Kong David trækkes ind i MeToo-debat

Bibelens historie om David og Batseba er blevet genstand for en ophedet evangelikal debat om sex og samtykke

Det er to år siden, at en opdatering hashtagget #MeeToo på det sociale medie Twitter satte gang i en lavine af kvinders fortællinger om seksuelle overgreb og -krænkelser.
Det er to år siden, at en opdatering hashtagget #MeeToo på det sociale medie Twitter satte gang i en lavine af kvinders fortællinger om seksuelle overgreb og -krænkelser. . Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix.

Var der tale om voldtægt eller blot en udenomsægteskabelig affære, da kong David som beskrevet i Det Gamle Testamente havde seksuelt samkvem med den smukke Batseba, som var gift med en af hans soldater?

Det spørgsmål er blevet genstand for en ophedet debat blandt amerikanske evangelikale, der i forvejen er midt i en større selvransagelse inspireret af MeToo-bevægelsens opgør med sexisme og voldtægtskultur.

Debatten om David og Batseba begyndte, da Matt Smethurst, der er redaktør for det konservative kristne netværk The Gospel Coalition (Evangeliernes koalition), i et tweet opremsede en liste over ”bibelske helte” og deres respektive synder. Blandt disse var kong David, som ifølge Smethurst ”bedrev utugt”.

Denne fortolkning fik den fremtrædende evangelikale jurist og aktivist Rachael Denhollander til at give sin mening til kende på Twitter. Den nu 34-årige Denhollander er i USA kendt for at tale misbrugsofres sag.

”David begik voldtægt. Det er vigtigt, at vi får gjort det klart,” skriver Rachael Denhollander, der er teologisk konservativ og bredt respekteret i evangelikale kredse.

Rachael Denhollanders tweet har derfor fremprovokeret en heftig debat. Nogle kritiske stemmer dadler hende for at fortolke Bibelen med moderne tids briller og med en bestemt dagsorden.

”Jeg elsker Denhollanders aktivisme, men dette er et perfekt eksempel på, hvorfor det er virkelig farligt at lade sin læsning og forståelse af de hellige skrifter farve af sine egne erfaringer,” skriver Jayson York, prædikant i den evangelikale kirke West Chicago Bible Church i delstaten Illinois, på Twitter.

I den gammeltestamentlige fortælling om David og Batseba får israelitternes konge et glimt af en kvinde, mens hun bader. Han sender bud efter kvinden, Batseba, og går i seng med hende. Hun bliver gravid, og kong David sender derpå hendes mand, Urias, til fronten for at dø i kamp, hvorefter han gifter sig med Batseba.

I nogle bibelfortolkninger præsenteres Batseba som en forførerske, der ledte David i uføre, men Rachael Denhollander og andre påpeger, at hun var en kvinde med meget lille social kapital, som næppe havde reel mulighed for at sige nej til kongen.

Flere bibelforskere byder debatten velkommen og betoner, at det er vigtigt at bruge det rette sprog til at tale om Bibelens fortællinger.

”Det er vigtigt for kristne at vide, at disse historier eksisterer og afspejler den samme verden, som de lever i. De skal vide, at seksuel vold er evig, at alle samfund kæmper med det, og at Bibelen har noget at sige om det, selv når det ikke afspejler vores værdier,” siger Wil Gafney til nyhedsmediet Religion News Service. Wil Gafney er professor i Det Gamle Testamente på præsteseminariet Brite Divinity School i Fort Worth i Texas.

Andre forudser, at debatten om David og Batseba kan have implikationer for hvide evangelikales opbakning til præsident Donald Trump, der af flere højrekristne meningsdannere er blevet sammenlignet med David ud fra den betragtning, at begge kunne blive magtfulde ledere med religiøse støtter, selv efter at have begået alvorlige synder, heriblandt utroskab.

”Hvis Trump er som David, og David voldtog, ja, så kan man begynde at se, hvorfor en kristen Twitter-fejde om en 3000 år gammel voldtægt har betydning,” skriver skribenten Bonnie Kristian i nyhedsmediet The Week.