Kristne vil ikke være forargede på den kristne juls vegne

Med julen kommer også debatten om krænkelser af den kristne tro. Men flere fremtrædende kristne vil ikke hoppe med på forargelsesvognen

Flere fremtrædende kristne kommentatorer er ikke det mindste forargede over to reklamer, hvor budskaber fra den kristne jul blandes med andre traditioner.
Flere fremtrædende kristne kommentatorer er ikke det mindste forargede over to reklamer, hvor budskaber fra den kristne jul blandes med andre traditioner. Foto: PR Foto.

Storbritanniens største kæde af bagerforretninger, Greggs, fik fuld opmærksomhed, da den lancerede en julekampagne med et billede, hvor de tre vise mænd i stedet for Jesus-barnet i krybben beundrede et pølsehorn.

Efter en del kritik havde rejst sig, krøb bagerkæden dog til korset og undskyldte. I en anden boldgade bragte supermarkedskæden Tesco en tv-reklame, hvor festglade mennesker var samlet om julekalkunen, og blandt dem var også en muslimsk familie. Begge sager har ført til anklager om krænkelse af den kristne jul. Men flere fremtrædende kristne kommentatorer siger nu, at de ikke vil være forargede på vegne af den kristne jul.

”Jeg kender ikke en eneste religiøs person, der er bare en smule krænket,” siger den anglikanske præst Giles Fraser i BBC Radio 4. Han er en af de mest markante debattører i Church of England.

”Præmissen om, at kristne er forprogrammeret til at være forargede, og at julen er truet, fordi folk fejrer den på forskellige måder, er forkert. Bare det at en muslimsk familie, der køber en julekalkun, er lig med en trussel mod det kristne budskab, er produktet af en præfabrikeret vrede, der kommer mere naturligt frem på sociale medier, end når mennesker mødes,” fastslår Giles Fraser.

Han fremhæver, at julen altid har været en blanding af traditioner, hvorfor der aldrig har været en ”ren” jul, som skal beskyttes.

”Jeg vil have, at min religion er drevet af dens højtider og liturgi, ikke af dens dogmer og ideologier. En inklusiv tilgang til højtiden betyder mere end en kuriøs brug af et pølsehorn,” forsætter han.

Tilsvarende toner høres fra den evangelikale fløj, som af og til taler om truslen fra det sekulære samfund.

”Vi er nødt til at holde op med at blive fanget i denne onde spiral af forargelse,” skriver således kampagne- og mediedirektør Daniel Webster fra Evangelical Alliance i et indlæg på den kristne radiostation Premiers hjemmeside.

Han indrømmer, at han selv kørte på automatpilot, da reklamen med pølsehornet dukkede up. Men efter at have tænkt over det har han nuanceret sin holdning.

”For det første bliver vi skuffede, hvis vi forventer, at virksomheder fortæller folk om det kristne julebudskab. For det andet skal vi finde det opmuntrende, at der er et så stort kendskab til den kristne fortælling, at virksomheder føler, at der er en værdi i at referere til den,” fortsætter Daniel Webster.

Politisk direktør Paul Bickley fra den tværkirkelige tænketank Theos ser sagerne i et mere komplekst lys. Han kan se mange grunde til, at det ikke er fornærmende at erstatte Jesus-barnet med et pølsehorn. Men han når alligevel frem til, at reklamen med pølsehornet stiller kristne i en umulig situation:

”Enten kommer vi kristne til at lyde som pompøse moralister, eller også lader vi, som om det ikke betyder noget for os, når noget, som vi virkelig elsker, bliver behandlet med samme seriøsitet som et billede af en sjov kat. Så vi hopper med og griner, som var det en slags omvendt dyd, hvor vi viser, hvor liberale og moderate vi er,” skriver Paul Bickley blandt andet om, hvorfor han alligevel lægger afstand til kommercielle tiltag af pølsehorns-typen.