Prøv avisen
Kirken i verden

Kanye West er blevet højlydt troende

Arkivfoto: Kanye West under et besøg hos Donald Trump i Det Hvide Hus, oktober 2018. Foto: Kevin Lamarque/Reuters/Ritzau Scanpix

Den kontroversielle amerikanske rapper Kanye Wests omvendelse til kristen tro har udløst vidt forskellige reaktioner i USA og Danmark, fra glæde til ringeagt

Kanye West er et stort navn i verden.

Han er først og fremmest rapper og har været i industrien både som producer for andre store kunstnere og siden i mange år som rapper og musiker på egen hånd. Kanye rammer et forholdsvis bredt publikum med sine store hits som ”Power”, ”Stronger”, ”Heartless” og lignende, men særligt hiphop-lyttere mellem 20 og 30 år. Han medvirker også i den kendte – og efter nogles mening platte – amerikanske reality-serie ”Keeping Up With The Kardashians”, fordi han de sidste mange år har været gift med tv-stjernen Kim Kardashian.

Han har altid været kontroversiel. I 2009 var han på alles læber i musikverdenen, da han afbrød den amerikanske sangerinde Taylor Swift, mens hun var ved at holde takketale for en pris, ved at sige, at sangerinden Beyoncé – som ikke vandt prisen – var bedre.

Blandt såvel mediefolk som sorte, der næsten fuldtalligt støtter Demokraterne, er Kanye også kontroversiel ved at hylde den amerikanske præsident Trump. Kanye er desuden også et stort navn i modeindustrien og har blandt andet tjent millioner på at lave sko i samarbejde med Adidas.

Nu har denne hovedrige mand overrasket medieverdenen ved at bekende sin omvendelse til kristentro. Han seneste album hedder rent ud ”Jesus is King” (Jesus er konge). I Det Nye Testamente fortælles om Jesu møde med overtolderen Zakæus, der var en rig, men også kontroversiel person. Da Jesus gik ind i hans hus, var nogle jøder utilfredse med, at Jesus besøgte en sådan type. Selv erklærede Zakæus i sin glæde, at han fra nu af rigeligt ville tilbagebetale, hvad han havde taget fra andre. Og beretningen slutter med Jesu ord om, at han er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.

Denne beretning har været inddraget i den offentlige omtale af Kanye omvendelse, idet en konservativ evangelikal anmelder glæder sig over den enkle og barnlige tro i det nye album og spørger, om ikke kirken snarere skulle øve sig i at se ham som en tolder end som en svindler. Mere kritisk er den venstre-evangelikale forfatter Shane Claiborne, der håber, at omvendelsen ikke bare er et nyt (indbringende!) mediestunt, men at det også vil få etiske følger. Han spørger udfordrende, om Jesus nu også er blevet herre over Kanyes bankkonto! I et land som USA, hvor henved en fjerdedel af befolkningen er evangelikale kristne, er der et så stort marked for kristen musik, at man kan mistænke folk for at udgive kristne albums alene af økonomiske grunde.

Den mistanke er ikke stor i Danmark. Fra ikke-kirkeligt hold er der i Danmark en udpræget uforståenhed over for det, der er sket i Kanyes liv. Det fremgår for eksempel af anmeldelserne af hans seneste album. Dagbladet Informations anmelder skriver, at teksterne er ulidelige, men musikken en nydelse. Det store danske musikmedie Soundvenue finder albummet ulig andet, der er udkommet i lang tid. Fra Politiken lyder det negativt, at Kanye er ligegyldig, når han prædiker for de frelste.

Det holder næppe, når man ser på udbredelsen. Hans nye album har fået store salgstal. Alene den første uge blev der solgt 109.000 albums i USA, og det blev streamet 197 millioner gange på forskellige online tjenester. Med den platform, Kanye allerede har etableret for sig selv i verden, prædiker han netop ikke kun for de frelste. Hans budskab vil tværtimod blive bemærket i så vide kredse, at enhver præst og biskop – og Politiken – kun kan drømme om det.

I Danmark har hans omvendelse dog også fået positiv respons i visse kirkelige kredse. Evangelisk Luthersk Netværk har således på sin hjemmeside skildret Kanyes omvendelse i positive vendinger.

I Det Nye Testamentes beretning hører vi ikke yderligere om Zakæus. Ingen ved, hvordan det senere gik ham. I dag er der heller ingen, der ved, hvordan fremtiden bliver for Kanye og hans familie.

Det forlyder fra USA, at han undervejs er blevet præget af en præst i en lille tværkirkelig menighed, der står for en enkel, klassisk kristendom. En fortsat forbindelse til en solid kristen menighed vil være det bedste udgangspunkt for at ”tolderens” omvendelse ikke bare bliver et kortvarigt mediestunt, så Kanye lærer af Zakæus og kommer ind i et liv i kristen efterfølgelse.

Kurt E. Larsen er professor i kirkehistorie på Menighedsfakultetet.