Kritik af katolsk krav om ægteskabskursus

Den katolske kirke i Danmark har indført et halvt års obligatorisk undervisning for par, der vil giftes

Den katolske kirke i Danmark har netop indført et obligatorisk undervisningsforløb på en varighed af et halvt år, hvor en del af undervisningen vil foregå som holdundervisning.
Den katolske kirke i Danmark har netop indført et obligatorisk undervisningsforløb på en varighed af et halvt år, hvor en del af undervisningen vil foregå som holdundervisning.

Vejen til ægteskabelig lykke er med ét blevet lidt længere for danske katolikker, som gerne vil giftes.

Den katolske kirke i Danmark har netop indført et obligatorisk undervisningsforløb på en varighed af et halvt år, hvor en del af undervisningen vil foregå som holdundervisning. Forløbet er en forudsætning for, at man kan få lov at blive viet i den katolske kirke.

LÆS OGSÅ: Tyrkiet vil forebygger skilsmisse blandt nydanskere

Kravet om et halvt års ægteskabsforberedende undervisning vækker kritik hos en gruppe ægtepar, der i den katolske kirkes blad Katolsk Orientering har beklaget beslutningen over for den katolske biskop, Czeslaw Kozon.

En af dem er Peter Reiter, der selv for år tilbage blev gift i den katolske kirke og er meget tilfreds med de samtaler, han og hans hustru havde med præsten dengang. Men at den nye ordning er et ufravigeligt krav, er han modstander af.

Jeg synes, det nye system er stift og ikke særligt imødekommende. Folk er temmelig forskellige og har ikke altid brug for det samme, og så ser jeg det også som en mistillidserklæring til de præster, der fint hidtil har stået for det i de enkelte sogne, siger han og efterlyser i stedet en undersøgelse af, om der overhovedet er mange katolikker, der bliver skilt og hvorfor.

Jørgen Ditlevsen er født katolik og gift med Eva Rungwald, som på et tidspunkt i sit liv konverterede til den katolske tro.

Vi synes ikke, at det er formålstjenligt, at man skal gå på et kursus i et halvt år, efter at man har fundet ud af, at man gerne vil giftes med hinanden. Vi bryder os ikke om, at det lægges an som en slags gruppeterapi, hvor man skal sidde i grupper og fortælle om, hvordan man har det med sine forældre, og hvad man kan lide at spise. Det virker smagløst, og sådan kan man ikke behandle vokse mennesker. Hvis det er et par, hvor den ene er katolik, og den anden er protestant, så risikerer man helt sikkert, at de vælger at blive gift protestantisk. Jeg kan godt forstå, at kirken ønsker at hjælpe de unge, der skal giftes, med en solid forberedelse, ikke mindst fordi et katolsk ægteskab er bindende for hele livet. En almindelig dansker med bred horisont vil ikke finde det særligt charmerende at skulle til obligatorisk ægteskabskursus, inden man skal giftes, oven i købet sammen med mennesker, man ikke kender. Kravet kommer som en boomerang, der vil ramme den katolske kirke i Danmark i nakken. Havde kurset været frivilligt, havde det været et godt tilbud og ikke et obligatorisk krav, siger Jørgen Ditlevsen.

Også Tove Reiter, der er kusine til Peter Reiter, er kritisk over for, at man indfører et krav, som ikke er universelt.

Det er mærkeligt, at man skal igennem noget obligatorisk, som slet ikke kommer fra Vatikanet. Desuden har der ikke været en ordentlig dialog om det. Som cølibatær præst er det her jo ikke et emne, man har forstand på. Det har de mennesker, der lever sammen som ægtepar. Og jeg kan da frygte, at antallet af praktiserende katolikker, der ønsker at blive gift i den katolske kirke, vil falde. Derimod har jeg på ingen måde tiltro til, at den nye ordning vil have en effekt på eventuelle skilsmisser, siger hun.

Kravet om at kommende ægtepar skal undervises, inden de vies, er ikke nyt. Hidtil har det dog været op til præsten i det enkelte sogn at sørge for individuel undervisning i form af samtaler eller andet.

Den nye ordning handler om, at man gerne vil sørge for, at alle får en ensartet forberedelse op til brylluppet. Ligesom der ligger et håb om, at forberedelsen vil være en hjælp og en støtte for ægteskabet ved at give ægtefællerne en større indsigt og nogle gode værktøjer til deres ægteskab, siger Niels Engelbrecht, præst ved den katolske domkirke i København, Sankt Ansgar.

Niels Engelbrecht påpeger, at tiltaget har været drøftet grundigt i blandt andet pastoralrådet og præsterådet, inden det blev besluttet at indføre det, ligesom der har været tre katolske ægtepar med i den tænketank, der har arbejdet med idéen. Han mener således ikke, at det vil skræmme katolikker, når de skal igennem et halvt års undervisning.

Lige i øjeblikket har jeg 15 par i forberedelse, og de har ikke ladet sig skræmme væk, og jeg har heller ikke mødt andre, der har, siger han.

Ifølge Viggo Mortensen, professor emeritus, er der to måder, hvorpå man kan anskue det ufravigelige krav om undervisning.

Man kan på den ene side se det som et eksempel på en seriøs kirke, der tager sekulariseringens problemer alvorligt. Man prøver med den obligatoriske undervisning at sikre sig, at alle ved, hvad det hellige sakramente, som brylluppet er i den katolske kirke, indebærer. På den anden side kan man også betragte det som et utåleligt tiltag over for mennesker, der bare ønsker at blive gift og intet andet, siger han.

Det har ved redaktionens slutning ikke være muligt at få en kommentar fra den katolske biskop i Danmark, Czeslaw Kozon, der er på rejse.