Lektor advarer om kirkers målinger på sociale medier

Antallet af visninger på Facebook kan ikke bruges som et effektivt parameter til at sige noget om, hvor mange der ser gudstjenester på sociale medier, vurderer ekspert

Lektor advarer om kirkers målinger på sociale medier
Foto: Jens Welding Øllgaard.

Det er blevet beskrevet som en ”digital vækkelse”, at folkekirkens gudstjenester under coronakrisen er nået så langt ud på sociale medier, som de er. Mange kirker har oplevet tusindvis af seere på Facebook til gudstjenester, som normalt ville være besøgt af i omegnen af 50 kirkegængere.

TV 2/Lorry fortalte den 22. marts, at en gudstjeneste i Skelgårdskirken på Vestamager var blevet set over 4600 gange på Facebook, hvilket af sognepræst Kamilla Bugge blev kaldt ”helt vildt”.

Men når det handler om at måle sin succes på Facebook, skal kirker tænke sig om en ekstra gang, mener Filip Wallberg, der er lektor og ekspert i digitale og sociale medier ved Syddansk Universitet. Han advarer mod at sammenligne eksponering på sociale medier med antallet af kirkegængere, der normalt sidder på bænken søndag morgen.

”Antal visninger er et af de tal, Facebook sender tilbage til brugeren for at give et indtryk af, hvor mange der følger med. Facebook opererer med mange værdier, og at der står 4600 under en video, siger ikke særligt meget. Slet ikke for en gudstjeneste på mellem 10 og 60 minutter,” lyder det fra Filip Wallberg. Han forklarer, at tærsklen for en visning er ret lav.

”Jeg mener, det er 3 eller 10 sekunder, folk skal have set, før det tæller som en visning, og hvis kirker bruger antal visninger som et succeskriterium, så bliver det lidt som at sammenligne æbler og pærer. Faktisk svarer det lidt til at holde en friluftsgudstjeneste på gågaden, og at nogle kiggede på præsten i tre sekunder i forbifarten, og det så talte som en kirkegæst. Engagement i den størrelsesorden ville vi jo traditionelt ikke tælle med,” siger Filip Wallberg.

Men når det så er sagt, så har lektoren kæmpe respekt for den vilje til innovation, som folkekirken har udvist under coronakrisen.

”Folkekirkens tempo har været nærmest fænomenalt. Det er sket i et helt sensationelt tempo, at det er lykkedes at omlægge mange af kirkernes aktiviteter til en digital form. Det siger noget om, at der er en innovationslyst og -trang i folkekirken, som har svært ved at operere inden for de ret stramme tøjler, der normalt er,” siger han.

I Facebook-gruppen ”Den Digitale Kirke – Hele landet” har kirker siden coronaepidemiens udbrud delt erfaringer og sparret med hinanden. Her bliver visninger ofte brugt som et parameter for succes.

”Vores lille video til påskedag på godt 14 minutter er nu set mere end 4500 gange. Så vi er helt sikkert nået længere ud. Der bor omtrent 1700 i sognet. Så det er da fedt, synes vi,” skriver en præst i tråden til et opslag.

I Skelgårdskirken på Amager er de bevidste om, at Facebooks visninger kan være et drilsk parameter.

”Vi har været meget opmærksomme på, at vi kan lægge noget andet i ’en visning’, i forhold til hvad Facebook lægger i det,” siger præst Annelise Mehlsen.

Derfor holder kirken også øje med, hvor mange interaktioner videoerne har, og hvor mange der kigger med i realtid, når gudstjenesterne bliver sendt direkte.