Kontroversiel Jesus genoplives

For 26 år siden provokerede kunstneren Jens Jørgen Thorsen og skabte heftig debat med et maleri af en nøgen Jesus. Performancekunstner Max Uwe Jensen genopliver det, mange anså for at være forargeligt

Uwe Max Jensen hænger Jesus-skulptur a la thorsen op overfor Kvinde på kærre. Foto: Morten Melhede
Uwe Max Jensen hænger Jesus-skulptur a la thorsen op overfor Kvinde på kærre. Foto: Morten Melhede. Foto: Morten Melhede Denmark.

Performancekunstner og skribent Max Uwe Jensen har skabt et krucifiks af en nøgen Jesus ud af gule piberensere og med Jens Jørgen Thorsens oprindelige og kontroversielle murmaleri fra 1984 som direkte forlæg. Fra i morgen kan det provokerende kunstværk, som er en hyldest til Jens Jørgen Thorsen, opleves på en betonvæg på Birkerød Station på Sjælland.

"I Danmark har vi ikke set en lignende provokerende gengivelser af Jesus, siden Jens Jørgen Thorsen forargrede," vurderer Carsten Bach-Nielsen, lektor i teologi ved Aarhus Universitet.

"Jeg tror, det, Thorsen lavede dengang, var slutningen på et oprør. Jeg tror ikke, der er nogen, der i dag har det i sig og kan provokere på samme måde, som han gjorde," siger Carsten Bach-Nielsen.

 

Ifølge ham vil Max Uwe Jensens kunstværk ikke skabe den samme debat, som Thorsens kunstværk.

"Med Muhammed-tegningerne er det gået op for os kristne vesterlændinge, at når vi har lov til at håne det, der er helligt for andre, så kan vi heller ikke selv have nogen grænser," siger Carsten Bach-Nielsen og fortsætter:

"Der er ikke så mange grænsevogtere mere. Ikke så mange fromme mænd, der kommer ud af hulerne, når sådan noget sker," siger han.

Ekstern lektor og kommende leder af Menighedsfakultetet i Århus, billedkunstner Jørn Henrik Olsen, mener ikke, at en gengivelse af Jesus-figuren kan kaldes kunst. I stedet mener han, at kunstværket kan være med til at skabe en debat om, hvad kunst egentlig er.

"For mig er Max Uwe Jensen som kunstner ret ligegyldig. Jeg kender ikke værker af ham, der er båret af kvalitet. Han søger omtale, som gør ham interessant, faktisk på bekostning af en væsentlig sag," siger Jørn Henrik Olsen.

Samtidig mener han, at Uwe Max Jensens kunstværk ikke udviser den nødvendige respekt for de mennesker, der har et dybt personligt forhold til deres tro på den lidende, korsdøde og genopstandne Kristus.

"Jeg bryder mig person-ligt ikke om, at man jokker og tramper på menneskers følelser," siger han.

Jørn Henrik Olsen mener ligesom Carsten Bach-Nielsen, at den nye udgave af den nøgne Jesus-figur på Birkerød Station vil få svært ved at skabe forargelse og debat blandt danskerne.

"Siden Thorsens maleri er der blevet pillet meget ved vores forhold til autoriteter, og vi bliver ikke længere så forargede. Der er simpelthen sket noget med vores reaktionsmønster," siger han.

Jens Jørgen Thorsens oprindelige maleri blev et højdepunkt i hans karriere, inden det efter at være blevet debatteret lystigt blev fjernet med indblanding fra daværende trafikminister Arne Melchior (CD).

skovhoej@kristeligt-dagblad.dk