Prøv avisen

Kvinder i Vatikanet siger op i protest mod ”mandschauvinisme”

Lucetta Scaraffia var indtil opsigelsen daglig leder af tidsskriftet Donne Chiesa Mondo. Her ses hun med et eksemplar af udgivelsen i hånden. – Foto: Eric Vandeville/Abaca/Ritzau Scanpix

Hele staben på et kvindemagasin, som udgives af Vatikanet, går i vrede og klager over undertrykkelse

Redaktøren og hele den kvindelige stab på et tidskrift, der bliver udgivet af Vatikanets avis, L’Osservatore Romano, har forladt bladet og smækket så hårdt med døren, at det har givet genlyd og vakt furore i katolske kredse over hele verden. Det vrede farvel ledsages nemlig af anklager om, at Vatikanet agerer mandschauvinistisk og kun vil samarbejde med kvinder, der adlyder mænd.

Lucetta Scaraffia var indtil opsigelsen daglig leder af tidsskriftet Donne Chiesa Mondo (Kvinder Kirke Verden), der udkommer en gang om ugen som tillæg til Vatikanets avis, L’Osservatore Romano. Skrevet af, for og om kvinder og en stor succes.

”Hvis der var en feminist i Vatikanet, var det Lucetta Scaraffia,” skrev det spanske dagblad La Vanguardia i går.

Hun igangsatte tidsskriftet for syv år siden sammen med en gruppe kvinder, der nu alle har valgt at forlade bladet i protest mod det, de kalder ”mandschauvinisme” og forsøg fra chefredaktøren for L’Osservatore Romano på at ”kontrollere os og indirekte forsøg på at underminere os”.

Scaraffia har i nogen tid givet udtryk for, at hun og de andre på bladet følte sig under pres, fordi de mente, at de havde stort set hele kurien, altså Vatikanets administration, som fjender.

”Et par kardinaler har givet os positiv opmærksomhed, men det er også det hele,” sagde hun i et interview med Catholic Herald i februar, da hun blev spurgt direkte, om hun troede, at kurien ville af med hende.

Opsigelsen blev sendt i form af en leder, et åbent brev til pave Frans i det nye aprilnummer af tidsskriftet, hvor Scaraffia forklarer, hvad hun synes, der er galt.

”Vi kaster håndklædet i ringen, fordi vi føler os omgivet af mistillid og voksende underminering,” skriver hun blandt andet.

Og nyheden har vakt genlyd i den katolske verden.

“Scaraffias afgang er i den grad blevet noteret af vatikanister, som anser hende for at være en af få kvindelige stemmer, der har talt totalt frit i en mandsverden,” skrev La Vanguardia i går.

Tina Beattie, der er professor ved katolske studier på Roehampton-universitetet i London, mener i det britiske dagblad The Guardian, at Scaraffia ”har ret”, når hun i lederen skriver, at der er en ”del og hersk-attitude i Vatikanet, når det kommer til kvinder”.

”Mænd i autoritative positioner udnævner lydige kvinder, som de kan regne med vil underminere de andre kvinder, der ønsker en forandring og tør tale højt.”

Det var Scaraffias tidsskrift, der i februar afslørede, at nonner bliver seksuelt misbrugt af præster og nogle udnyttet nærmest som slavearbejdere. Som den første pave nogensinde fik det pave Frans til offentligt at anerkende problemet og sige, at der skulle gøres noget mere for at stoppe overgrebene.

Mange medier spekulerer i, at den artikel kan have været grunden til, at L’Osservatores chefredaktør, Andrea Monda, ifølge Scaraffia har forsøgt at begrænse og kontrollere hende og holdet bag Donne Chiesa Mondo. Det afviser chefredaktøren:

“Jeg har ikke blandet mig på nogen måde,” siger han i en pressemeddelelse, hvor han også understreger, at Lucetta Scaraffia har haft ”komplet selvbestemmelse og total frihed”. Han takker hende for det arbejde, hun har gjort.

Vatikanisten Nicole Winfield skriver for nyhedsbureauet AP, at Scaraffia var den ”mest prominente kvinde i Vatikanet”, og at sagen i disse MeToo-tider ikke vil hjælpe i kampen for at skaffe kvinder større indflydelse i den katolske kirke.

”Hendes beslutning er et slag for pave Frans’ forsøg på at give kvinder større og mere bestemmende roller at spille i Vatikanet,” mener Nicole Winfield. Men hun har alligevel sat varige spor, vurderer Tina Beattie.

”Hun har opnået mange kvinders tillid og støtte, og hendes vilje til at stå fast vil helt sikkert opmuntre andre til at gøre det samme i de mange situationer, hvor mænd forsøger at dominere kvinder gennem et klerikalt system,” skriver Tina Beattie.