Læserne om Lindhardts syn på opstandelsen: Fra ros til anklage om vantro

Biskop Tine Lindhardts tale om Jesu opstandelse er forvrøvlet pjat og vidner om vantro præster, mener nogle læsere, mens andre siger tak til biskoppen for at give tvivlen plads

"Hvordan opstandelsen er foregået, kan man ikke sige meget konkret om. Og derfor kan man udmærket sige, at Jesus ikke opstod med det samme legeme, han havde, da han døde,” mener Tine Lindhardt. Mange læsere er så langtfra enige.
"Hvordan opstandelsen er foregået, kan man ikke sige meget konkret om. Og derfor kan man udmærket sige, at Jesus ikke opstod med det samme legeme, han havde, da han døde,” mener Tine Lindhardt. Mange læsere er så langtfra enige. Foto: Johnny Anthon Wichmann

Sagen om sognepræsters afvisning af den fysiske opstandelse har fået danskere langt uden for kirken til at diskutere teologi, og debatten kører efter godt en måned med uformindsket styrke. 
 
Senest har biskop i Fyens Stift Tine Lindhardt fået en lang række læsere til tasterne, efter at hun i Kristeligt Dagblad har givet udtryk for, at talen om fysisk opstandelse gør Gud alt for lille.

Langtfra alle læsere deler biskoppens syn.

”Det er dog noget af det mest forvrøvlede pjat, jeg længe har hørt,” skriver Arne Damkjer på Kristeligt Dagblads Facebook-side, hvor cirka 70 læsere i skrivende stund har delt deres mening:

”Så ton da rent flag og sig, at I ikke tror på Gud som almægtig skaber, Kristus som opstået og de dødes opstandelse (fysisk) og det evige liv. Og træk jer derefter tilbage fra præstegerningen og lad være med at kidnappe det kristne budskab og forvrænge det med jeres pseudohumanistiske og blodfattige teologi!”

Artiklen fortsætter under annoncen

En anden læser, Poul Ravn, er omtrent lige så kritisk over for biskoppens såvel som sognepræst Per Ramsdals afvisning af en fysisk opstandelse, som ifølge ham er udtryk for ”vantro”.

”Der er noget, jeg ikke kan få ind i mit lille hoved. Hvordan kan I med sindsro hæve jeres løn, velvidende at al jeres hjemmestrikkede filosofi og såkaldte ’tro’ er på kollisionskurs med Bibelens og bekendelsesskrifternes vidnesbyrd om en skabende Gud og en genopstanden Frelser. Det gudsbillede, I fremviser, er hverken fisk eller fugl, men udstiller jer bare som en flok plattenslagere,” skriver han.

Ifølge læseren Merethe Rasmussen virker det, ”som om at de kære præster ikke kan tro på noget, som er større end dem selv”.

Nogle læsere fastholder, at opstandelsen var fysisk, men også mere end det.

Hans Jørgen Hansen skriver, at Jesus ”spiste og drak, og man kunne stikke sin hånd i hans sår, men det var et herlighedslegeme, som kom og gik, skønt dørene var lukkede, og som forsvandt, da brødet blev brudt, for at vise os, at han nu er legemligt til stede i nadveren. Så det VAR en fysisk opstandelse, men mere end det, for det er ved en fysik, vi ikke forstår endnu, og som er langt herligere, end vi kan fatte – blot tro”.

En del læsere bakker dog også biskoppen op i hendes betragtning.

Det er ”dejligt med en biskop, der giver plads til at lade tvivlen råde hos præster,” skriver Thomas Heie Nielsen:

”Hvis ikke der er plads til tvivl, hvis der kun er plads til stædighed i kristendommen. Så mister vi folk.”

Hella Kathrine Jessen mener, at Tine Lindhardt har en god pointe, når hun siger, at Guds virkelighed muligvis er større, end vi kan tænke os til.

”Jeg tror på, at Guds virkelighed er så stor, at den er ganske ufattelig og uforståelig for vore begrænsede ’små’ menneskehjerner. Vi vil så gerne kunne forstå, vide og forklare alt, men i sidste ende gør vi det jo kun ud fra vor egen lille næsetip og vore egne ønsker og behov,” skriver hun og besinder andre læsere til ikke at dømme hinanden i den ophedede debat:

”Faren ved at læse og forstå Bibelen på en ren bogstavtro måde er, at de budskaber, der ligger gemt bag ordene, misses og dør. Guds veje og planer er uransalige – lad os nu ikke være så fordømmende over for hinanden omkring hvem, der har ret og hvem, der har uret – vi er trods alt kun mennesker – ikke Gud.”

Anette Schjødt Thorsen siger ”tak” til Tine Lindhardt for hendes udmelding, og en anden læser, Vibeke E Nielsen B, skriver slet og ret:

”Godt Lindhardt!!”

Endelig er der dem, der præsenterer et ganske andet syn på opstandelsen end dem, der hidtil er blevet diskuteret i debatten.

”Jeg tror på opstandelsen som en reinkarnation,” skriver Thyge Herthoni Hansen:

”Sjælen lever videre i en andet legeme. Hankøn bliver genfødt som hankøn, hunkøn bliver genfødt som hunkøn. Thi kun gennem reinkarnation kan vi sone vor tidligere synder og tage ved lære af dem. At Jesus skulle dø for vore synders skyld, det lærer vi intet af.”

Klik her og deltag i debatten eller del din mening i kommentarfeltet nedenfor