Marmorkirken slipper uskadt gennem det første metroarbejde

Det ser ud til, at Marmorkirken slipper gennem Københavns nye metrobyggeri Cityringen uden de frygtede skader

Metroselskabet meddelte i går, at alle 17 nye stationsskakter er gravet helt ud, også den 40 meter dybe skakt ved siden af den unikke kirkebygning.
Metroselskabet meddelte i går, at alle 17 nye stationsskakter er gravet helt ud, også den 40 meter dybe skakt ved siden af den unikke kirkebygning. . Foto: Linda Kastrup.

Det ser ud til, at Marmorkirken slipper gennem Københavns nye metrobyggeri Cityringen uden de frygtede skader. Metroselskabet meddelte i går, at alle 17 nye stationsskakter er gravet helt ud, også den 40 meter dybe skakt ved siden af den unikke kirkebygning.

”Byggepladsen ved Marmorkirken er den mest komplekse af Cityringens 23 byggepladser. Der er tale om en unik konstruktion, hvor man af hensyn til kirken og området i det hele taget har valgt at anlægge stationen med sporene oven på hinanden og ikke på hver side af en perron som på de øvrige stationer,” siger Guy Taylor, projektdirektør i Metroselskabet.

Sognepræst Mikkel Wold har været med, siden talen faldt på pladsen ved Marmorkirken som ny metrostation.

”I kirken tror jeg, at vi er enige om, at stationen er placeret betænkelig tæt på kirken, og det oprindeligt fremsatte løfte om, at der ikke ville ske skader på kirken, har man ikke kunnet opfylde, selvom skaderne ikke er vitale. For nogle år siden tog man ved en fejl en bid af et af fundamenterne ved de to tårne. Til trods for det er der dog stadig et godt og fint samarbejde med Metroselskabets daglige folk på stedet,” siger Mikkel Wold.