Prøv avisen
Initiativpris

I Wefood vendes madspild til fattighjælp

Bag kassen står 24-årige Ida Larsen, der er frivillig i Wefood Nørrebro. Foto: Leif Tuxen

Folkekirkens Nødhjælp har åbnet to butikker, der sælger supermarkeders overskudsvarer for at undgå madspild. Tiltaget er blandt finalisterne i Kristeligt Dagblads initiativpriskonkurrence

Der er rift om at se, hvad der gemmer sig i papkasserne og plasticbakkerne. Selvom de frivillige i Wefood, Folkekirkens Nødhjælps supermarked på Nørrebrogade i København, kun lige har låst døren op, vrimler det allerede med håbefulde kunder. Rynkede passionsfrugter, danske rabarber med lidt halvbløde ender og modne bananer er stablet op langs indgangen. For det er særligt den dagligt skiftende grøntafdeling, der trækker formiddagskunderne til.

Wefood sælger supermarkeders varer, som ellers ville være endt i skraldespanden, fordi de er tæt på udløbsdatoen, er forkert mærket eller har beskadiget emballage. Overskuddet fra forretningsdriften går til verdens fattigste som del af det generelle støttearbejde i Folkekirkens Nødhjælp. Nu er tiltaget en af finalisterne i konkurrencen om at modtage Kristeligt Dagblads Initiativpris.

22-årige Emilie Enok står med en kakaodrik, en pose udløbne chips og et par gratis bananer ved siden af sin medstuderende fra erhvervsakademiet KEA.

”Vores studie ligger lige rundt om hjørnet, så det er nemt at gå herover og købe lidt snacks. Jeg kommer her primært, fordi det er billigt, men kan også godt lide tanken om, at man undgår madspild. Chips fejler jo intet, selvom holdbarhedsdatoen er overskredet. Men jeg er nok stadig lidt for sart til nogensinde at ville købe for eksempel mælk her,” siger Emilie Enok og peger på venindens valg af laktosefri minimælk.

Indtil videre har Wefood solgt 220 tons varer, lyder det fra Sofie Amalie Damkjær Østensgård, projektkoordinator for Wefood. Det er Wefoods 80 frivillige, der fastsætter priserne, som typisk ligger mellem 30 og 50 procent under varernes normalpris.

”Folkekirkens Nødhjælps fokus på madspild kan forhåbentlig være med til at ændre danskernes mad- og forbrugsvaner. Vi håber i hvert fald, at butikkerne med tiden kan blive et naturligt stop inden de resterende supermarkeder,” siger Sofie Amalie Damkjær Østensgård.

Bagest i butikken har 26-årige Mia Andersen lige fået udleveret en folder om, hvordan hun kan blive frivillig.

”Jeg kender slet ikke konceptet, men gik tilfældigt forbi butikken med mit barn. Nu har jeg fundet en masse forskelligt billigt grønt, da jeg er veganer, og jeg kan bestemt se mig selv som en del af et sådant projekt,” siger Mia Andersen, mens hun fylder barnevognen med de forskellige varer. At købe plasticposer bryder hun sig ikke særligt meget om, fordi det er skadeligt for miljøet.

Siden februar 2016 har Wefoods to butikker på Amagerbrogade og Nørrebrogade i København tilsammen omsat for 2,4 millioner kroner. Inden for det næste år vil Folkekirkens Nødhjælp også åbne en ny butik i Aarhus.

WeFood på Nørrebrogade i København. Foto: Leif Tuxen