Ny strid om ret til at cykle på fredet kirkegård

Fredningsnævnet for København har netop afgjort, at en årelang tilladelse til at cykle på dele af den kendte Assistens Kirkegård i København skal sløjfes. Danmarks Naturfredningsforening er glade, men Københavns Kommune overvejer at anke

I dag må man cykle på afgrænsede områder af Assistens Kirkegård i København. -
I dag må man cykle på afgrænsede områder af Assistens Kirkegård i København. - . Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix.

Der er stadig ufred omkring den fredede Assistens Kirkegård i København. Der er tradition for, at man på en række af landets bykirkegårde i reguleret omfang kan køre på cykel. Sådan har det også været på den kendte og historiske Assistens Kirkegård i 18 år.

Men nu ændrer en ny afgørelse fra Fredningsnævnet for København med et slag den folkelige praksis og indfører cykling forbudt. Det kan ende med en klage til Natur- og Miljøklagenævnet fra Københavns Kommune.

Det er Danmarks Naturfredningsforening, som i forbindelse med kirkegårdens fredning sidste år har ønsket, at der indføres cykelforbud. Københavns Kommune har hele tiden været imod ligesom en del af borgerne.

Nørrebros Lokaludvalg er da heller ikke udelt glad for det nye forbud, som også kan vise sig at blive svært at håndhæve, mener næstformand Lars Christiansen.

”I 18 år har borgerne kunnet cykle på kirkegården på anviste stier, så et forbud vil ikke falde i god jord,” siger han.

”Cyklisterne har indtil nu ikke udgjort det store problem, fordi der ikke cykler så mange gennem Assistens Kirkegård som på de nærliggende gader. Både barnevogne og kørestole skal jo fortsat kunne komme ind på Assistens Kirkegård, men så kan cyklerne det også. Så hvordan et forbud skal håndhæves, er indtil videre et problem. Vi ved jo, at på Nørrebro cykler folk, hvor de synes, uanset love og regler,” siger Lars Christiansen.

Han mener, at man skal være påpasselig med ikke at gå for langt med kravene, når der er gennemført en fredning.

”Man skal huske, at Nørrebro er det tættest befolkede område i hele Danmark, som samtidig har det mindste rekreative areal pr. indbygger. For beboerne tæller hver kvadratmeter, derfor vil et cykelforbud rejse store følelser. Mange vil synes, at det er direkte dumt, fordi et forbud ikke kun indebærer, at man ikke længere kan cykle en tur i ro og fred på et kulturelt og naturskønt område, men fordi det også rejser uoverstigelige praktiske problemer,” siger Lars Christiansen.

Afgørelsen fra Københavns Fredningsnævn imødekommer Danmarks Naturfredningsforenings ønsker for den fremtidige kirkegård i vid udstrækning, siger souschef og fredningsleder Birgitte Bang Ingrisch.

”Nogen vil blive kede af, at man ikke længere må cykle på kirkegården, men andre vil blive glade. Det er vigtigt for os at bevare kirkegården som en perle midt i København, som kan noget særligt. Her vil der være ro og højt til himlen, og man kan gå en søndagstur i fred og uden fare for at blive væltet af en cyklist.”

”Det er stadig en kirkegård, hvor folk også færdes i sorg, så vi har valgt at lægge vægt på, at vi fremover skal færdes på kirkegården i et andet tempo end på cykel. Der er ikke tale om at skrue tiden tilbage, for vi elsker alle cyklisme. Men nogle gange må man prioritere anderledes, for ellers forsvinder alle værdier i det store, retfærdige spil,” siger Birgitte Bang Ingrisch.

Overborgmester Frank Jensen siger i en mail:

”Det er ærgerligt for byens cyklister og beboerne på Nørrebro, som i forvejen mangler grønne områder, at fredningen betyder et forbud mod at cykle på de centrale stier, som i dag er tilladt, og som er med til at give Assistens Kirkegård sin særlige charme. Assistens Kirkegård emmer af liv og et helt særligt nørrebrosk frisind, hvor der er plads til alle, herunder cyklister. Det skal vi holde fast i, for respekten for dem, der ligger begravet på kirkegården bliver ikke mindre af, at der også er liv blandt gravene. Nu kigger vi på afgørelsen og overvejer, om kommunen skal klage over Fredningsnævnets beslutning.”