Kritik af nyspirituel leder

Tv-vært og skuespiller Dina Al-Erhayem slutter sig til rækken af kritikere af Vækstcenteret, som ledes af Jes Bertelsen

Nu slutter tv-vært og skuespiller Dina Al-Erhayem sig til rækken af kritikere. Hun er ked af, at hun har været på ophold på Vækstcenteret, som ledes af Jes Bertelsen.
Nu slutter tv-vært og skuespiller Dina Al-Erhayem sig til rækken af kritikere. Hun er ked af, at hun har været på ophold på Vækstcenteret, som ledes af Jes Bertelsen. . Foto: Nicolai Krogh Nielsen.

Meditationsstedet Vækstcenteret i Nørre Snede har tidligere stået for skud i forbindelse med sine kurser om selvudvikling.

”På et tidspunkt spurgte jeg ham, hvordan han så Jesus, og Jes svarede, at Jesus er død, og refererede til sig selv som lærer. I meditationerne anbefaler Jes også, at man kalder på Jes’ oplyste bevidsthed og placerer hans hoved over sit essenspunkt. Han har flere gange udtrykt, at han er den levende spirituelle lærer. Jeg kan kun sige for mit eget vedkommende, at jeg blev rigtig syg af at komme der. For nogle måneder siden smed jeg alle mine bøger fra Vækstcenteret ud, og det har været den mest befriende beslutning i mit liv, selvom jeg holder meget af menneskene på stedet, ” siger Dina Al-Erhayem og tilføjer, at ”nu ser jeg, at jeg har været på to veje og har truffet et valg i forhold til min kristne tro”.

Kristeligt Dagblad har forelagt Vækstcenteret bemærkningerne fra Dina Al-Erhayem. På mail fortæller Vækstcenterets pressegruppe, at Jes Bertelsen er bortrejst på ”et-års retreat”. Derfor har Vækstcenterets pressegruppe udarbejdet en kommentar i samråd med Jes Bertelsen:

”I sin undervisning og i sine bøger advarer Jes Bertelsen eksplicit mod persondyrkelse. I den meditationspraksis, som Dina Al-Erhayem refererer til, visualiseres en spirituel lærer, for eksempel Buddha eller Jesus Kristus. Dette kendes både fra østlige spirituelle praktikker og fra østkirkens bønsformer. Jes Bertelsen betoner konsekvent og altid, at man ikke skal visualisere en levende person ’over sit essenspunkt’, det vil sige over hovedet, men kan vælge at gøre det i hjertet. Jes Bertelsen har i flere af sine bøger peget på, at kristusprocessen fortsat er levende, og at der for mennesker med kristen lægning ikke behøver at være nogen modsætning i forhold til den spirituelle praksis, som han underviser i.”

Vækstcentret har i sin levetid i perioder været stærkt omdiskuteret. I 2009 arrangerede blandt andre Jes Bertelsen kurser for folkeskolelærere og pædagoger, som blev introduceret til såkaldt ”spirituel intelligens” til brug i undervisningen.

Kurserne affødte kritik for at være nyreligiøst baserede, men Jes Bertelsen afviste, at øvelserne havde noget med religiøsitet at gøre.

Et interview i Kristeligt Dagblad med Jes Bertelsen og forfatter Peter Høgh, som har brugt Vækstcenteret i mange år, fik sangpædagog Charlotte Ettrup til at gå i rette med ideologien bag Vækstcenterets meditationskultur og strategi.

Hun beskrev blandt andet, hvordan hun efter jævnlige kurser på centeret over et år fik det dårligt af at meditere. Vækstcenteret beklagede offentligt, hvis hun og andre navngivne personer havde haft en dårlig oplevelse på centeret. Senere kom Peter Høgh i diskussion med den ortodokse teolog Poul Sebbelov, som mente, at Vækstcenteret begik overgreb på den ortodokse kirkes tradition.