Kristendommen skal leges ind

Hvad skal der ske, hvis man gerne vil fortsætte til babysalmesang, men babyen er blevet til barn? Nyt dåbsoplæringsmateriale formidler kristendom til børn i alderen 1-6 år

Sognemedhjælper og musikpædagog Helle Krogsbøll og datteren Caroline finder gerne den nye sangbog ”Katekis-Musen” frem, når der skal fortælles bibelhistorier. –
Sognemedhjælper og musikpædagog Helle Krogsbøll og datteren Caroline finder gerne den nye sangbog ”Katekis-Musen” frem, når der skal fortælles bibelhistorier. –. Foto: Henning Bagger .

En dag hørte Helle Krogsbøll sin femårige datter sidde inde på sit værelse og synge fadervor. Stille, roligt og helt naturligt.

For Caroline er det at synge fadervor blevet at sammenligne med for eksempel at få læst et eventyr op. Kristendom og fadervor er en del af det at lege, og hun husker fadervor, fordi hun har fået den leget ind, fortæller sognemedhjælper og musikpædagog Helle Krogsbøll.

LÆS OGSÅ: Succeskirke satser på formidling

Netop det at lege kristendom ind er udgangspunktet for et nyt dåbsoplæringsmateriale, som Helle Krogsbøll er medforfatter på sammen med sognemedhjælper Doris Vest Sten og musikpædagog Jens Nielsen. Bogen og dvden Katekis-Musen musikalsk dåbsoplæring henvender sig til sognemedhjælpere, folkeskoler og musikskoler, som formidler eller ønsker at formidle kristendom til børn i alderen 1-6 år. Konceptet består af en række sange med fagter (i flere niveauer, således at de større børn får større udfordringer), remser og bibelhistorier, alt sammen formidlet med hånddukken Katekis-Mus i spidsen.

Baggrunden for materialet er, at jeg ofte, når jeg har afsluttet et forløb med babysalmesang, har oplevet, at forældre spørger hvad så nu?. De har et ønske om at fortsætte i kirken, men der er ikke et tilbud til dem. I Nørre Tranders Kirke, hvor jeg arbejder, har jeg derfor startet en musikalsk legestue om lørdagen for børn i alderen 1-6 år. Men det har været meget vanskeligt at finde materialer til den aldersgruppe, så derfor fik vi idéen til at udgive vores eget, fortæller Helle Krogsbøll.

Udviklingen af konceptet er sket i tæt samarbejde med de to andre forfattere samt med Doris Vest Sten og Helle Krogsbølls legestuebørn som forsøgskaniner. På den måde er materialet blevet gennemprøvet og tilpasset de faktiske behov. Og at dømme efter efterspørgslen til de musikalske legestuer hos Doris Vest Sten og Helle Krogsbøll er der formentlig også et behov mange andre steder i landet, vurderer Helle Krogsbøll.

Mange forældre har et ønske om at give børnene noget større med. Når man bliver forælder og får et lille barn i hænderne, bliver man ydmyg og begynder måske at tænke over de store ting i livet. Samtidig er der mange forældre i dag, der ikke har fået så meget kristendom med, hverken i skole eller derhjemme. Ved babysalmesangen kan de få noget af den viden, de mangler, og så melder der sig så måske en større interesse for kirke og kristendom.

Den interesse kan fremover dyrkes gennem for eksempel et tilbud om musikalsk legestue eller dåbsoplæring, som forfatterne kalder konceptet, hvis det afholdes i kirkeligt regi.

Materialet er forkyndende, men lavet sådan, at man også som musikskole eller folkeskole kan bruge det, for eksempel ved at plukke udvalgte rim eller sange eller bruge en sang som udgangspunkt for at fortælle en bibelhistorie på de små klassetrin.

En rød tråd i materialet er musikken, og det er der en grund til, fortæller Helle Krogsbøll.

Man plejer at sige, at musikken tager over, når ord de stopper. Sammen med leg, tøjdyr og musikinstrumenter bliver formidlingen i øjenhøjde med børnene. Det abstrakte billede bliver formidlet, så det bliver konkret. Og det kan både forældre og børn få noget ud af, afslutter Helle Krogsbøll.