Mormonerne og det hellige undertøj

I flere religioner er der særlige krav til påklædning og udseende. Mormonerne er dog nogle af de få, der har deres eget hellige undertøj. Traditionen kan føres tilbage til Adam og Eva, forklarer mormonernes talsmand

Voksne medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, også kendt som mormonerne, har et særligt sæt undertøj til både mænd og kvinder der skal bæres hver dag.
Voksne medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, også kendt som mormonerne, har et særligt sæt undertøj til både mænd og kvinder der skal bæres hver dag. . Foto: Scanpix.

Muslimerne har deres tørklæder, jøderne deres store hatte og lange frakker, mens buddhisterne har deres lette kapper. Alt sammen eksempler på religiøs påklædning, der skal minde bærerne om at være ærbare og beskedne. Men hvad er egentlig forklaringen på mormonernes hellige undertøj?

Mormonernes undertøj stammer fra Biblen

Helligt undertøj? Kan det nu også passe?, kan man næsten høre nogen spørge. Men den er god nok. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, også kendt som mormonerne, har et særligt sæt undertøj til både mænd og kvinder. Et par halvlange underbukser og en T-shirt-lignende undertrøje.

"Ja, beklædningsgenstande bruges jo i mange religiøse sammenhænge, også i den danske folkekirke, hvor præsterne jo har deres særlige præstekjoler. Og hos os tjener alle som præster, når de er i templet, og derfor bærer de også den præstedømmelige klædning. Vi bærer den så inderst, nærmest kroppen, som et ydre symbol på vores indre forpligtelse", forklarer Jens Hjarup Andersen, der er Stavspræsident for de danske Sidste Dages Hellige.

Som det gælder for andre typer af religiøs påklædning, skal også den hellige beklædning minde bæreren om hans eller hendes forpligtelser over for Gud. Og selv om ordet undertøj ikke findes i Bibelen, er det ifølge Jens Hjarup Andersen her, at man finder forklaringen på den særlige tradition.

"Vi mener jo, at princippet kan føres helt tilbage til Adam og Eva, som af Gud bliver iklædt skindtøj. I Bibelen står der jo også, at man skal tage Guds fulde rustning på, ligesom Aron og Moses fik at vide, at de skulle iføre sig en særlig klædning for at gøre tjeneste i templet. Derfor bærer vi klædningen som et symbol på den pagt, vi har indgået med Gud", siger Jens Hjarup Andersen.

Kun voksne mormoner bærer sættet

Netop adgangen til templet spiller en afgørende rolle for brugen af undertøjet. Kun voksne mormoner har adgang til templet, og derfor er det kun de voksne, der bærer undertøjet. Det gør de til gengæld også hele tiden.

"De voksne medlemmer, der har været i templet, bærer klædningen hele tiden. Tøjet kan købes via kirken, der har sine egne leverandører og virksomheder", forklarer Jens Hjarup Andersen.

Søger man på nettet, vil man se, at der mange steder bliver rystet på hovedet over mormonernes undertøj. På en amerikansk hjemmeside topper undertøjet eksempelvis en liste over mærkværdige religiøse traditioner. En placering, der skal ses i lyset af, at man på samme liste finder en jødisk tradition med at svinge en høne tre gange over hovedet. For Jens Hjarup Andersen er symbolikken med undertøjet dog vigtig.

"Princippet kan som nævnt føres tilbage til Adam og Eva. Vi mener så, at det blev genoprettet gennem profeten Joseph Smith (grundlæggeren af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, red.), der genoprettede templernes hellige betydning. Den præstedømmelige klædning er et symbol på vores forpligtelser over for Gud", siger Jens Hjarup Andersen.

Det hellige undertøj fås normalt kun i hvidt. I USA findes dog også en særlig militærudgave i brunt til mormoner, der er i forsvaret.