Kritik af Mariakirken for at hjælpe romaer

Pladsen foran Mariakirken i København bruges for tiden som opholdssted af et stigende antal romaer. Butiksejer oplever det som utrygt, men kirken hilser alle socialt udsatte velkomne

På pladsen foran Mariakirken på Vesterbro i København samles i denne tid mange romaer. De vækker debat i lokalmiljøet.
På pladsen foran Mariakirken på Vesterbro i København samles i denne tid mange romaer. De vækker debat i lokalmiljøet.

Mariakirken på Istedgade i København ser det som sin opgave at hjælpe de socialt udsatte i København, uanset hvem de er, og hvor de kommer fra. Denne forståelse af, hvad næstekærlighed bør være, har dog i den seneste tid skaffet kirken en del kritik på halsen.

Pladsen foran kirken bliver af et stigende antal romaer brugt som samlingssted, og det skaber utryghed i kvarteret, mener Grete Mollatt, som driver en butik lige over for kirken.

Hun har selv fået stjålet sin taske og sin telefon af mennesker, som hun siger er romaer, ligesom hun hævder, at der hver dag bliver læsset tyvekoster i varevogne lige foran kirken. Dette kan hun dog ikke dokumentere.

Grete Mollatt fortalte til Ekstra Bladet, at romaerne bruger kirkens område som toilet og smider deres affald, som kirkens personale rydder op efter dem.

Siden da er kirken blevet kritiseret på både sociale medier og af mennesker, der ringer for at klage til kirken.

”Jeg ser mig selv som et kristent menneske, og jeg har ikke noget imod, at kirken hjælper socialt udsatte, men de her mennesker er kriminelle,” siger Grete Mollatt, som længe har følt, at hun har stået alene med problemet.

Københavns Kommune skønner, at antallet af romaer, som kommer til hovedstaden for at tigge, samle flasker og for nogles vedkommende begå kriminalitet, aldrig har været så højt, som det er lige nu. 

I går har Københavns Politi ryddet tre lejre med udenlandske hjemløse i København, og politiet opfordrer til at anmelde lejre, som menes at være utryghedsskabende.

Mariakirkens sogne- og korshærspræst Anita Rohwer er klar over, at romaer over en bred kam betragtes som en kriminel gruppe.

”Men det er ikke noget, vi oplever. Hvis der er en, vi mistænker for at være kriminel, skal vedkommende forlade kirken,” siger Anita Rohwer, som er ansvarlig for kirkens sociale arbejde.

Hun ser det ikke som sin opgave at skelne mellem mennesker.

”Jeg aner ikke, hvorfor der i Danmark er et så voldsomt had mod romaer. Vores opgave er at tage os af socialt udsatte mennesker, og vi er ikke sat i verden for at sortere folk. Det kunne vi ikke drømme om. Hvis man er udsat, så er man velkommen i kirken. Vi har altid døren åben, også hvis det er en jyde, der har mistet sine penge og har brug for hjælp,” siger præsten.

Hun fortæller, at i Mariakirken tilbyder de socialt udsatte brød, som kirken får gratis, og de får lov at hvile på kirkegulvet i bestemte tidsrammer, nemlig fra klokken 12 til klokken 16 og fra klokken 19.30 til 23.

Anita Rohwer fortæller, at romaerne kan få rådgivning, men kirken tilbyder ikke opladning af telefoner og gratis kaffe og te, som medier ellers har beskrevet de seneste dage. I stedet kan man købe sig en kop for to kroner, siger hun.

”Kun hvis de er så forhutlede, at de ingen penge har, kan de få en gratis kop kaffe. Alle kan jo samle to eller tre flasker og pante dem.”

Anita Rohwer mener, at butiksejere bør se området an, før de beslutter sig for at åbne en butik i den pågældende del af Istedgade, et kvarter, hvor mange hjemløse og andre socialt udsatte holder til.

”Romaerne bliver også sat til at rydde op, hvis der flyder med skrald og affald foran kirken. Jeg er ikke som præst for høj til at hjælpe dem med at rydde op. Hvorfor skulle jeg ikke hjælpe til? Det er ikke mit arbejde, men der er jo mange ting, som vi gør, selvom det ikke er vores arbejde. Vi hyggesnakker, mens vi går og gør rent. Det har jeg ingen problemer med.”

Efter præstens opfattelse skubber romaerne ikke de socialt udsatte fra Danmark væk fra området, som det også har været hævdet i den offentlige debat.

”Det er rigtigt, at vi ikke længere har misbrugere i Mariakirken, men det skyldes, at de har fået stofindtagelsesrum og meget bedre forhold, end kirken kan tilbyde. Så det kan vi kun glæde os over.”

Ingen af de romaer, der opholder sig foran Mariakirken, ville medvirke i denne artikel.