Ny norsk tros- og livssynslov i modvind

Regeringens flertal angribes nu af venstrefløjen. Her vil man have kvindekvoter i trossamfundenes ledelser og uanmeldte kontrolbesøg

I begyndelsen af marts så det lyst ud for tilhængerne af en ny tros- og livssynspolitik i Norge.

Kristeligt Folkepartis leder, Kjell Ingolf Ropstad, havde sammen med resten af regeringen samt Fremskridtspartiet sikret opbakning til ny lovgivning på området.

En lov, der blandt andet kommer til at betyde, at trossamfund med flere end 50 personer fra årsskiftet kan få offentlig støtte, samt at Norge fremover defineres som ”et livssynsåbent samfund”.

”Jeg ønsker at skabe tryghed og stolthed om, at religion har og fortsat skal have en naturlig plads i vores samfund. Det livssynsåbne samfund bliver nu tydeligt forankret. Religion skal have en naturlig plads i det offentlige rum. Vi viser, at vi vil have et livssynsåbent, ikke livssynsneutralt samfund,” lød det fra børne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad, der også havde ansvaret for kirkespørgsmål, da regeringen i juni sidste år præsenterede det nye lovforslag.

Men nu, på tærsklen til en vedtagelse, er centrum-højreregeringen alligevel løbet ind i problemer. For det første har coronakrisen udsat behandlingen af loven i det norske parlament, som ellers skulle have fundet sted først i april. Og for det andet har Norges rød-grønne opposition – som i de aktuelle målinger står til at få flertal, hvis der var valg i dag – nu kastet sig ind i kampen om lovgivningen på trosområdet.

Socialistisk Venstrepartis Freddy André Øvstegård har varslet en ”korrigering” af loven ved et eventuelt magtskifte ved valget i september næste år. Samme toner lyder fra Centerpartiet og de norske socialdemokrater, og nu har oppositionspartiene med en officiel indstilling løftet sløret for, hvordan ændringer kan komme til at se ud. Nogle af forslagene står en samlet opposition bag, nogle er for det enkelte partis egen regning.

Blandt andet ønsker det norske socialdemokrati, at der ikke skal minimum 50, men derimod 500 medlemmer til, før et trossamfund kan opnå statsstøtte.

Samtidig kræver en samlet opposition, at også tros- og livssynssamfundene bliver omfattet af kravet om minimum 40 procent kvinder i ledelsen hos organisationer, der forvalter offentlige støttekroner. Både socialdemokraterne og Centerpartiet kræver desuden, at ledelserne skal være demokratisk valgt.

På oppositionens ønskeliste står også, at religiøse ledere, der nyligt er kommet til landet, skal have eller tillære sig viden om blandt andet ”mødet med vold i nære relationer” samt ”centrale værdier i det norske samfund”.

Et andet stridspunkt mellem regeringens forslag og særligt Centerpartiet er kontroludøvelse. I regeringens forslag lægges op til mere rapportering, men står det til Centerpartiet, er det ikke tilstrækkeligt. I hvert fald ikke når det kommer til trosamfund uden for den norske kirke.

Til Vårt Land forklarer Åslaug Sem-Jacobsen, at partiet vil ”forstærke tilsynet” med livssynssamfund, som modtager statsstøtte – blandt andet i form af ”inspektioner og uanmeldte tilsyn”.

”Det skal ikke være sådan, at det først er via historier i medierne, man får kendskab til kritisable forhold,” siger hun.

Centerpartiet ønsker dog, at den norske kirke friholdes – i stedet ønsker partiet, at der udformes en seperat kirkelov, der skal sikre den norske kirkes ”særlige stilling i landets historie”.

Hos Kristeligt Folkeparti har man ikke meget tilovers for oppositionens ønsker om øget kontrol, forklarer partiets ordfører på den nye lov Jorunn Gleditsch Lossius til Vårt Land:

”Regeringens vej går gennem opbygning af tillid mellem stat og trossamfund.”

Omvendt begræder den socialdemokratiske trosordfører, Kari Henriksen, ”en konservativ” drejning hos regeringen og ikke mindst, at Kristeligt Folkeparti har søgt opbakning til den nye lov hos Fremskridtspartiet på den yderste højrefløj frem for at lave et langstidsholdbart forlig hen over midten i norsk politik:

”Historisk har Kristeligt Folkeparti og Arbejderpartiet (det norske socialdemokrati, red.) haft et stort værdimæssigt engagement og sammen skabt mange gode løsninger, som da kirkeforliget i sin tid kom på plads,” siger Kari Henriksen til Vårt Land.

Og det har socialdemokraterne en pointe i, understreger professor i teologi på Oslo Universitet Hallgeir Elstad over for Kristeligt Dagblad.

”Der har været tradition for en bred konsensus på området – mest markant med netop kirkeforliget i 2008, som er udgangspunktet for de ændringer, vi ser på vej nu. Men regeringen valgte givetvis en løsning med Fremskridtspartiet, fordi det var det letteste, og det kan godt tolkes som udtryk for en større polarisering på tros- og livssynsområdet i Norge, at man ikke har formået at lave en fælles, bred aftale,” siger han og understreger, at den smalle aftale med den yderste højrefløj langtfra er gratis for regeringen:

Fremskridtspartiet har sikret sig opbakning til flere mærkesager, herunder at man kan hindre støtte til tros- og livssynssamfund, der modtager økonomiske bidrag fra udenlandske stater, der ikke respekterer tros- og livssynsfriheden, ligesom de har fået indføjet strengere tiltag mod koranskoler.”