Konfirmanderne får kristendommen i hænderne

Flere af Fyns sognekirker inddrager kunstneren Karsten Auerbach i konfirmandundervisningen. Det giver dem også et sprog for troen, lyder det

”Kunsten kan ikke erstatte konfirmandundervisningen, men den skaber en forbindelse mellem kroppen og hjernen,” siger kunst-neren Karsten Auerbach. På billedet ses konfirmandernes installation hængende over alteret. – Privatfoto.
”Kunsten kan ikke erstatte konfirmandundervisningen, men den skaber en forbindelse mellem kroppen og hjernen,” siger kunst-neren Karsten Auerbach. På billedet ses konfirmandernes installation hængende over alteret. – Privatfoto.

I Horne Kirke på Fyn udstilles ikke blot kunstneren Karsten Auerbachs egne værker, men også kunst fra kirkens 16 konfirmander. De har over seks undervisningsdage mødtes med kunstneren for at lave to hovedinstallationer i kirken, der kan ses af sommergæster hele sommerferien. Det er indgået som en del af årets konfirmationsundervisning, fortæller sognepræst i Horne Kirke Jesper Svärd.

Det har været indlæring gennem handling. Normalt sidder konfirmanderne jo blot og lytter, men her har de været tvunget til selv at involveres. Det er rigtig meget værd for os, og de har også selv været både glade og stolte over resultatet, siger han.

Den ene installation hænger over alteret i kirken, hvor små figurer på gennemsigtige plader skabt af konfirmanderne selv illustrerer flere af Bibelens fortællinger om Paradis.

Det er inspireret af ikonostasen en ikon-væg, som den kendes fra den ortodokse kirke. Figurerne er omkranset af tre store figurer fra Karsten Auerbach, som tilsammen illustrerer Treenigheden.

For at finde konfirmandernes anden installation skal man ned i den anden ende af kirken og op af ad en trappe som konfirmanderne meget rammende har døbt elevator til Paradis. Her finder man nemlig en ruminstallation i pulpituret, som er en del af kirketårnet, hvor konfirmanderne har symboliseret Paradis med et lyshav, der holdes op mod loftet af rør. Forbundet til samme rør skulle de placere noget, der fik dem til at tænke på Gud eller Paradis.

Flere af dem blev fascineret af spejlet, fordi det kunne reflektere lyset fra oven, og specielt en af drengene brugte flere timer på at placere spejlet, så det skinnede én lige i øjnene, når man kom op ad trappen, siger Karsten Auerbach og tilføjer:

Da jeg evaluerede forløbet, fortalte de, at, de syntes, det var fedt, at de oven på konfirmandundervisningen kunne vise, hvordan troen så ud i deres eget hoved ved at lave deres egne symboler og billeder.

Jesper Svärd mener også, at projektet er godt givet ud:

Store dele af konfirmandernes trosliv vil fremover blive hængt op på de billeder, de lavede. Det er jeg ikke i tvivl om.

Det er ikke første gang, at kunstneren Karsten Auerbach inddrages i konfirmandundervisningen på Fyn.

Sidste år inviterede Fritze Henriette Steiner-Johnsen, som er sognepræst og religionspædagogisk konsulent i Fyens Stift, ham til at lave kors ud af skrot med flere konfirmander, og siden er han blevet inddraget i konfirmandundervisningen på Fyn flere gange.

Kunsten kan få konfirmanderne til at se og mærke kristendommen på en ny måde. Det har bestemt også givet dem et sprog for troen, for gennem arbejdet med for eksempel skrotkorsene kom der nogle ord og overvejelser, som de slet ikke havde før. Der er ingen tvivl om, at det er noget, de husker, når de har haft kristendommen i hænderne, siger hun og forklarer, hvordan skrotkorsene blev en god indgangsvinkel til kristendommen, fordi det meget konkret symboliserede, hvordan Gud kunne skabe noget smukt ud af skrot også i vores egne liv, når vi føler, det ikke er andet end skrot.