenisk indsats for fred i regionen.

Her fordømte paven verdens ”morderiske ligegyldighed” og ”medskyldige tavshed” over for konflikterne i regionen, flygtningene og fordrivelsen af kristne og talte også imod våbenindustrien og ”besættelsen” af land. Derudover gentog han sin appel om en tostatsløsning for Israel og palæstinenserne.

Titusinder af tilskuere fik et syn, der aldrig var set før, da den hvidklædte pave og de sortklædte patriarker kørte i bus sammen gennem byen til vandet, hvor et stort telt var sat op på havnefronten, og paven førte an til et økumenisk bønnemøde med både arabisk sang og aramæisk bøn.

Forinden kunne indbyggerne i den feststemte by, der regnes for en religiøs bro mellem øst og vest, se de mange kirkeledere stå på række foran byens domkirke, hvor en flok hvide duer blev sluppet fri, og pave Frans talte. Han havde patriarken af Konstantinopel, Bartholomæus, på sin højre side, mens lederen af den russisk-ortodokse kirke, Kirill, var bemærkelsesværdigt fraværende. Kirill havde dog sendt sin udenrigsminister, biskop Hilarion Alfajev.

Ifølge Paolo Rodari, der skriver om Vatikanet for avisen La Repubblica, skyldes patriarkens fravær dels, at Bari ikke er ”neutral grund” på samme måde som Cuba, hvor Kirill og pave Frans havde deres historiske møde i februar 2016.

”Og samtidig er Konstantinopel-patriarken med i Bari, og de to er stadig ikke kommet helt overens,” lyder det fra Rodari i den seneste udgave af tidskriftet for den katolske kirke i italienske Bergamo.

Et af stridspunkterne mellem den græsk-ortodokse og den russiske kirke er spørgsmålet om Ukraine, og lederen af den græsk-katolske kirke i Ukraine, Sviatoslav Shevchuk, som er i opposition til Kirill, var også i Bari efter at have haft et møde i Vatikanet med paven tidligere på ugen.

Bari var udpeget til værtsby, fordi den er hjemby for relikvier af den hellige Nikolaj, som er en af de mest elskede helgener i verden, såvel i øst som i vest. Inden bønnemødet på Baris havnefront samledes kirkelederne i krypten i katedralen, der bærer helgenens navn, for at bede foran hans grav. Paven tændte også lyset i en speciel lampe formet som en båd, der har to slags olie for at illustrere den kristne kirke i øst og vest. ”Lad os sammen tænde et håb,” sagde paven, der lidt senere i en tale erklærede, at ”ligegyldighed dræber, og vi vil sammen hæve vores stemmer mod den morderiske ligegyldighed”.

”Vi vil give stemme til dem, der ingen har, til dem, der kun kan tørre tårerne væk. For Mellemøsten græder, lider i stilhed, mens andre tramper på regionen i jagten på magt og rigdomme,” beklagede paven, inden deltagerne gik ind til en konference for lukkede døre.

Ud over pave Frans deltog 19 andre kirkeledere i begivenheden, ”der er uden fortilfælde”, som den katolske ærkebiskop i Bari, Francesco Cacucci, erklærede til avisen Gazette del Mezzogiorno: ”Det er aldrig sket før, at så mange kristne kirkeledere har været samlet på én gang, og det sker i den hellige Nikolajs navn, fordi han er den mest elskede helgen i både Østen og Vesten efter Jomfru Maria.”

Mødet i Bari var ”et vigtigt skridt på den økumeniske vej,” skriver den anerkendte Vatikanet-kender Andrea Tornielli i avisen La Stampa, hvor han arbejder. Efter hans mening viser weekendens fælles appel for fred, at det økumeniske samarbejde med de ortodokse kirker, som pave Frans har arbejdet for, har bevæget sig fra de ”teologiske kommissioner og komplicerede og svære skridt mod forsoning” til nu også at handle om at forsøge at finde løsninger på store aktuelle problemer.

”Denne begivenhed er starten på en ny vej, som kristne kan gå både i Mellemøsten og andre steder i verden,” skriver Tornielli, som kalder det en ”solidarisk økumenisme”.