DR-korrespondent ønskes undersøgt for mulig dobbeltrolle i DF-sag

En rapport peger ifølge medie på, at DR’s EU-korrespondent Ole Ryborg har spillet en aktiv rolle i efterforskningen af Dansk Folkepartis svindel med EU-midler – en sag, han samtidig har dækket for kanalen. Det kræver en redegørelse, siger bestyrelsesmedlem i DR, mens redaktør afviser anklagen

I torsdags kunne dagbladet BT fortælle, at avisen havde fået kendskab til en rapport fra EU’s antisvindel-enhed, Olaf, der beskrev, hvordan EU-korrespondenten Ole Ryborg, der har stået for den primære dækning af Meld og Feld-skandalen hos DR, havde spillet en dobbeltrolle i sagen. Arkivfoto
I torsdags kunne dagbladet BT fortælle, at avisen havde fået kendskab til en rapport fra EU’s antisvindel-enhed, Olaf, der beskrev, hvordan EU-korrespondenten Ole Ryborg, der har stået for den primære dækning af Meld og Feld-skandalen hos DR, havde spillet en dobbeltrolle i sagen. Arkivfoto Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

I oktober 2016 tonede DR-korrespondent Ole Ryborg frem på skærmen i programmet ”21 Søndag” med en række nye, store afsløringer i en sag om svindel med EU-midler. Sagen, der er blevet kendt som Meld- og Feld-sagen, fik stor betydning for Dansk Folkeparti og i høj grad for den daværende EU-politiker og nuværende DF-næstformand Morten Messerschmidt, som i dag er tiltalt for dokumentfalsk og misbrug af EU-midler for 98.000 kroner.

Men nu lader sagen måske også til at ramme Ole Ryborg selv. I torsdags kunne dagbladet BT fortælle, at avisen havde fået kendskab til en rapport fra EU’s antisvindel-enhed, Olaf, der beskrev, hvordan EU-korrespondenten, der har stået for den primære dækning af Meld og Feld-skandalen hos DR, havde spillet en dobbeltrolle i sagen.

Det var ifølge mediet Ole Ryborg selv, der gik til Olaf med de oplysninger, der fik efterforskningen af Dansk Folkeparti til at udvikle sig.

Da Ole Ryborg mødtes med efterforskere fra Olaf nogle dage inden indslaget i ”21 Søndag”, havde enheden allerede været i gang med at undersøge Dansk Folkeparti for muligt misbrug af midler i nogle måneder. Men ifølge BT var det dokumenter fra Ole Ryborg, som for eksempel gjorde Olaf opmærksom på brugen af EU-midlerne til et DF-sommergruppemøde i Skagen – noget af det, som i dag har ført til en tiltale mod Morten Messerschmidt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Afsløringen har medført kritik fra politikere fra primært Dansk Folkeparti, som mener, at sagen svækker korrespondentens troværdighed. Og i går skrev sognepræst Katrine Winkel Holm, som er valgt ind i DR’s bestyrelse af Dansk Folkeparti, til DR’s bestyrelsesformand og generaldirektør, at hun ønsker en redegørelse af sagen.

”DR’s troværdighed og upartiskhed er afgørende, og hvis det viser sig at være sandt, at journalisten har haft flere kasketter på, så har DR et problem. Man kan ikke både være part i en sag og uvildig reporter. Derfor har jeg bedt om en redegørelse for, hvordan sagen hænger sammen,” siger Katrine Winkel Holm.

Hvis kritikken viser sig at være rigtig, bør det ifølge Katrine Winkel Holm få alvorlige konsekvenser.

”Men det vil jeg overlade til DR’s direktion. Sagen skal dog tages alvorligt, for DR kan ikke leve med den her anklage. Den skal undersøges,” siger hun.

DR’s nyhedschef Thomas Falbe har ikke haft mulighed for at se den tre sider lange rapport, som BT baserer sin historie på – og som BT også selv kun har fået læst op fra. Han kan derfor kun forholde sig til BT’s beskrivelse, som han ikke genkender.

”Vores formål med at mødes med Olaf var at få bekræftet, at der var en efterforskning i gang om mulig svindel med EU-midler. Dertil havde vi en baggrundssamtale med Olaf, hvor vi forsøgte at få bekræftet elementer, der indgik i vores research. Det var første gang, Olaf udtalte sig, og på det tidspunkt havde de længe været i gang med deres efterforskning. Jeg kan forstå, at der var dele af vores oplysninger, de ikke kendte til, men vi har ikke haft nogen intentioner om at udveksle oplysninger med en myndighed. Jeg ved, at Ole (Ryborg, red.) har overleveret et billede til Olaf, som i forvejen lå offentligt på Facebook. Jeg kan ikke forklare, hvorfor Olaf har skrevet referatet, som de har,” siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ole Ryborg.