Notre Dames orgel er enestående musikhistorie

Siden middelalderen har man udbygget det kendte orgel i Notre Dame-katrdralen, som mirakuløst overlevede branden i 2019 uden at tage skade

Orgelet ses her under genopbygningsarbejdet af Notre Dame efter branden i 2019.
Orgelet ses her under genopbygningsarbejdet af Notre Dame efter branden i 2019. Foto: Pool New/Reuters/Ritzau Scanpix.

Da flammerne stod op gennem Notre Dames tag den 15. april sidste år, begyndte organisternes Facebook- og andre kommunikationskanaler at gløde over hele verden: Hvad med orglet?

Instrumentet er kendt af alle organister som et af verdens mest legendariske. 8000 orgelpiber, hvoraf de ældste stammer fra 1400-tallet, rejste sig inden branden lige bag facadens roset-vindue, og selve orgelet med de fem klaviaturer og 115 forskellige nøgler nærmest svævede over indgangsportalen, 16 meter over gulvet, mellem himmel og jord, som cheforganist Olivier Latry plejer at sige. Branden skånede på mirakuløs vis det ikoniske orgel, som organister over hele verden drømmer om at spille på. Hverken flammerne eller de tusindvis af kubikmeter vand, som brandfolkene pøsede ud over bygningsværket for at slukke branden, beskadigede orgelet.

Og varmesonder i orglets indre har vist, at temperaturen inden i instrumentet på intet tidspunkt oversteg 20 grader.

”Det er sandsynligt, at spirets fald, der åbnede et hul i taget, har sikret luftcirkulationen inde i kirkerummet og dermed holdt temperaturen nede omkring orgelet,” har Olivier Latry forklaret til TV 5 Monde.

De største af piberne er 10 meter høje, de mindste er på størrelse med en kuglepen. I århundreder har de været Notre Dames stemme.

For organister verden over er Notre Dames orgel et enestående stykke musikalsk kulturhistorie, som forbindes med 1800-tallets store franske orgelbygger Aristide Cavaillé-Coll. Det var ham, som fik til opgave at renovere orglet under den store restaurering efter 1844.

Cavaillé-Coll var kendt for kvaliteten af de orgler, han byggede, og for de nyskabelser, han tilførte dem, herunder mere effektive blæsebælge, der gjorde orglerne lettere at spille på, men som også øgede volumen.

”Han byggede orgler, der kunne efterligne symfoniorkestrets instrumenter, men også dets variationer i styrke, så organisten kan frembringe et crescendo, hvor musikken vokser i styrke,” siger Denis Lacorre, fransk specialist i Cavaillé-Colls orgler.

Det kunne man ikke på de oprindelige orgler, som Bach spillede på. Notre Dames orgel er dermed et af de mest kendte eksempler på de kæmpemæssige symfoniske orgler, der erstattede de mindre barokorgler, og Cavaillé-Colls instrumenter er uløseligt knyttet til den franske romantiske orgeltradition med komponister som César Franck.

Cavaillé-Coll byggede videre på det eksisterende, klassiske orgel i Notre Dame, og siden er hans eget orgel blevet renoveret adskillige gange og forbedret, blandt andet med moderne elektronisk udstyr.

”Hans orgel skjuler sig dermed inden i det nuværende orgel,” siger Denis Lacorre.

Den berømte orgelbygger leverede instrumenter til hele verden, fra Kina til Sydamerika. Men Norden tæller kun ét, som står i Jesuskirken i Valby.

”Brygger Jacobsen havde formentlig hørt Cavaillé-Colls orgler i Paris og ville have det bedste til den kirke, han byggede i Valby,” siger organist i Jesuskirken i Valby Sven

Verner Olsen.

”Vores orgel er naturligvis mindre end det i Notre Dame, som skal kunne fylde den store katedral. Notre Dames orgel er imponerende og prestigefyldt, og det skyldes ikke kun orglet, men også de organister, der har været tilknyttet katedralen, og som hører til blandt verdens allerbedste,” siger Sven Verner Olsen.

Tre uger inden branden udgav den nuværende cheforganist, Olivier Latry, en indspilning af Bach-værker med titlen ”Bach to the Future”.