Kontroversiel altertavle fjernet

Det vakte opsigt, at en kirke i Malmø for to uger siden havde fået en ekstra altertavle med et LGBT-fremmende budskab. Men nu bliver tavlen fjernet igen, fordi kritikere mener, at en transperson bliver fremstillet som Djævelen

Den svenske billedkunstner Elisabeth Ohlson Wallin står bag LGBT-altertavlen i Malmø, der er en omfortolkning af et renæssancemaleri. I træet er en transperson iklædt en slangelignende dragt, og det er årsagen til, at tavlen nu bliver fjernet. Det kan tolkes sådan, at transpersoner repræsenterer Djævelen, siger sognepræst. – Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix.
Den svenske billedkunstner Elisabeth Ohlson Wallin står bag LGBT-altertavlen i Malmø, der er en omfortolkning af et renæssancemaleri. I træet er en transperson iklædt en slangelignende dragt, og det er årsagen til, at tavlen nu bliver fjernet. Det kan tolkes sådan, at transpersoner repræsenterer Djævelen, siger sognepræst. – Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix.

”Det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg.”

Disse ord gjaldt for apostlen Paulus for knap 2000 år siden, men de gælder i høj grad også for Svenska Kyrkan i dag. St. Pauli Kirke i Malmø er nemlig på trods af gode hensigter blevet beskyldt for at udstille hadsk kunst i en kirke på en LGBT-altertavle (LGBT: lesbiske, bøsser, bi- og transpersoner), der kom op den 1. december. Maleriet er en omfortolkning af et gammelt renæssancemaleri af Adam og Eva, der nu er erstattet af to homoseksuelle par – Adam og Adam samt Eva og Eva.

Den ekstra altertavle, som de kaldte den, var et smukt billede på, at kirken går ind for mangfoldighed, lød det dengang fra en stolt præst i kirken, der i en pressemeddelelse sagde:

”Det er med stolthed og glæde, at vi modtager ’Paradiset’ (navnet på maleriet, red.) i St. Pauli Kirke. Vi har brug for billeder, der åbner for større integration og identifikation i kirken.”

Men der skulle senere vise sig at være en slange i Paradis. Bogstaveligt talt.

St. Pauli Kirke i Malmø blev nemlig gjort opmærksom på en vigtig detalje i maleriet, hvor der også optræder en transperson udover de to homoseksuelle par. Transpersonen, som har maskuline ansigtstræk, men er iklædt dametøj, hænger i et træ og har en ”slangelignende” dragt på. Den detalje gør, at man kan tolke værket sådan, at transpersoner skulle være onde eller repræsentere Djævelen, og det har fået kirken i Malmø til at tage konsekvensen. Altertavlen ryger ud.

I en pressemeddelelse siger sognepræsten Per Svensson fra Malmø Pastorat, at man har lyttet til kritikken.

”Til at begynde med indså jeg ikke kompleksiteten. Men ved nærmere eftertanke og omsorgsfuld diskussion med ledelsen findes der ikke andre muligheder end at flytte altertavlen ud af kirkerummet,” lyder det fra præsten, som tilføjer, at man fortsat vil arbejde for at omfavne seksuelle minoriteter:

”Jeg vil understrege, at altertavlen intet har at gøre med, hvor Svenska Kyrkan står i spørgsmålet om LGBT, hvilket vi ufortrødent arbejder videre med. Lige nu planlægger vi blandt andet at deltage i den årlige Pride-festival i juni."

Kunstneren bag den alternative altertavle Elisabeth Ohlson Wallin er langtfra tilfreds med beslutningen om at fjerne maleriet. Og hun tror ikke på den officielle forklaring, har hun sagt til SVT.

”Svenska Kyrkan har gennem hele historien haft et problem med transpersoner. Så når de siger, at det er af hensyn til transpersoner, at de fjerner værket, er det uærligt. De vil skamme sig med tiden,” sagde hun og gav sit bud på, hvorfor værket ikke kunne blive hængende.

”Beslutningen blev taget, fordi vi i Sverige ikke er klar til at have en altertavle i et kirkerum med LGBT-forbindelse. Vi er der simpelthen ikke endnu.”8