Prøv avisen

Nyt liv til den gode hyrde og hans hus

Rie Leth Birkedal (t.v.) er her i gang med de sidste penselsstrøg, mens Jeanett Exner ser til. For Jeanett Exner har det været vigtigt at bevare billedet af ”den gode hyrde” som del af missionshusets historie og en fortsat påmindelse om at værne fællesskabet og kærligheden. – Foto: Jesper Kristensen.

Sangeren og billedkunstneren Johnny Madsens art manager har købt halvpart i det gamle missionshus på Fanø. Jeanett Exner vil gøre det til et kultursted for hele øen

Johnny Madsen har været omkring og sagt god for resultatet. Det er også ham, der har lånt ud af sine farver til denne fornyelse af vægmaleriet den gode hyrde i det gamle missionshus i Nordby, Fanø, for musikeren Johnny Madsen, der i mange år har boet på øen, er også kunstmaler. Hans billeder, med farver lige så vilde som teksterne i nogle af hans mest surrealistiske sange, har gjort det lille Madsens Galleri i Nordby landskendt.

LÆS OGSÅ: Miniparlør til missionshuset

Madsen er vant til at arbejde med mange farver og mange farvelag, så han efterlod et arsenal af plastikbøtter med akrylmaling i missionshuset, men kunstmaler Rie Leth Birkedal havde i dette tilfælde kun brug for blå, sort og hvid. Ingen adgang. Rie arbejder i salen har der stået på en flagrende seddel, som har været hæftet på døren til missionshusets store sal i de dage, hvor hun har fornyet den gode hyrde i nye blå nuancer til erstatning for de brune og siden stærkt falmede farver, som hyrden og hans får oprindeligt blev malet i. Rie Leth Birkedal, der har bopæl, atelier og galleri på Fanø, er mest kendt for sine blomstermalerier. Fornyelsen af den gode hyrde var hendes første professionelle bekendtskab med det religiøse maleri og i dette tilfælde i tæt samarbejde med et forlæg, der blev malet for over et halvt århundrede siden.

Vægmaleriet af den gode hyrde over foldedøren i den store sal daterer sig til 1956, da missionshuset i Nordby, der er fra 1896, blev ombygget og udvidet med en lille sal. Det blev malet af en E. Fröst, om hvem man i øvrigt ikke ved noget som helst.

Så vi efterlyser oplysninger. Ved nogen noget om ham eller hende, vil vi meget gerne have det at vide, siger Jeanett Exner, der tager imod i missionshuset.

Jeanett Exner har tidligere drevet Madsens Galleri, som hun nu har solgt, men arbejder fortsat som art manager for Johnny Madsen, og i øvrigt med kunst og kulturelle arrangementer. Sammen med Henrik Lynggaard, indehaver af Admiral Strand Feriehuse, købte hun for halvandet år siden det gamle missionshus i Nordby, som havde stået tomt længe, og nu er der så sommerhusudlejning i den ene halvdel, og i den anden kan den gode hyrde se frem til et nyt liv i selskab med en bred vifte af kulturelle aktiviteter.

Som andre af de mange gamle missionhuse, Indre Mission har solgt de senere år, får missionshuset i Nordby et nyt og anderledes liv, men den gode hyrde over foldedøren vil fortsat overvåge begivenhederne, nu i sin nye farvesætning. Bortset fra farverne er motivet bibeholdt i sin originale optegning, og nænsomt og pietetsfuldt fornyet, ligesom Jeanett Exner i istandsættelsen af missionshuset har haft det mål at forsøge at bevare så meget som muligt af det gamle.

Det har været en stor udfordring, men for mig har det haft betydning at overtage et hus med en historie frem for at flytte ind i en nybygningen uden sjæl. Jeg føler stor respekt over for den kulturhistorie, vi nu bygger videre på, siger hun. Derfor har hun heller ikke været i tvivl om, at den gode hyrde fortsat skal være del af det nye kultursted, som i øvrigt vil få navnet Missionshuset.

For alle os på Fanø vil det jo blive ved med at være missionshuset, selv om det nu skal bruges til kultur, så det kan vi lige så godt tage konsekvensen af, lyder Jeanett Exners forklaring.

Blandt det, der er bevaret, er de gamle, oprindelige døre, og i forgangen er der planer om en lille udstilling af nogle af de bøger og skrifter, de nye købere har fundet på loftet, og som kan trække tråde tilbage til årene med gudelige taler og sange fra Hjemlandstoner i missionshuset.

Den store sal åbner efter årsskiftet for kulturelle arrangementer, som efter Jeanett Exners ideer skal gå på tværs af genrerne, sådan som hun gennem årene har arbejdet med kunst, kultur og showbusiness: Børneteater, maleriudstillinger og koncerter.

Det er Jesus, der i Johannes-evangeliet sammenligner sig selv med den gode hyrde som billedet på den omsorgsfulde Gud. Den gode hyrde, der sørger for sine får, vogter os mod det onde og sætter sit liv til for os.

Jeanett Exner:

For mig er den gode hyrde et billede på fællesskabet og en påmindelse til os alle om at værne om fællesskabet og passe på vores næste. Fællesskab er for mig glæde og sammenhold, og det er jo netop nogle af de værdier, vi vil forsøge at formidle her på vores nye kultursted. Eller sagt på en anden måde, så vil vi formidle kærlighed og fællesskab, og her nærmer vi os det religiøse: Gud er kærlighed, og jeg ser den gode hyrde som en understregning over for os alle: Husk nu at være givende og god imod din næste.

Kærligheden er det allervigtigste vi har, og den koster ingenting. Det koster os ikke noget at være glad og positiv over for vores medmennesker, men vi bombarderes jo samtidig med så mange andre, negative indtryk, så at det er nødvendigt, at vi til stadighed holdes fast på kærligheden, så vi ikke glemmer den og det kan vægmaleriet over foldedøren nu fortsat hjælpe os til.

Jeanett Exner med et udvalg af nogle af de gamle bøger og sangbøger, som missionshusets nye ejere fandt på loftet. En del af dette materiale vil blive udstillet som en dokumentation af missionshusets tidligere brug, før det blev kultursted. – Foto: Jesper Kristensen.