Prøv avisen

Der er en ensom på linjen

“Mange ringer for bare at have nogen at snakke med. En ringede for eksempel op i dag og sagde ’goddag’ og ikke mere,” fortæller 71-årige Katja Grothen, som har været frivillig i Sct. Nicolai Tjenesten i 10 år. Foto: Leif Tuxen

I dag er det 60 år siden, at telefonlinjen Sct. Nicolai Tjenesten blev grundlagt. Hvor mange i begyndelsen ringede ind med akutte krisesituationer, fylder ensomhed meget i dag. Kristeligt Dagblad tog med på vagt hos Danmarks ældste samtaletjeneste

Der er stille hos Sct. Nicolai Tjenesten. Det er fredag formiddag, og dørene ind til de små kontorer i bygningen i det indre København er lukkede, mens gangen er tom. Det betyder, at der er travlt. ”Jo mere stille der er på kontoret, jo travlere har vi. For når alle døre er lukkede som nu, betyder det, at alle de frivillige er optaget af samtaler,” forklarer leder af tjenesten, Stine Lene Hansen.

Kontoret har kun været åbent i en halv time, og de tre, der i dag er på vagt, har allerede noteret seks samtaler ned på skemaet i køkkenet. Ved siden af skemaet ligger to selvmordsformularer, som blev udfyldt i nat.

Kristeligt Dagblad er taget med på morgenvagt i Sct. Nicolai Tjenesten, kun få dage inden at den ældste samtaletjeneste i landet fejrer sit 60-årsjubilæum den 12. september. Da de tre på vagt fortsætter med at være optaget, inviterer Stine Lene Hansen i stedet ind på sit kontor. Hun har kun arbejdet for tjenesten i knap et år, men kan sagtens give den historiske gennemgang.

Den indledes med en journalist fra Ekstra Bladet, der for godt 60 år siden ringede til Kirkens Korshærs daværende chef, Haldor Hald, for spørge, om han ikke skulle tilbyde samtaler til folk, der overvejde selvmord, ligesom en svensk præst var begyndt at gøre. Det vidste korshærs-chefen ikke rigtig, men dagen efter kunne han læse en artikel med overskriften ”Ring til mig, hvis De tænker paa selvmord”. I den stod det direkte nummer til Haldor Halds telefon, som efterfølgende ringede så ofte, at Sct. Nicolai Tjenesten blev skabt.

I dag er der otte tjenester rundt i hele landet, og antallet af opkald er vokset fra 2000-3000 de første år til godt 25.100 samtaler i København sidste år samt over 45.000 på landsplan. To tredjedele af opkaldene er fra kvinder, og hvor samtalerne i starten primært handlede om selvmord, ringes tjenesten i dag også op af misbrugere, sygdomsramte, arbejdsløse, psykisk syge og sårbare og – oftere og oftere – ensomme.

”For 60 år siden var der ingen, der talte om ensomhed, for man tog sig af hinanden. I dag har vi det svært med eksistenser, der ikke har et netværk. Vi ved ofte, hvem der er ensomme, men vi har ikke overskud til at lukke dem ind,” siger Stine Lene Hansen.

I løbet af de seneste 60 år er der også dukket mange andre samtaletjenester op med specifikke tilbud til blandt andre selvmordstruede og børn.

”Alligevel sidder vi her og får flere og flere brugere. Det er bekymrende og tyder på, at mange føler sig opgivet af systemet. Vi kan ikke gøre noget ved deres situation, men vi kan lytte. Vi er et medmenneske i tilværelsen.”

Modsat mange andre virksomheder er Sct. Nicolai Tjenesten i København ikke hoppet med på bølgen med åbne kontorlandskaber. Her foregår samtalerne på små kontorer, så det forbliver anonymt, forklarer leder Stine Lene Hansen, som fra sit kontor har et vindue ud til gangen. Hun trækker gardinet for, når nogen møder op til en fysisk samtale. Foto: Leif Tuxen

For 60 år siden var der ingen, der talte om ensomhed, for man tog sig af hinanden. I dag har vi det svært med eksistenser, der ikke har et netværk. Vi ved ofte, hvem der er ensomme, men vi har ikke overskud til at lukke dem ind

Stine Lene Hansen

Andre læser lige nu