Prøv avisen

Nyt program om Adam og Eva på DR

I et nyt program skal værterne og debattørerne Adam Holm og Eva Selsing diskutere moralske dilemmaer, som fylder i vores tid. Det fortæller redaktionschef Mette Offenberg fra DR Historie, Tro og Perspektiv. Foto: DR Presse

I en ny programserie skal Adam Holm og Eva Selsing diskutere de moralske spørgsmål og dilemmaer, som mange mennesker møder. Programmet præsenteres som trosprogram, men er også et samfundsdebatterende program

”Er vores moderne verden blevet et frisindets paradis på jord, eller har vi helt glemt vores kristne moralske kompas?”. Sådan spørger redaktionen bag et nyt DR-program i den pressemeddelelse, de har sendt ud, der fortæller om et nyt ”trosprogram”. Programmet bliver sendt første gang i morgen aften på DR K. Her skal værterne og debattørerne Adam Holm og Eva Selsing diskutere moralske dilemmaer, som fylder i vores tid. Det fortæller redaktionschef Mette Offenberg fra DR Historie, Tro og Perspektiv.

”I det her program vil vi diskutere virkelighedens moralske dilemmaer, som vi møder dem i vores dagligdag. Vi har friheden til at gøre rigtig mange ting inden for lovens grænser, men har vi glemt, at vores samfund er bygget på et grundlag af kristendom, og kan de ting forenes med at kalde sig kristen eller i hvert fald kulturkristen?”.

De to værter skal blandt andet diskutere emner som straf, abort, kristendommens indflydelse, flygtninge og moderskab, mens de blandt andet besøger en swingerklub, et fængsel, en gynækologisk afdeling, en kirke, en hjemmegående mor og et flygtningecenter. Idéen er, at de to værter kan repræsentere to forskellige strømninger i de spørgsmål.

”Adam Holm og Eva Selsing har to forskellige udgangspunkter. Adam er frisindet ateist, mens Eva Selsing er erklæret kristen og rent moralsk konservativ. Eva står fast på gammeldags grundprincipper og har de moralske holdninger, der følger med,” siger Mette Offenberg.

Hun håber, at programmet kan få danskerne til at diskutere moralske spørgsmål ude i stuerne.

”Når vi diskuterer disse spørgsmål, så ender det ofte med at blive politisk, eller det kommer til at handle om, hvad lovgivningen siger. Her handler det om følelser og det personlige moralske kompas. Rigtig mange vil kunne spejle sig i det.”

Adspurgt om valget af den erklærede ateist Adam Holm som repræsentant for det frisindede og Eva Selsing som repræsentant for det kristne og konservative, henviser Mette Offenberg til Christoffer Emil Bruun, der er redaktør for DR Tro, og som også har været inde over programmet.

Hvilke tanker har I gjort jer omkring Adam Holm som repræsentant for det frisindede?

”Vi har valgt de to, fordi de er velreflekterede og velformulerede, og så repræsenterer de hver især to hovedstrømninger i moderne europæisk og dansk kultur. Adam Holm ligger i Georg Brandes slagskygge med tanker om frisind og en liberal livsindstilling. Eva Selsing repræsenterer den modsatte strømning i dansk kultur, som er meget bundet i traditioner og den kristne kulturarv. Så vi kommer til at opleve vekselvirkningen mellem det kristne og konservative på den ene side og det frisindede og fremskridtsorienterede på den anden. En diskussion, der i høj grad har formet den danske kultur. Det er mere held end forstand, at de hedder Adam og Eva. Når det er sagt, så har det været med til at sætte en ramme for programmet, hvor spørgsmål om skyld og skam fylder meget,” siger Christoffer Emil Bruun og svarer så på, om Eva Selsing står som repræsentant for det kristne islæt i trosprogrammet.

”Hun er ikke på den måde repræsentant for det kristne, det er der jo ingen, der er. Der er jo mange måder at være kristen på. Hun er repræsentant for en kristen kultur. Hun ligger i forlængelse af den nationalkonservative kultur. ”

Hvor kommer troen så ind i programmet?

”Programmet handler om, hvordan vores tro er en stor del af vores kultur og vores samfund. Jeg er interesseret i at se, hvordan troen er en del af vores samfund. Det er ikke et undervisningsprogram om kristendom eller et traditionelt trosprogram, men vi diskuterer emner som moral, etik og skyldsbevidsthed, og her spiller troen en stor rolle.”

”Så det handler om tro. Men man kunne også kalde det et samfundsprogram eller et debatprogram. Samfundet er jo en stor sammenfletning af tro, moral, politik og etik. Om man kan kalde det et trosprogram, må folk selv vurdere,” konkluderer Christoffer Emil Bruun.