Marmorkirken fik knubs under metrobyggeriet

Støvet har så småt lagt sig på byggepladsen uden for Marmorkirken i København, hvor en helt ny metrostation nu er taget i brug som en del af den nye M3 Cityring. Kristeligt Dagblad har spurgt præst i Marmorkirken Mikkel Wold, hvordan det er at få en metrostation som nærmeste nabo

De otte år, som byggeriet af den nye metroring har taget, har kostet mange bekymringer for præst Mikkel Wold og menighedsrådet ved Frederiks Kirke i centrum af København.
De otte år, som byggeriet af den nye metroring har taget, har kostet mange bekymringer for præst Mikkel Wold og menighedsrådet ved Frederiks Kirke i centrum af København. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix.

Københavnerne har i stor stil taget de 17 nye stationer til sig i byens nyligt færdigbyggede metroring.

Den dybestliggende metrostation af dem alle befinder sig hele 30 meter under jordens overflade og er placeret lige ved Store Kongensgade i det indre København med Frederiks Kirke, også kendt som Marmorkirken, som nærmeste nabo.

Byggeriet af den nye metrostation har stået på i otte år. Og det har ikke været otte helt problemfrie år for det 125 år gamle barokinspirerede kirkerum, fortæller sognepræst i Frederiks Kirke Mikkel Wold.

”I den første byggeplan, som vi blev introduceret for i 2004, var det meningen, at man ville rive noget af kirken ned og senere bygge den op igen, fordi man ville placere stationen helt tæt op ad kirken. Vi troede, det var løgn. Den plan blev heldigvis ændret ved de utallige møder, som vi har deltaget i sammen med Folketingets trafikudvalg og samtlige partiers trafikpolitiske ordførere, der blandt andet har fundet sted i Trafikministeriet, altså det senere transportministerium. På møderne var vi to fra menighedsrådet, kirkens bygherrerådgiver og kirkens arkitekt til stede.”

Hvordan forløb dialogen undervejs?

”Trods de markante uenigheder var der altid en god tone på møderne, og det blev da også gudskelov besluttet at placere stationen lidt længere væk fra kirken end først planlagt, og at der skulle graves dybere ned end ved de øvrige metrostationer for at passe på kirken. Men selve denne otte år lange byggeproces har vi mærket på alle tænkelige måder.”

Hvilke gener har byggeprocessen ført til i kirkerummet?

”Der har været larm konstant, og utallige af de samtaler, der normalt foregår i kirken, er blevet rykket til andre steder. Vi har dog haft et tillidsfuldt samarbejde med den daglige ledelse af byggepladsen, som vi har haft den aftale med, at byggepladsen lå stille ved kirkelige handlinger.”

Er der opstået nye gener i forbindelse med, at metroen nu er taget i brug?

”Vi kan hverken høre eller mærke metroen i kirkerummet. Det skyldes nok, at den ligger så dybt nede, som den gør. Der mangler stadig lidt flisearbejde, så nu glæder vi os bare til at få helt ro omkring kirken igen, og til at det bliver muligt at male dørene, som de har trængt til i mange år.”

Har arbejdet haft konsekvenser for selve bygningsværket?

”Tidligt i byggeperioden kom man med en gravemaskine til at tage nogle bidder af et fundament, der blev lagt i 1750’erne. Fundamentet var lagt, da man dengang havde planer om at rejse to tårne i forbindelse med kirken, som så ikke blev til noget alligevel. Fundamentet er efterfølgende blevet repareret igen. Et andet problem, vi har fået, er, at der er begyndt at sive vand ind i kirkens kælder. Fra Metroselskabets side er man ikke enig i, at det er metrobyggeriets skyld, men vi kan blot konstatere, at vandskaden ikke var der, før byggeriet blev sat i gang. Hvis vi ser på de udgifter, som kirken har haft i forbindelse med metrobyggeriet, er vi oppe omkring en million med reparationerne og udgifter til den arkitekt, der har givet os professionel hjælp, som vi ikke har kunnet undvære.”

Hvordan oplever du, at den nye metrostation spiller sammen med kirken rent æstetisk?

”Pladsen omkring kirken var en af de smukkeste i København. Det var en rolig og enormt flot plads, men det er den ikke mere. Når det så er sagt, så synes jeg, at stationen er godt indrettet. Designmæssigt er man sluppet rimelig godt fra det.”

Marmorkirken besøges årligt af mere end 700.000 turister. Hvordan har I fra kirkens side planlagt at håndtere en eventuel stigning i besøgstallet i forbindelse med den nye metro?

”Selvom der kommer mange turister gennem døren hver dag, synes jeg egentlig, at det glider meget godt. Der er selvfølgelig nogle udfordringer for kirketjenerne med at holde rent. Men jeg tror ikke, at det kommer til at blive et problem, hvis metroen medfører flere besøgende.”