Prøv avisen

Minister efterlyser muslimer i debat om imam-studium

En befærdet gade i den nordindiske by Amritsar. Men selvom Indien er godt på vej til at blive verdens folkerigeste land, føder indiske kvinder i dag langt færre børn end tidligere. – Foto: Linda Kastrup Denmark

MED AFSTEMNING Den muslimske interesse for en imam-uddannelse er ikke til at få øje på, mener uddannelsesministeren. Det skyldes, at forslaget er naivt, mener Naser Khader

Interessen for en uddannelse i islamisk teologi på landets universiteter har vist sig stor. Bare ikke blandt den muslimske befolkning, som uddannelsen er rettet imod.

Det mener uddannelsesminister Morten Østergaard (R), som efterlyser flere muslimske røster i debatten om en statsfinansieret uddannelse for muslimer.

Før vi giver os til at uddanne folk i islamisk teologi med henblik på, at de kan fungere som imamer, skal der være nogen, der efterspørger en uddannelse. Og det savner jeg i debatten; at nogle af dem, der kunne tænkes at være kandidater til den uddannelse, melder sig. Er der dokumenteret behov for uddannelsen, er vi selvfølgelig parate til at se på en ansøgning. Men indtil videre er det jo primært udbydere, der har udvist interesse for at gå i gang, siger han.

LÆS OGSÅ:
Naser Khader: "Islam har brug for en revolution, ikke en reformation"

Men hvis interessen viser sig, og der bliver udarbejdet en uddannelse i islamisk teologi, er det en fuldstændig ufravigelig betingelse, at det bliver en uddannelse med lige adgang for mænd og kvinder, fastslår Morten Østergaard.

Også selvom kvinder ikke kan blive imamer.

Der var også engang, hvor kvinder ikke kunne blive præster. Det er jo lavet om. Hvorfor skulle det ikke også kunne ske med imamer? Det ville være en fin modernisering, hvis Danmark blev foregangsland der, siger han.

LÆS OGSÅ: Domprovst: Danmark skal have en imam-uddannelse

Ministeren vil ikke forholde sig til, om han selv synes, det er en god idé. Det er op til uddannelsesinstitutionerne at vurdere, om der er behov for uddannelsen.

Der findes ingen genveje til en godkendelse af uddannelsen. Det er sympatiske tanker, der ligger bag, så al respekt for det. Men hvis jeg udtaler mig om det, allerede før nogen har sat pen til papir, så har jeg brudt ind i en proces, som vi først lige er gået i gang med.

Men den proces kommer aldrig i gang. Det mener Naser Khader, mellemøstanalytiker ved tænketanken Hudson Institute i Washington. Det er nemlig både naivt og himmelråbende uvidende at foreslå en fælles uddannelse for muslimer, siger han.

Der er 70 retninger med forskellig teologi inden for islam, og de er næsten alle repræsenteret i Danmark. Danmark er for lille et land til at kunne undervise i alle de forskellige former for islamisk teologi. Det svarer til at foreslå, at alle kristne præster græsk-ortodokse, katolikker, protestanter uddannes på samme måde, siger han.

Lige så uforståeligt, synes han, det er, når forskningsordførere fra seks partier i Kristeligt Dagblad siger, at den tænkte uddannelse kunne fungere som et potentielt værn mod rabiate og selvbestaltede imamer. Khader siger:Dokumentation udbedes. Tak.

Det bedste ville være, at muslimer læste almindelig teologi. Kristen teologi. Så kan imamer lære noget om kildekritik og om den kristne reformation. Det kan man supplere sine imamkundskaber med.

Selvom det skulle blive et statsanliggende at lave en akademisk teologiuddannelse for muslimer, får man ikke imamerne til at indskrive sig, mener Naser Khader:

En meget praktiserende imam vil ikke acceptere den kritik, religionen vil blive udsat for på universitetet. Der er ikke kildekritik i islamisk teologi. Så hvorfor skulle de gøre det, når de bare kan tage til muslimske lande for at blive imam? Det er folk, der har helt andre interesser og hensigter end at blive imam, der vil tilslutte sig den uddannelse.
LÆS OGSÅ: Politisk flertal ser positivt på imam-uddannelse

Prodekan ved Københavns Universitet Jesper Tang Nielsen afviser, at muslimer ikke kan studere islam det samme sted, selvom de tilhører forskellige retninger.

Lige såvel som man kan læse teologi, uanset hvilken religiøs opfattelse man er af, så vil man kunne studere islamisk teologi, uanset hvilken tradition inden for islam man tilhører. Det vil være et almindeligt, akademisk studie, som er uafhængigt af ens egen religiøse overbevisning, siger han og medgiver, at det bliver en stor udfordring at finde ud af, om der overhovedet vil være søgning til uddannelsen.