Livets fløjtespil og klagesang

TRO TIL TIDEN: Søndagens evangelietekst stiller flere spørgsmål end den giver svar, men netop spørgsmålene er noget af det væsentligste ved at forholde sig til det religiøse, mener sangeren og for- fatteren Elisabeth Gjerluff Nielsen

(Foto: Hans Christian Jacobsen)
(Foto: Hans Christian Jacobsen).

"Vi spillede på fløjte for jer, og I dansede ikke; vi sang klagesange, og I sørgede ikke ..."

I 25 år har sangerinden og forfatteren Elisabeth Gjerluff Nielsen - som eftertænksom, skarp og farverig medspiller i dansk underholdnings- og kulturliv - ageret som børnene, der på torvet har råbt op og budt danskerne til dans med livet.

Søndagens evangelietekst stiller flere spørgsmål, end den giver svar, mener hun, men netop spørgsmålene er for hende noget af det væsentligste ved at forholde sig til det religiøse. Ligesom god kunst kan få os til at stille spørgsmål og undres og fundere, kan Bibelen appellere til vores nysgerrighed, og vågenhed overfor godt og ondt - og beretningen i Matthæusevangeliet om børnene på torvet kan læses som en fortælling om vores eget forhold til tilværelsen.

Foretrækker vi at stå som den forargede på sidelinjen, fremfor at invovere os i livets dans og glæde, sorg og klage - et liv hvor vi lader os gribe og fylde af nuet, fremfor blot at være tilskuere?

- og at vi skal leve nu, men samtidig har vi så, som aldrig før, travlt med at spare op til pensionen og gardere os, for den store frygt i vores liv er at ende som økonomiske tabere.

- I salmen "Lille Guds barn, hvad skader dig?" bliver vi mindet om, at vi skal lade være med at bekymre os, og så sidder vi alligevel og spørger til, om der nu bliver sparet nok op til pensionen? Jeg synes det er trist, at vi, i stedet for at opmuntre hinanden til at leve et godt liv, stimulerer hinandens angst og bekymring. Det er der også masser af eksempler på indenfor det religiøse, hvor man forsøger at tvinge tro ned over mennesker, for ellers står der bare 0 kroner på ratepensionen, og så bliver det rigtig slemt! Så kommer du ikke til at spille golf, hverken i himlen eller nede i Caraibien ...

I stedet for at danse eller sørge, lapper vi på livsangstens huller, og trøster os med nye køkkener, nye badeværelser, nye biler og flere livsstilsprogrammer i fjernsynet.

her, og lad os da så nyde livet sammen og være taknemmelige over gaven, vi har fået.

Tidens livsangst kan måles på dødsangsten. Elisabeth ser en tæt sammenhæng. Med en finger tegner hun en cirkel på bordet, mens hun forklarer:

- Vi bliver født her, og så ender vi her igen, og cirklen er sluttet. Det kan godt være, at nogle falder tidligere, og at skæbnen er urimelig, og at Gud vil have os hjem, eller hvordan man nu vil tolke det, men dø skal vi altså allesammen, og det kan ikke nytte, at vi er bange for det. For er vi bange for at dø, så er vi også bange for at leve - og så er vi nødt til at sidde og se fjernsyn hele tiden, eller fylde os med alt muligt ragelse for bare at føle, at vi er i live.

Kunstnerisk har sangskriveren, sangeren, musikeren, komponisten og forfatteren Elisabeth gennem årene involveret sig på en række forskellige felter, deriblandt også børnekulturen. Som mor til to døtre er hun stærkt kritisk overfor, hvad den behovsskabende og passiviserende underholdningsindustri gør ved vores børn. Hendes to børnebøger om "Dr. Dingeling" kan ses som et udspil til en bedre børnekultur.

som er for børn, som skal

, og som familien også sammen kan forholde sig til.

I midten af 1990'erne udsendte Elisabeth salme-cd'en "Lær mig nattens stjerne".

- Salmer er sådan en smuk indgang til det religiøse, ikke mindst fordi salmer er noget, man kan være fælles om. Man kan snakke sammen om en god salme, også med sine børn, fordi der er så mange fantastiske poetiske sprogbilleder i dem. Der er mange salmer, jeg holder rigtig meget af.

Blandt dem Ingemanns. Elisabeth henter den nye salmebog frem, som hendes ældste datter har givet hende i julegave, og læser sidste vers af "Til himlene rækker din miskundhed, Gud": "Hos dig er lyset det evige væld, og lys i dit lys skal vi skue".

- Der er så meget lys i Ingemanns salmer, at det blev for meget for teologerne i hans samtid. De mente, der var for lidt mørke, dom, og "ve dig, Korazin", for lidt af den der hårde tone, som vi også møder i Matthæus' tekst.

Det var hendes mormor hjemme i Skjern, der lærte Elisabeth mange af de danske salmer, og det lå i det hele taget som en naturlig del af opvæksten. En salmebog og H. C. Andersens Eventyr i dåbsgave, så var man godt rustet til livet.

- Et af mine yndlingscitater er fra eventyret "Snedronningen", hvor den lille Kay er i nød, og Andersen skriver, at Kay ville bede sit Fadervor, men han kunne kun huske den store tabel. Det er meget meget fint, synes jeg. For mig er det et direkte billede på, at det er meget godt at få en barndom, der er fuld af havregrød og rene bukser, og opfyldelse af alle mulige materielle behov, men hvis du mangler ånd og en tro på noget større, så kniber det, når det kniber, tror jeg.

Egentlig bryder Elisabeth sig ikke meget om at tale om sin egen tro, fordi hun nødig vil være med til "den der dogmeskabelse omkring religion", som hun udtrykker det.

- Altså det med, at man begynder at måle hinanden på, hvem der er mest kristen. Det har altid været mig utroligt meget imod. Det religiøse er noget dybt personligt, som hos nogle menesker får udtryk i det, de gør, i deres handlinger, og for nogle er en trøst eller en paraply, som man holder sig tør og menneskelig under.

- Kristendommen afspejler for mig, hvor stor, mangfoldig og fantastisk verden og livet er. Det menneskesyn, jeg har fået med mig, er, at vi alle er skabt i Guds billede, og at vi altså allesammen skal være her - også muslimer, irakere og de almindelige mennesker i de lande, som George W. Bush mener tilhører "ondskabens akse", og hvad man ellers bruger af unuanceret fordømmende retorik.

- Uden tro ville mit liv være fattigere, fordi det simpelthen er for lidt, hvis man mener, at alt kan måles og vejes, og at der ikke er noget større end en selv. Livsglæden ligger i de områder af livet, jeg ikke selv er herre over, men som er os givet. Det er stadig et større under at kunne sætte et blad på en nælde end at bygge et nyt SAS-hotel med 47 glasetager, eller hvad vi nu kan skabe som mennesker.

steens@kristeligt-dagblad.dk

:

blå bog

, født 1957 i Skjern, lillesøster til Gnags-brødrene Peter A. G. og Jens G. Nielsen. 1978-80 uddannet som producerassistent på Danmarks Radio/TV, og herefter ansat i DR's børne- og ungdomsafdeling, indtil sin debut som sanger og sangskriver i rockgruppen Woxpop 1980. Solist siden 1985 med diverse cd-udgivelser. Har desuden skrevet sange til andre kunstnere, og musik og sange til film og teater. To børnebøger, "Dr. Dingeling" og "Dingelings dansemus", begge med indlagt cd. Debuterede som "voksen"-forfatter i 2001 med romanen "Isdronningen". Arbejder p.t. med færdiggørelsen af en ny cd og en ny børnebog med cd til udsendelse i oktober/november. Gift med Kristoffer Nyholm, der er filminstruktur. De har døtrene Rosa og Barbara på 15 og 10 år.

søndagens tekst

Matthæusevangeliet 11,16-24:

Jesus sagde: "Men hvad skal jeg sammenligne denne slægt med? Den ligner børn, der sidder på torvet og råber til de andre: Vi spillede på fløjte for jer, og I dansede ikke; vi sang klagesange, og I sørgede ikke. For Johannes kom, han hverken spiste eller drak, og folk siger: Han er besat. Og Menneskesønnen kom, han både spiser og drikker, og folk siger: Se den frådser og dranker, ven med toldere og syndere!" Dog, visdommen har fået ret ved sine gerninger.

Da begyndte Jesus at revse de byer, hvor de fleste af hans mægtige gerninger var sket, fordi de ikke havde omvendt sig: "Ve dig, Korazin! Ve dig, Betsajda! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i jer, var sket i Tyrus og Sidon, havde de for længst omvendt sig i sæk og aske. Derfor siger jeg jer: Det skal gå Tyrus og Sidon tåleligere på dommens dag end jer. Og du, Kapernaum, skal du ophøjes til himlen? I dødsriget skal du styrtes ned! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i dig, var sket i Sodoma, havde den stået den dag i dag. Derfor siger jeg jer: Det skal gå Sodomas land tåleligere på dommens dag end dig."