Mormon-leder med danske aner: Romney gavner mormoners image

Den 70-årige Marlin K. Jensen sidder i mormonkirken top og plejer sine danske aner med blandt andet æbleskiver

”Mitt Romney er en god mand, og man er jo aldrig helt enig med en kandidats politik,” siger en af mormon-trossamfundets topleder, Marlin K. Jensen.
”Mitt Romney er en god mand, og man er jo aldrig helt enig med en kandidats politik,” siger en af mormon-trossamfundets topleder, Marlin K. Jensen. Foto: Leif Tuxen.

Foran Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige vrimler det med meget unge mænd iklædt sorte jakkesæt, slips og 1950er-høflighed.

De 70 unge selvfinansierede missionærer fra mormon-samfundet er snart på vej hjem til USA efter to års ophold i Danmark. Og derfor fotograferer de hinanden uafbrudt, også i halvfarlige situationer, der illuderer slagsmål stående på skæve sten.

Når de er væk, kommer der 70 nye, som allerede taler dansk ved ankomsten, som de har lært på verdens største sprogskole, der ligger i mormonernes hjemstat, Utah i det nordvestlige USA.

Der er også en anden grund til, at de alle er samlet foran kirken i Søborg, en forstad til København. For der er fint besøg, og derfor er de samlet fra både Øst- og Vestdanmark. Normalt er missionskonferencerne delt mellem landsdelene.

Den 70-årige Marlin Keith Jensen er Jesu Kristi Kirkes chefhistoriker. Og dertil siden 1989 generalautoritet, hvilket betyder, at han sidder i trossamfundets øverste ledelse i Utah der er 14 millioner mormoner på verdensplan og repræsenterer denne, uanset hvor i verden han befinder sig.

Marlin K. Jensen går på pension som historiker, når han efter danmarksbesøget vender tilbage til malkekvægsfarmen i Huntsville, Utah, men generalautoritet bliver han ved med at være.

I mormonsamfundet tiltales han ældste Jensen.

Der er en grund til, at Marlin K. Jensen kommer til Danmark igen og igen. Både han og hans hustru har danske aner, og det har de otte børn selvsagt også.

Min tiptipoldefar mødte mormonmissionen i Jylland i 1860 og blev døbt ind i kirken i 1864, hvorefter han emigrerede. Han var en af de sidste pionerer, for jernbanen kom til Utah i 1869, og det gjorde rejsen noget lettere, siger han.

Og jeg har fortsat hans gerning. I hans stalde stod der også malkekøer.

Marlin K. Jensen med familie holder af det danske køkken, ikke mindst æbleskiver, som han udtaler næsten uden accent. Men ellers, siger han, er hans dansk nærmest ikkeeksisterende.

Men jeg tror nok, at vores familie har beholdt det danske køkken, siger han lidt prøvende.

Det er muligvis ikke ham, der står i køkkenet til daglig.

Tiptipoldefaderen har altså været med i den periode, hvor flerkoneri stadig var lovligt. Det stoppede med en højesteretsdom i slutningen af 1800-tallet. Højesteret meddelte territoriet i det nordvestlige USA, at mormonerne ikke fik delstatsstatus, medmindre de opgav flerkoneriet.

I alt emigrerede 20.000 konverterede danskere til USA og videre til Utah her er børnene ikke talt med. Så der er et stort dansk islæt blandt de seks millioner mormoner i USA.

Marlin K. Jensen er en meget smilende, charmerende og humoristisk mand, og så er han noget så usædvanligt som en mormonsk demokrat. Langt hovedparten af mormonerne i USA er registrerede som republikanere. Og værdierne er de samme som det kristne højres:

Nej til abort, nej til ægteskab for homoseksuelle, stærke familierelationer og en generel fornemmelse af et samfund i forfald, blandt andet på grund af sekulariseringen.

Det er næppe gået nogens næse forbi, at det amerikanske præsidentvalg til november står imellem den siddende præsident Barack Obama og republikaneren Mitt Romney, der er mormon.

Der er altså andre demokrater end mig, der også er mormoner. Men Mitt Romney er en god mand, og man er jo aldrig helt enig med en kandidats politik.

Marlin K. Jensen mener, at Mitt Romney har stor forståelse for sin tro, og uden for troen bliver mormonisme ikke forstået af så mange.

Vi byder hans kandidatur velkommen i kirken. For det at der er en mormonsk kandidat, vil øge forståelsen for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. De Olympiske Lege i Utah i 2002 gav også en del, men den politiske del nu vil give meget, meget mere, siger han.

På spørgsmålet om, hvorvidt det ikke vil skade Mitt Romneys chancer for at vinde Det Hvide Hus, hvis hele det kristne højre beslutter sig til blive i sofaen, siger han:

Richard Land, leder af den politiske sektion af Southern Baptist Convention har anbefalet at stemme på Romney. Selv om det var noget modvilligt.

Southern Baptist har omkring 17 millioner medlemmer og er det største protestantiske trossamfund i USA og de deler konservative værdier med mormonerne. Men hvis Mitt Romney ikke kan overbevise dem om, at han ikke er Antikrist, så erkender Marlin K. Jensen, at han vil få store problemer med at vinde valget.

Men fordi vi deler de konservative værdier med de konservative kristne, så tror jeg, at man vil lægge de forskellige syn på kristendommen til side for at få den præsident, der ligger tættest på dem, siger han.

Ellers kommer det til at gøre ondt.

Et af de elementer, der gør ondt på mange uden for troen, er den mormonske dåb af allerede afdøde slægtninge. Mormonerne har verdens største slægtsarkiv, der indeholder mellem syv og otte millioner navne.

Og Marlin K. Jensen har været stedfortræder ved mange hundrede dåbshandlinger. Blandt andet dåben af tiptipoldefaderens far, der jo ikke som sønnen blev mormon.

Vi tror på, at ægteskab varer evigt. Altså en fysisk opstandelse af både mand og hustru til samme Paradis, hvis de begge har levet gode religiøse liv. Jeg afviser ikke, at min hustru nok er et meget bedre menneske end mig, så måske mødes vi ikke, siger han med et smil.

Det er samme princip, der bruges ved den stedfortrædende dåb. Hvis man har slægtninge, der er døde uden at have fundet troen, så giver den stedfortrædende dåb slægtningen en mulighed for et bedre efterliv end i det Åndernes Rige, der udgør den mormonske skærsild.

Men hvis den afdøde vælger ikke at anerkende dåben, så er der ikke noget at gøre ved det.

Hver gang mormonerne i deres slægtsforskning finder en ny slægtning, skal der også være en dåb.

På den måde er også danske koryfæer som N.F.S. Grundtvig blevet døbt igen.

Den eneste lejlighed, hvor mormonerne har givet efter for pres for at stoppe den praksis, er, at de ikke døber jødiske ofre for holocaust. For jøderne var det ren blasfemi, at jøder, der netop døde på grund af deres jødedom, med dåben ændrede tro efter døden.

Interviewet med en af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges ældste er slut.

De unge missionærmænd rydder, stadig smilende, op i festsalen, hvor der har været middag.

Marlin K. Jensen skal tilbage til USA og får nu mere tid til malkekvæget, hustruen, de otte børn og 25 børnebørn.

Otte er mange, også for mormoner. Men de fleste mormoner får mellem fire og seks børn, siger han.