Konservativt undervisningsmateriale om køn er på vej

Syv konservative aktører mener, at den eksisterende undervisning i kønsidentitet er på afveje. Til næste år udgiver de derfor et større undervisningsmateriale om blandt andet kønsidentitet og familieformer

En pige kigger sig om i pigeafdelingen i en legetøjsforretning. Men det er ikke godt med kønsspecifikt legetøj, fremgår det af en skrivelse fra Sex og Samfund. Og den tænkning er lige præcis et eksempel på, hvad syv kirkelige organisationer opponerer mod ved tidens tale om køn.
En pige kigger sig om i pigeafdelingen i en legetøjsforretning. Men det er ikke godt med kønsspecifikt legetøj, fremgår det af en skrivelse fra Sex og Samfund. Og den tænkning er lige præcis et eksempel på, hvad syv kirkelige organisationer opponerer mod ved tidens tale om køn. . Foto: Torben Klint / Ritzau Scanpix.

I foreningen Sex & Samfunds undervisningsmateriale om normer for 0.-3. klasse møder man et orange væsen, der hedder Kroppeloppen. Kroppeloppen har lavet en ønskeseddel, som børnene skal læse, hvor det ikke-kønnede væsen blandt andet foreslår, at man laver legetøjsforretninger, der ikke er delt op i pige- og drenge-afdelinger. Butikker skal nemlig ikke gøre forskel på, om man er dreng, pige eller en kroppelop.

”Hvorfor skal legetøjsforretningen bestemme, hvad drenge skal lege med, og hvad piger skal lege med? Og hvad med mig? Jeg er jo en kroppelop! Jeg er hverken en dreng eller en pige. Hvad skal jeg så lege med?”, skriver Kroppeloppen.

Undervisningsmaterialet er frit tilgængeligt for alle lærere og bliver brugt på mange skoler i Danmark. Men der er behov for en anden vinkel på spørgsmålet om kønsidentitet og andre temaer i seksualundervisningen. Det mener i hvert fald flere kirkelige aktører, deriblandt Indre Missions Familliearbejde, Børne- og Ungdomsoase og Foreningen af Kristne Friskoler, som derfor arbejder på et undervisningsmateriale, der skal være ”et supplement” til det eksisterende fra blandt andre Sex & Samfund. Det skal være for børn ned til 0. klasse.

Ud over kønsidentitet vil organisationerne udgive materiale om blandt andet kropsidealer, familieformer og porno, siger leder af projektet og landsleder for Indre Missions Familiearbejde Gitte Rasmussen.

”Vi tænker, at der er et hul og nogle mangler i den undervisning, børn får i dag. Det skal ikke ses som en kamp mod Sex & Samfund, som gør meget godt arbejde. Men det skal ses som et supplement til deres undervisningsmateriale. Vores materiale vil være anderledes på den måde, at vi siger, at vi er skabt som mand og kvinde, og at der er to køn. Man kan være mand og kvinde på mange måder, men modsat Sex & Samfund siger vi ikke, at der findes mange forskellige kønsidentiteter,” siger hun.

At konservative interesseorganisationer nu kommer på banen med et modsvar til tidens kønsopfattelse, er ikke overraskende, siger ph.d.-stipendiat Line Anne Roien, der forsker i skolernes seksualundervisning ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. Seksualundervisningen er både nationalt og internationalt en kampplads for aktører, der vil præge skolens uddannelse i seksuelle normer, som hun blandt andet skriver i den nyudgivne bog ”Seksualitet, skole og samfund – kritiske perspektiver på seksualundervisning”.

”I nyere tid har seksualundervisningen i høj grad været formet af undervisningsmateriale fra interesseorganisationer som for eksempel Sex & Samfund, der ud over at støtte skolens undervisning også har holdninger og værdier, de gerne vil udbrede. Der er ikke et marked for at udgive litteratur til seksualundervisning i skolen, og derfor bruger mange lærere det materiale, der ligger frit tilgængeligt fra interesseorganisationer, hvilket stiller krav til lærernes kritiske dømmekraft i forhold til brugen i skolen. I det lys er det en meget forventelig reaktion fra disse foreninger, der naturligvis også gerne vil udbrede deres syn på køn og seksualitet,” siger hun.

Thomas Aastrup Rømer, der er lektor i pædagogisk filosofi ved samme institut, er ikke begejstret for tanken om at undervise små børn i køns-identitet. Han har dog hverken læst Sex & Samfunds materiale eller det kommende materiale fra de kirkelige organisationer.

”Jeg synes, at man skal snakke så lidt som muligt om køn med børn. Ikke fordi man skal gøre det til et tabu, men fordi børnene selv skal have lov at finde deres egne veje ind i det. Jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om at opløse idéen om køn, som nogle gerne vil. Men omvendt er det også problematisk at have en alt for generaliserende idé om, hvad drenge og piger skal. Man skal lade naturen gå sin gang og ikke komplicere små børns hverdag med spørgsmål om køn,” siger han.

Jeg er jo en kroppelop! Jeg er hverken en dreng eller en pige, lyder det i Sex & Samfunds undervisningsmateriale om normer for 0.-3. klasse.
Jeg er jo en kroppelop! Jeg er hverken en dreng eller en pige, lyder det i Sex & Samfunds undervisningsmateriale om normer for 0.-3. klasse.

Sex & Samfund vil gerne læse undervisningsmaterialet fra de kirkelige foreninger, inden organisationen vil forholde sig til det. Det siger vicegeneralsekretær Tania Dethlefsen.

”Det står alle frit for at producere undervisningsmaterialer. Og debatten om, hvad god, moderne, tids- og alderssvarende seksualundervisning er, hilser vi velkommen. Sex & Samfund er en del af en global sammenslutning af organisationer og arbejder i en række andre lande, hvor vi ofte ser seksualundervisningsmaterialer med et konservativt kristent udgangspunkt, der desværre ikke lever op til danske krav. I stedet prædiker de nogle gange afholdenhed eller tager afstand fra LGBT+-personer og alles ret til at være dem, de er. Det regner vi naturligvis ikke med gør sig gældende for et undervisningsmateriale målrettet danske børn og unge – men vi er nysgerrige på, hvad disse foreninger ønsker at gøre anderledes,” siger hun.