Lokum blev brugt som pressionsmiddel i det gamle Israel

Jødisk konge installerede toilet i det allerhelligste rum af et tempel for at vanhellige det, viser nyt fund

 Sådan ser det toilet ud, som er blevet fundet i et helligt rum i et tempel i den tidligere by Lakish cirka 45 kilometer sydvest for Jerusalem. –
Sådan ser det toilet ud, som er blevet fundet i et helligt rum i et tempel i den tidligere by Lakish cirka 45 kilometer sydvest for Jerusalem. – . Foto: Israel Antiquities Authority.

Året er 701 f.Kr. Det nordlige Israels ti stammer er nedslagtet eller ført i eksil af det mægtige assyrerrige, og det sydlige Juda hænger ved klippekanten med det yderste af neglene. Det synes helt omsonst overhovedet at stille hæren op på slagmarken mod assyrerkongen Sankeribs overvældende styrker.

Så Judas indbyggere er i stedet krøbet sammen i, hvad der måtte være af byer med en mur omkring. I Jerusalem er kong Hizkija ”fanget som en fugl i et bur”, for at bruge Sankeribs egne ord. Men Sankerib hæver til sidst belejringen og drager hjem til Nineve, hvor han lader et 24 m langt vægrelief indhugge i tronrummet i sit palads til minde om de 46 af Judas byer, han hævder trods alt at have indtaget og raseret.

Særligt indtagelsen af én af Judas byer, Lakish, skildres i gribende detaljer med pile, der flyver gennem luften, oprørere, der spiddes på pæle, og familier med børn, der tvinges i eksil som slaver. Opdagelsen af dette relief i Nineve i 1850 har gjort det ekstra interessant at udgrave byen Lakish selv for at se, om Sankeribs pralerelief har hold i virkeligheden.

Det har det. Ifølge arkæologerne blev Lakish netop omkring år 700 f.Kr. så godt og grundigt ødelagt, at senere beboere blot udjævnede murbrokkerne og byggede ovenpå. Til alt held, kan man sige, for på den måde forseglede de livet i byen fra denne periode som en gave til arkæologerne, lige til grave op.

Første spadestik blev taget allerede i 1932, men nye ting bliver ved med at dukke op. Arkæologerne har netop offentliggjort et fund, der tager os lige ind i hjertet af denne tids intense religiøse og politiske kamp om magt og overlevelse. Det blev gjort i forbindelse med Lakishs store byport. Neden under laget med Sankeribs ødelæggelse fandt de en såkaldt porthelligdom, der var udformet efter samme mønster som Jerusalems tempel med et helligt og et allerhelligste rum.

Det er i sig selv interessant, men dog ikke noget nyt, at arkæologer finder templer til Israels Gud uden for Jerusalem. Den bibelske tanke om, at Israels Gud kun kunne dyrkes et sted, var man bestemt ikke enige om i det gamle Israel. Det virkelig interessante og enestående ved fundet er, at arkæologerne midt i det allerhelligste rum fandt et toilet!

Da de samtidig afdækkede tegn på bevidst ødelæggelse af helligdommen – for eksempel fandt de to altre, hvis fire horn på hvert hjørne var hugget af – begyndte der at blive mening med galskaben: De havde gravet lige ned i en af de relativt få situationer, hvor de arkæologiske levn, bibelske skrifter og ikke-bibelske tekster perfekt belyser hinanden og gør historien levende.

Forklaringen på toilettet finder vi nemlig hos den skrækslagne kong Hizkija i Jerusalem. Hvad skulle han gøre for at samle sit rige til kamp mod truslen fra nord? De bibelske skrifter siger, at han søgte at samle riget ved at rydde op i antallet af guder og templer i de judæiske byer og dermed centralisere magten i Jerusalem. Religion og politik var to sider af samme mønt, og ved at styrke Jerusalem som den hellige by styrkede han samtidig sin egen politiske magt og sit greb om folket.

Men hvordan få folk til at stoppe med at bruge ældgamle helligsteder? Det enkle svar er, at man smadrer de hellige genstande og gør stedet rituelt urent. Bibelske og senere jødiske skrifter beskriver, at en god teknik til at vanhellige et helligsted var at sprede urene knogler på stedet fra for eksempel lig. Fra én kilde kender vi dog en teknik mere: Man kunne omdanne templet til et latrin! I Anden Kongebog fortælles der om den i forvejen farverige kong Jehu, at han indtog Samaria, rev Ba’al-templet ned ”og gjorde det til et latrin; det er det den dag i dag.”

Med dette nye fund har vi nu et eksempel mere. Hizkija var tilsyneladende så opsat på at få lukket templet i Lakish, at han anbragte en uren lokumsskål i det allerhelligste rum.

Når man følger nutidens politik, må man ofte med et suk medgive, at dér gælder alle kneb. Fra arkæologien kan vi tilføje: Sådan har det vist altid været.

Morten Hørning Jensen er lektor på Menighedsfakultetet og redaktør af det arkæologiske tidsskrift, TEL.