Prøv avisen

Når svære salmer bliver personlige og nærværende

Salmesang var det bærende element i Bramdrup Kirke. Ved en uformel reception i kirken kunne Bramdrup Skoles 8. klasser nemlig fejre udgivelsen af ”Min salmebog”. Bogen indeholder et udpluk af danske salmer samt elevernes før- og efterindtryk. Foto: Palle Peter Skov

Efter et tværgående projekt mellem den lokale folkeskole og sognets kirke i Bramdrup ved Kolding udgiver en række 8. klasse-elever deres version af en salmebog. Projektet gav kristne og muslimske elever et mere nært forhold til de gamle strofer

”Danmarks sangskat er uvurderlig, men trænger til førstehjælp.”

Sådan lød budskabet i gårsdagens leder i Kristeligt Dagblad i anledningen af den danske sangs 90-årsjubilæum. Og noget kunne tyde på, at eleverne i 8. klasse på Bramdrup Skole i Kolding har arbejdet ud fra samme budskab.

I hvert fald har de intensivt arbejdet med betydningen og forståelsen af en lang række gamle salmer fra Den Danske Salmebog. Det er til sidst mundet ud i bogen ”Min salmebog”, som blev fejret ved en reception i Bramdrup Kirke i fredags.

Og spurgte man eleverne, hvad de havde fået ud af at dykke ned i tekster skrevet af gamle kendinge som Thomas Kingo, Hans Adolph Brorson, B.S. Ingemann og N.F.S. Grundtvig, svarede de:

”Vi har fået et mere personligt forhold til salmerne.”

Samme indtryk har Birgitte Gade fået. Hun er lærer på Bramdrup Skole, og sammen med sognepræst Lone Vesterdal har hun været tovholder på projektet.

”I stedet for fællesundervisning, hvor jeg underviser i salmerne ved tavlen, blev det her mere personligt og nært. Det endte med, at nogle af eleverne nynnede deres salme i timerne,” fortæller Birgitte Gade og påpeger, at det også gav eleverne bedre mulighed for at fornemme stemningen og følelserne i salmerne.

”På den måde kunne de også bedre medtænke symbolikken. At sangene ikke kun handler om kristendom, men at deres budskab også har en værdi og en relevans i dag,” siger Birgitte Gade.

Og det kan 15-årige Tobias Brinkland godt følge læreren i. Han fik til opgave at analysere salmen ”Nu går solen sin vej” af Holger Lissner.

”Jeg synes, det, der står i den, giver meget god mening. I bund og grund handler det om at sætte pris på det, man har, og at leve i nuet,” sagde Tobias Brinkland og understregede, at det også er sjovt at se de andres værker.

For selvom det på mange måder har været et soloprojekt for den enkelte elev, var det også et arbejde, der bar præg af fællesskab. Det fornemmede man, da en flok elever under fredagens reception fortalte om deres arbejde, og kammeraterne på kirkebænkene efterfølgende kvitterede med høje klapsalver. Og da orglet spillede for under salmerne, blandt andet B.S. Ingemanns ”Bliv hos os, når dagen hælder”, sang både drenge og piger med.

En af talerne til receptionen var Koldings provst, Grete Wigh-Poulsen. Hun lagde blandt andet også vægt på det fællesskab, som salmer kan bidrage til.

”I fællesskab udtrykker vi taknemmelighed, sorg, glæde og behov for hjælp over for Gud. Salmesangen er et væsentligt element i vores gudstjeneste, og den binder os sammen som menighed og giver vores tro ord og retning. Den trækker os ud af vores egne, indre og lukkede tankekredsløb og inddrager os i en større sammenhæng,” sagde Grete Wigh-Poulsen og takkede eleverne for at have gjort noget godt for andre ved at bære salmerne videre.

En af de elever, der af religiøse årsager ikke hørte Grete Wigh-Poulsens tale i kirken, men som dukkede op til det efterfølgende traktement, var 15-årige Sumayo Ismail. Hun er født i Danmark, og hendes forældre stammer oprindeligt fra Somalia.

Sumayo Ismail havde arbejdet med Kingos salme ”Far verden, far vel”. En salme, der til at begynde med var svær at forstå, men som til sidst gav hende et større indblik i kristendommen.

”Jeg har ikke det store forhold til kristendommen, fordi jeg er muslim. Men jeg har lært, hvad religion betød i gamle dage i Danmark, og på den måde har jeg lært om forhistorien til det Danmark, jeg kender i dag,” siger Sumayo Ismail.

Om den 8. klasse-årgang, der begynder efter sommerferien på Bramdrup Skole, skal lave en opfølgning på ”Min salmebog” er endnu uklart. Men til spørgsmålet om, hvorvidt lærer Birgitte Gade har mod på at gentage projektet, er svaret klart og tydeligt:

”Absolut!”

Projektet ”Min salmebog” tog sin begyndelse, da lærer Birgitte Gade i august 2015 modtog en mail fra sognepræst ved Bramdrup Kirke Lone Vesterdal. Sammen blev de tovholdere på projektet, hvor 8. klasse-eleverne har nærlæst, analyseret og sunget salmerne. Mange timer i dansk og konfirmandforberedelse ligger forud for det færdige resultat. Foto: Palle Peter Skov