Kristne statuer vandaliseres i USA

I løbet af de seneste uger er flere statuer og kirker blevet udsat for hærværk i USA. Den slags hærværk udvander alvorlige racistiske handlinger, lyder det fra kirkeligt hold

Særligt kirker og statuer i USA er hårdt ramt. Der er blandt andet blevet sat ild til en statue af Jomfru Maria i Boston, og efter hærværk mod kirken Mission San Jose i Fremont Californien, er flere blevet tiltalt for hadforbrydelser. Arkivbillede.
Særligt kirker og statuer i USA er hårdt ramt. Der er blandt andet blevet sat ild til en statue af Jomfru Maria i Boston, og efter hærværk mod kirken Mission San Jose i Fremont Californien, er flere blevet tiltalt for hadforbrydelser. Arkivbillede. . Foto: Fadi Arouri/Reuters/Ritzau Scanpix.

Manglende hoveder, maling, ild og graffiti. Vandaliseringen af kirker og statuer med forbindelse til kristendommen har haft mange former de seneste måneder i USA. Et af de seneste eksempler er en statue af Jesus, der står uden for en katolsk kirke i Miami, Florida. Natten til onsdag blev krop og hoved på statuen skilt ad, skriver det katolske nyhedsbureau Catholic News Agency. Til samme medie fortæller præsten i kirken, Edvaldo DaSilva, at han ikke tror, at skaden på statuen var et uheld.

”Som et kristent fællesskab beder vi for dem, der har gjort dette, og at vores Herre vil tilgive dem og give dem troen,” siger Edvaldo DaSilva.

Siden politidrabet på den sorte mand George Floyd i Minneapolis i maj er kirker og kristne statuer i hele verden blevet udsat for vandalisering, fordi de menes at have forbindelse til racisme eller kolonialisme. For eksempel er der blevet kastet rød maling og skrevet ”decolonize” (afkolonisér) på statuer af missionæren Hans Egede i Grønland og Danmark, og i London er en statue af slavehandleren Robert Milligan blevet fjernet fra sin plads foran Museum of London Docklands i den østlige del af byen. Men særligt kirker og statuer i netop USA er ramt. Der er blandt andet blevet sat ild til en statue af Jomfru Maria i Boston, og efter hærværk mod kirken Mission San Jose i Fremont Californien er flere blevet tiltalt for hadforbrydelser. Og i sidste weekend kørte en mand sin bil ind i en katolsk kirke i Ocala i Florida, hvor menigheden var samlet til messe. Han hældte efterfølgende benzin i kirkens foyer og satte kirken i brand. Bygningen fik væsentlige skader, men ingen mennesker kom til skade.

Alt dette har formanden for den konservative katolske organisation Catholic League, Bill Donahue, kommenteret på organisationens hjemmeside.

”Anklager om racisme er alle vegne, og det har den effekt, at det udvander alvorlige racistiske handlinger. Det er på mode at påtage sig en offerrolle og pege fingre,” udtaler han.

I flere af de ovenstående eksempler på hærværk og vandalisring af kirker og statuer står det ikke klart præcis, hvad motivet var. Men de forskellige hændelser er led i en større debat om, hvilke bygninger og statuer der skal have lov til at blive stående. Hvordan man skal forholde sig til det spørgsmål, giver Thomas S. Kidd, professor i historie ved Baylor University, sit bud på i en klumme i det evangelikale amerikanske magasin Christianity Today. Han skriver, at det at fjerne eller udføre hærværk mod statuer er en central del af den amerikanske historie. Men han mener, at det i så fald skal gøres med et kristent perspektiv in mente.

”Hvis vi fjerner historiske statuer, skal vi gøre det med så meget ydmyghed, som vi kan mønstre. Det er her, at et kristent perspektiv på emnet er en hjælp. Hvis du går ud fra, at alle er syndere, så er der mindre grund til at håne folk i fortiden eller nutiden for deres mangler,” skriver han og tilføjer:

”Patriotisme ud fra den rette forståelse af ordet er godt og givende, men det kan ikke være det første bud for en kristen. Det er næstekærlighed. Hvis din næste synes, at et hyldende monument er smertefuldt eller sårende, er det en overbevisende grund til at fjerne det.”