Prøv avisen

Ny religion betyder nyt netværk

I nogle tilfælde fordi familie og venner tager afstand fra konvertittens nye religion. I andre tilfælde fordi konvertitten selv bliver ramt af "konvertitis". - Foto: colourbox.

Både familie og venner kan ryge i svinget, når religionen bliver skiftet ud med en anden. Heldigvis venter en ny omgangskreds som regel i kulissen

Udskiftning af religionen betyder ofte også en udskiftning af det sociale netværk. I nogle tilfælde fordi familie og venner tager afstand fra konvertittens nye religion. I andre tilfælde fordi konvertitten selv bliver ramt af "konvertitis". Det afhænger af de normer, der er forbundet med de forskellige religioner, fortæller Mogens S. Mogensen, konversionsekspert og ekstern lektor i teologi på Aarhus Universitet.

- I både det miljø, man konverterer fra, og det, man konverterer til, kan der være en forståelse for, at det betyder brud at konvertere. I nogle konservative muslimske kredse vil man eksempelvis betragte konvertitten som socialt død. Et andet eksempel kan være en sekt, hvor en konversion til sekten automatisk indebærer, at konvertitten bryder med det, personen kommer fra, siger han og tilføjer:

- Somme tider ser vi også at konvertitten bliver ramt af "konvertitis" og nærmest bliver mere katolsk end paven selv, hvis det er katolicismen, det drejer sig om.

Derimod er der sjældent bøvl i baglandet, hvis en folkekirkekristen bliver buddhist.

- Jo mere eksklusiv en religion er i selvforståelsen, des mere kan det lægge op til eksklusivitet. Jo mere inklusiv den er, des lettere er det, at være inklusiv i religionen. For eksempel kan man sagtens være buddhist og kristen på samme tid. I sådan et tilfælde er der ikke tale om et brud, mere om en tilføjelse, mener Mogens S. Mogensen.

Tina Gudrun Jensen, forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og medforfatter til bogen "Nye muslimer i Danmark", mener også, at der er meget stor forskel på, hvorvidt det medfører et socialt tab at skifte religion.

- Selvfølgelig sker der nogle forandringer, når man møder nye mennesker og begynder at leve efter andet værdisæt. Men jeg mener også, der kan være masser af kontinuitet i en konversion, og de værdisæt, man har, kan sagtens passe med dem i den nye religion. For eksempel kan man i forvejen have familieværdier, der passer til den religion, man konverterer til. Billedet af konvertitten, som bryder med hele sin familie, er ikke det eneste billede, vi finder, siger Tina Gudrun Jensen.

I den multikulturelle kristne kirke Chuch of Love er de fleste medlemmer konverteret fra islam til kristendommen, og det har haft betydning for deres omgangskreds.

- Den værste og største konsekvens for konvertitterne er, at mange mister deres netværk, når de bliver døbt. Derfor prøver vi her i kirken at give dem noget af det netværk, som de mister. Og vi giver dem mulighed for at komme i kontakt med andre, som er i en lignende situation, siger kirkens præst Massoud Fouroozandeh.

schelde@kristeligt-dagblad.dk