Pensioneret snedker laver smukke kirkeskibe til foræringspris

Steen Zoffmann besluttede, da han gik på pension, at nu ville han kun beskæftige sig med smukke ting. Siden har han bygget syv kirkeskibe, der alle er givet væk. Og flere er på vej fra ”værftet” i Østjylland

Ikke kun kirker får glæde af Steen Zoffmanns skibsbyggeri. Flere af hans modelskibe er bygget til museer. Her ender også denne model af den tidligere Juelsminde-Kalundborg-færge ”Lasse”. –
Ikke kun kirker får glæde af Steen Zoffmanns skibsbyggeri. Flere af hans modelskibe er bygget til museer. Her ender også denne model af den tidligere Juelsminde-Kalundborg-færge ”Lasse”. – . Foto: Anders Brohus/Polfoto.

Da sømanden for år tilbage gik i land og blev pensioneret, besluttede han, at han i sin tredje alder ville beskæftige sig med smukke ting. Siden har den nu 74-årige bygget syv kirkeskibe, som alle er sejlet ind i lige så mange kirker landet over. Og flere er på vej fra Steen Zoffmanns private ”værft”, der er indrettet i et par hobbyværksteder i den gamle smedje fra 1792 i Ørum ved Vejle, hvor familien bor.

Som traditionen byder med hensyn til kirkeskibe, forærer Steen Zoffmann sine modelskibe bort som gaver til kirkerne.

”Og hvis en menighed synes, de mangler et skib til deres kirke, er de meget velkommne til at henvende sig, så vil jeg gerne bygge et til dem,” lyder tilbuddet fra skibsbyggeren, mens han nørkler lidt ved en af de mange små detaljer på en nybygning, denne gang ikke til en kirke, men en model af den nu ophuggede færge ”Lasse”, der sejlede mellem Juelsminde og Kalundborg.

Den skal til Juelsminde Havnemuseum, for også flere museer har nydt godt af hans gavmilde kreativitet.

Alle de små detaljer på ”Lasse” er hjemmelavede, ned til mindste del, sådan som alle Zoffmanns modeller af historiske skibe i øvrigt er. Hvor andre modelbyggere vælger den lettere løsning og køber de arbejdskrævende, ofte diminutive maritime dimser til deres skibsmodel som færdigartikler i hobbyforretninger, fremstiller Zoffmann det hele selv, fra anker og kompas til årerne i redningsbåden. Derfor løber det op i 1000 arbejdstimer og et år til halvandet, før han har en model færdig og klar til sejlads ud i verden.

”For mig er det netop det sjove, at man laver det hele selv,” siger han.

Modellerne af de historiske skibe er bygget efter tegninger og mål, som Zoffmann finder i arkiver på værfter og museer, eller – som hans model af ”Dronning Marie” til Vedbæk Kirke – på Rigsarkivet.

”Jo, her ville den venlige arkivar gerne sende mig tegninger, og så fik jeg en pris for, hvad det ville koste. Jeg måtte jo så fortælle ham, at jeg forærede mine kirkeskibe væk, så det kunne slet ikke gå at betale over 600 kroner for nogle tegninger, og at mine samlede udgifter til byggematerialer til en model ligger på 300-400 kroner. Det er, hvad det koster, fordi det altsammen er genbrug: Teaktræ fra ophuggede havemøbler, som jeg finder på genbrugspladsen, gamle ledninger, jeg skræller isoleringen af, zink, som jeg har fået foræret af min vvs’er og så videre.”

Steen Zoffmann bygger kirkeskibe, som han forærer kirker rundt i landet. Har indtil nu søsat 7.
Steen Zoffmann bygger kirkeskibe, som han forærer kirker rundt i landet. Har indtil nu søsat 7. Foto: Polfoto

”I stedet tilbød jeg ham så at komme og male hans havelåge. Det tilbud kunne han alligevel ikke stå for.”

Ganske vist kom Zoffmann aldrig til at male arkivarens havelåge, men kontakten var etableret: Skibsbyggeren i Ørum fik tegningerne kvit og frit, og Vedbæk Kirke fik 1000 arbejdstimer senere sit nye kirkeskib. Sådan et – af linjeskibet ”Dronning Marie”, havde man haft siden 1908, men det var blevet stjålet i 2014.

”Og det dukker jo aldrig op igen, så jeg syntes, det var synd for dem, og tilbød så en ny model. ’Dronning Marie’ blev søsat i 1824, men var i 1849 blevet ombygget til en fregat, og det blev så den udgave, vi valgte,” fortæller Steen Zoffmann og forklarer den maritime og militære forskel: Et linjeskib har et kanondæk mere end fregatten.

Steen Zoffmann i gang med at slibe skroget til ”noget der måske engang ender som et kirkeskib”. Som traditionen byder, forærer han sine kirkeskibe bort. Det tager ham omkring 1000 timer at få en model færdig. –
Steen Zoffmann i gang med at slibe skroget til ”noget der måske engang ender som et kirkeskib”. Som traditionen byder, forærer han sine kirkeskibe bort. Det tager ham omkring 1000 timer at få en model færdig. – Foto: Anders Brohus/Polfoto

Steen Zoffman er uddannet snedker, styrmand og lærer. Han var elev på skoleskibet ”Georg Stage”, har sejlet for Mærsk og rederiet Torm og været skipper på flere sejlskibe, blandt dem Vejle Amts ”Styrvolt”, der i sin tid sejlede med ”børn med vanskelige forældre”, som Zoffmann udtrykker det. Altså unge utilpassede, der havde brug for en timeout på søen, ligesom også den landskendte skonnert ”Fulton” gjorde det.

Med denne faglige baggrund, parret med en levende kulturhistorisk interesse, har Zoffmann styr på alle de nautiske og historiske detaljer. Akkurat som han inden byggeriet af et nyt modelskib overhovedet går igang, begynder med at læse alt, hvad han kan finde om det oprindelige fartøjs historie.

Mange kirkeskibe er orlogsskibe, altså krigsskibe, men Zoffmann bygger også skibe fra hverdagslivet, som det er tilfældet med hans model af den tremastede barkentine ”Håbet”, til Vejlefjordkirken, der fragtede mursten til byggeboomet i København i slutningen af 1800-tallet – ”min hyldest til den arbejdende befolkning”, som Zoffmann bemærker. Krigsskib er heller ikke hans model til Kolby Kirke på Samsø af et romersk oldtids-kornskib, som Paulus kunne have sejlet med på sine missionsrejser i årene 50-52.

Kirkeskibet ”Håbet” hænger i Vejlefjordkirken. Denne tremaskede barkentine sejlede med mursten til byggeboomet i København i slutningen af 1800-tallet og er Zoffmanns ”hyldest til det arbejdende folk”. –
Kirkeskibet ”Håbet” hænger i Vejlefjordkirken. Denne tremaskede barkentine sejlede med mursten til byggeboomet i København i slutningen af 1800-tallet og er Zoffmanns ”hyldest til det arbejdende folk”. – Foto: Anders Brohus/Polfoto

Kirkeskibene, man finder i de danske kirker, er i øvrigt vidt forskellige, i såvel modelvalg, baggrundshistorie som udførelse. Nogle mere heldige end andre, bedømt efter modelbyggerens håndværksmæssige kunnen og maritime kundskaber. Men de ”er alle givet af et godt hjerte”, fastslår Steen Zoffmann, som har fået sine egne modelskibe positivt bedømt af en sagkyndig. De faglige krav om akkuratesse udfordrer og skaber arbejdsglæde, og det er først og fremmest glæden ved arbejdet, der tæller, fastslår han:

”Glæden ved at lave noget, der bliver pænt, og som andre kan føle glæde ved. Og så synes jeg i øvrigt, det er en stor ære at få et kirkeskib hængt op og derved blive en lille del af den lange kulturhistorie, som folkekirken repræsenterer. Det er en stor fornøjelse.”

Derfor modtager han gerne bestillinger på flere kirkeskibe til foræringspris, og interesserede kan få kontakt til ham via mail-adressen: zoffmann@gmail.com.

Kirke­skibet i Kol­by Kir­ke på Samsø er bygget som et af oldtidens romerske kornskibe. Det kunne være et skib af denne type, som Paulus rejste med på en af sine missionsrejser. –
Kirke­skibet i Kol­by Kir­ke på Samsø er bygget som et af oldtidens romerske kornskibe. Det kunne være et skib af denne type, som Paulus rejste med på en af sine missionsrejser. – Foto: Steen Zoffmann