Mord i svensk pinse-sekt

Mord og mordforsøg har afsløret lokal pinsekirke som sekt, hvor præsten og hans elskerinde bestemte alt

Af Anne Korsholm

I den lille svenske landsby Knutby ved Uppsala har der i de seneste år udspillet sig et livsfarligt drama i den lokale pinsekirke, der foreløbigt er endt med mord og mordforsøg for en måned siden. Siden er historien bag de idylliske træhusfacader blevet trævlet op af både politi og journalister, og det har vist sig, at landsbyen rummer meget mere end en kirke, en dagligvarebutik og en benzinstation uden bemanding. Den har også oplevet mord, magtmisbrug, blinde forelskelser, utroskab og religiøs fanatisme.

Den 10. januar blev præstens kone, Alexandra Fossmo, skudt i sin seng om natten, og kort efter blev manden Daniel Linde i nabohuset banket op og skudt mod, da han åbende døren. Hun døde, og han overlevede og ligger nu indlagt med livvagter ved døren, der skal beskytte ham mod eventuelle yderligere angreb.

Foreløbigt er præsten, nabokonen og præsteparrets barnepige blevet fængslet og sigtet for mord og medvirken til mord.

I denne uge er politiet nærmest flyttet ind i den grå- og hvidmalede præstegård for at rekonstruere natten til den 10. januar, og ikke mindst skal et tidligere mystisk dødsfald også genskabes. Præstens forrige kone døde nemlig i 1999 efter et slag i hovedet og en stor dosis medicin. Hun blev fundet i badekarret, men dengang blev sagen vurderet som en faldulykke.

Hele Sverige følger med

Imens hele Sverige følger med i de blodige historier, samler indbyggerne i Knutby sig. De fleste spørger hinanden om, hvordan det dog kunne gå så galt.

Pinsekirken i Knutby har under Helge Fossmos ledelse bevæget sig mere og mere i sekterisk retning, og mens andre pinsepræster i området har advaret mod at gå i kirke hos Fossmo, har præsten og kirken fyldt en del blandt Knutbys 1000 indbyggere. Hver tiende er medlem af menigheden, og alene på skolen er syv af de 21 ansatte medlemmer. Efter mordene er nogle af de ellers loyale medlemmer begyndt at fortælle om det, der er hændt i kirken, efter at præsten kom til byen.

Nøglepersonerne er en 38-årig kvinde, Åsa Waldau, der i menigheden har fået den særlige titel »Kristi brud«, og den 32-årige præst Helge Fossmo. Ifølge tidligere medlemmer har de to uindskrænket magt i menigheden.

De har beordret menighedsmedlemmer til at gifte sig med hinanden - eller til at aflyse planlagte bryllupper. De har defineret, hvad der er uanstændig påklædning, og hvad der er sømmeligt. Moderne pop og rock er forbudt. Litteratur skal godkendes. Alkohol er forbudt. Prævention er forbudt. Kvinder er underlagt deres ægtemænd og skal uden forbehold opfylde deres seksuelle ønsker. Og menighedsmedlemmerne har i udstrakt grad fulgt deres påbud. Kun ganske få har taget sagen i egen hånd og er nogle gange bogstaveligt talt flygtet trods trusler om et evigt liv i helvede.

Præsten selv levede anderledes frit.

Computeren sladrede

Han og nabokonen - den nu fængslede 26-årige Anette Linde - havde et seksuelt forhold, har politiet afsløret ved at beslaglægge parrets computere og genskabe slettede kærlighedsbreve. Samtidig var præsteparrets barnepige, den 26-årige Sara Svensson, også dybt betaget af præsten, og det har han muligvis udnyttet. I hvert fald har Sara Svensson selv indrømmet, at hun skød præstekonen og naboen, og politiets efterforskning bekræfter hendes tilståelse, men man leder fortsat efter et motiv.

Den muntre og karismatiske Helge Fossmo blev præst i pinsemenigheden i Knutby i 1997. Inden havde han selv oprettet og stået i spidsen for en gruppe kristne, som kaldte sig Jaspis og var inspireret af den ekstreme karismatiske trosbevægelse, som åndeliggør alt og tror på, at man kan få rigdom, helse og fremgang, hvis man blot tror nok. Men efter et år gik den i opløsning, og Fossmo vendte tilbage til sin oprindelige kirke - pinsekirken i Kristinehamn, hvor han nu ville ansættes. Flere i menigheden ønskede ikke at se Helge Fossmo på prædikestolen igen, men han fik alligevel lov til at blive ungdomspræst. Dengang var han 22 år, nygift med Heléne Fossmo, som han hurtigt fik tre børn med. Ved siden af embedet som præst gik han på bibelskole, hvor han mødte Åse Waldau, der senere fik titlen »Kristi brud«. Hun bliver beskrevet som charmerende, sød og intens, men hun fik kun lov til at gæsteprædike i pinsemenigheden få gange, før menigheden fik nok. Hendes udgangspunkt var, at noget var sandt, når hun sagde det.

Stjernestatus

Først i Knutby fik Helge Fossmo og Åse Waldau mulighed for at indrette en menighed, som de synes, det skulle gøres. De inddelte kirkegængerne i mindre celler, som hver blev styret af en pastor. Kun pastorerne måtte tale med de to ledere, mens almindelige mennesker ikke havde ret til fortræde. Samtidig sås de to ledere sjældent til en hel gudstjeneste. De ankom som stjerner få minutter før, de skulle prædike, ellers så man dem ikke. De gamle venner fra pinsekirken i Kristinehamn så dem næsten aldrig, og da de hørte om Knutby-menighedens mange regler, kontrollen og ledernes stjernestatus, begyndte nogle af de tidligere kolleger at advare direkte mod kirken.

Nu venter svenskerne, men ikke mindst menigheden i Knutby i spænding på retssagen. Nogle siger på forhånd, at præsten er uskyldig - uanset dommen. Andre begynder at fortælle om overgreb og krænkelser, som ikke er grove nok til at blive retsforfulgt, men som alligevel trænger til at blive talt igennem. Retsagen forventes at begynde om få måneder.

Kilder: De svenske aviser Expressen, Kyrkans Tidning og Dagens Nyheter. Den største norske avis, Verdens Gang. Den svenske tv-kanal SVT.

korsholm@kristeligt-dagblad.dk