Mission på nettet omvender folk

Religionsdebat på internettet bevirker både egentlige omvendelser og nye syn på religiøse spørgsmål

Normalt er mennesker hidtil blevet omvendt til at tro på Gud på store møder med vækkelsesprædikanter, men undersøgelser viser, at det også kan foregå via internettet. (Foto: Scanpix)
Normalt er mennesker hidtil blevet omvendt til at tro på Gud på store møder med vækkelsesprædikanter, men undersøgelser viser, at det også kan foregå via internettet. (Foto: Scanpix).

Folk bliver omvendt på nettet, og de mange religiøse internetdebatter betyder, at deltagerne ændrer holdning til religioner og religiøse emner.

Morten Thomsen Højsgaard, ekstern lektor og forskningsassistent ved Afdeling for Religionshistorie på Københavns Universitet, har skrevet en ph.d.-afhandling om religion og internet, og i den forbindelse lavede han en elektronisk spørgeskemaundersøgelse. Ifølge den havde næsten halvdelen af svarerne ændret holdning til religiøse emner efter at have deltaget i religionsdebat på nettet, og flere end hver tiende havde ændret tilhørsforhold til et trossamfund.

– Der hersker ingen tvivl om, at der foregår omvendelser på nettet. For mange søgende mennesker er internettet det første kontaktsted hvad angår religion, så det er klart, at internettet har stor indflydelse på folks holdninger, siger Morten Thomsen Højsgaard til Kristeligt Dagblads internetportal www.religion.dk.

Han understreger, at hans undersøgelse ikke nødvendigvis er repræsentativ for hele Danmark, og at der skal mere til en omvendelse end en internetdebat.

– For at omvendelsen skal være helt fuldbyrdet, kræves der andre og flere faktorer eksempelvis personlig kontakt. Internettet står sjældent helt alene i en omvendelsesproces, siger Morten Thomsen Højsgaard.

Hans erfaringer understøttes andre steder på nettet, hvor religionsdebat og information om religion formidles. For eksempel på den store hjemmeside www.apologeticsindex.org, som både har information for og imod kristendommen, nyreligiøse bevægelser, sekter og new age. Siden er lavet på initiativ af Anton Hein, som selv er kristen, og han kender selv 28 mennesker, som sidste år accepterede "Jesus Kristus som deres personlige frelser som direkte resultat af deres interaktion på Apologetics Index", fortæller han.

Ifølge ham er religionsdebatten på internettet på niveau med forkyndelse og mission.

– Det gælder om at nå mennesker, hvor de er. Og de er på nettet. Der er mange søgende derude, siger Anton Hein.

Han bakkes op af Kathi Sharpe fra www.exwitch.org, som er et sted, hvor kristne og hekse, okkultister, ateister og tilhængere af new age diskuterer religion. Kathi Sharpe er selv kristen, og hun fortæller, at hun og folkene bag hjemmesiden diskuterer med folk og beder for dem – ofte i lang tid.

– Men et eller andet sted undervejs bløder paganisternes hjerter op, og de begynder at tale med nogen og stiller spørgsmål. Processen tager nogle gange flere måneder. Vi ser dem tage babyskridt frem og ofte lange skridt tilbage. Det er frustrerende, men Helligånden hiver og hiver i dem. Det er ikke i vores hænder. Der er oftest et kampøjeblik, hvor de træder frem og udtrykker deres behov for Jesus, og med eller uden hjælp tager de ham til sig som deres frelser, siger Kathi Sharpe.

www.gospelcom.net/ guide/index.php kan man læse om forskellige strategier til, hvordan man missionerer på nettet.

korsholm@kristeligt-dagblad.dk

www

Læs mere om omvendelser på internettet på www.religion.dk