Konfirmander klappede Grundtvig-salmer

Kan man motivere teenagere til at synge højt og tydeligt med på gamle samler? Den fynske Sangskole gjorde i tirsdags et forsøg, da den i Faaborg testede sit nye konfirmandprojekt

Der var fokus på at inddrage kroppen, da konfirmander fra Faaborg blev undervist af Den fynske Sangskole. Sangskolen vil med projektet ”Tro på stemmen” give konfirmander et nyt og friskt forhold til den danske salmeskat og gøre, at de oplever glæden ved at synge sammen. –
Der var fokus på at inddrage kroppen, da konfirmander fra Faaborg blev undervist af Den fynske Sangskole. Sangskolen vil med projektet ”Tro på stemmen” give konfirmander et nyt og friskt forhold til den danske salmeskat og gøre, at de oplever glæden ved at synge sammen. – . Foto: Ard Jongsma.

Tramp, tramp – klap. Tramp, tramp – klap.

En fast rytme skabt af skiftevis fødder og hænder lyder i den store sal i Faaborgs sognehus, hvor 28 konfirmander står i en cirkel sammen med sangkonsulenten Lise Bech Bendix. Rytmen kender de sydfynske teenagere fra Queen-sangen ”We Will Rock You”, men da sangkonsulenten sætter ord på takterne, kommer teksten ikke fra den britiske musikgruppes store hit. Den er derimod fra en næsten 100 år ældre Grundtvig-salme.

”Al-le mi-ne kil-der skal væ-re hos dig,” siger Lise Bech Bendix i takt til rytmen og beder så de unge gentage linjen fra salmen af samme navn.

Det gør de først meget stille og lidt usikkert, mens de koncentrerer sig om ikke at komme ud af takt. Efter nogle gentagelser har de dog bedre fat i teksten fra det første vers, og så sætter sangkonsulenten den rigtige melodi på salmen, mens der stadig bliver klappet og trampet. De unge synger forsigtigt med på verset igen og igen, indtil Lise Bech Bendix er tilfreds.

”Sådan, tak!”, siger hun og kigger glad ud på flokken.

”Har I hørt en salme på den her måde før?”.

Det har de unge ikke.

”Vi plejer at sidde ned med en salmebog,” siger en dreng.

Denne tirsdags konfirmationsforberedelse i Faaborg på Sydfyn er noget anderledes end normalt. Den fynske Sangskole har nemlig fået lov til at overtage undervisningen og bruge eleverne som prøvekaniner til et nyt projekt, de sætter i gang fra efteråret med støtte fra Den Folkekirkelige Udviklingsfond. Projektet hedder ”Tro på stemmen” og går ud på at styrke konfirmandernes forhold til salmesang.

For ud over at det kan virke fremmed at trampe og klappe til en Grundtvig-salme, så er salmetraditionen i det hele taget ved at forsvinde hos de yngre generationer, siger Kirsten Wind Retoft, der er organist og kunstnerisk leder i Den fynske Sangskole og med i Faaborg i dag.

”I dag oplever vi generelt, at den danske sang- og salmetradition er presset. Mange har svært ved at synge med til bryllupper og barnedåb, for de kender ikke selv de vigtigste salmer. Vi ser særligt traditionstabet hos de yngre generationer. I gamle dage kunne jeg være sikker på, at alle trods alt kunne synge med på ’I østen stiger solen op’ til kor, men det kan jeg ikke længere,” siger hun.

Den fynske Sangskole har i dag en række sangtilbud til forskellige aldersgrupper, men det er ifølge Kirsten Wind Retoft første gang, skolen arbejder specifikt med teenagere, som ikke frivilligt har meldt sig til sang.

”Vi har været spændt på, hvad de vil sige til det. De præster, vi har talt med, har været meget begejstrede for projektet, fordi de synes, det er svært at få konfirmanderne til at synge med på salmerne. Det skyldes nok, at man omkring konfirmationsalderen er meget genert og ikke vil skille sig for meget ud. Det kan gøre det svært at få dem til at synge, da sang for mange er forbundet med en blufærdighed,” siger hun.

Den blufærdighed kan da også ses i sognehuset denne tirsdag morgen. Under opvarmningsøvelserne, hvor konfirmanderne skal lave sjove lyde og bevægelser, virker mange usikre og fniser eller skjuler ansigtet lidt bag en hånd, når det er deres tur til at gøre noget. Når der skal synges, sker det meget lavt.

”7. a og b, I har masser af krop og luft, men det er svært at få lyd ud, når I ikke åbner munden,” siger Lise Bech Bendix på et tidspunkt, hvilket får de unge til at hæve stemmen en lille smule.

Efter en kort pause får de lov til at sætte sig ned, og Lise Bech Bendix finder salmebøger til dem, så de sammen kan synge en salme på en mere traditionel måde. En dreng forsøger at gemme sin mobil i den opslåede salmebog, så han kan spille på den imens, men bliver opdaget. Så slår han ligesom alle andre op på salmen ”Du, som har tændt millioner af stjerner” og begynder stille at synge eller mumle med på første vers.

Derefter deler Lise Bech Bendix de unge op i grupper, som på skift skal synge først en linje hver og senere kun et ord hver. Pludselig går der konkurrence i, hvilken gruppe der klarer opgaven bedst, og flere af drengene begynder at rette sig op i stolene og synge højere. Da konfirmanderne efterfølgende skal synge hele salmen sammen igen, lyder det langt højere end ved første gennemgang.

Lise Bech Bendix afslutter sin sangundervisning med at høre, hvad de unge syntes om forløbet. Nogle mener, det var svært at gå fra lyse til dybe toner, andre, at det var hårdt og svært at stå op og klappe og trampe, samtidig med at man skulle synge. Flere synes dog også, at det var en sjov og anderledes måde at synge en salme på, mens en påpeger, at han ikke synes, det havde meget med niveauet for elever i 7. klasse at gøre. Hvis han skulle lære en salme, ville han nok bare søge den frem på Google og så læse den, siger han.

Den form for reaktioner havde de tilstedeværende fra Den fynske Sangskole også ventet, men dagen har alligevel gjort administrativ leder af Den fynske Sangskole Bo Horsevad optimistisk.

”Deres sang ændrede sig, og det kom til at lyde godt. Vi forventer selvfølgelig ikke, at vores projekt kan starte en revolution. Men når konfirmander i dag hører salmer ved, at præsten synger, og de bare sidder og lytter, så skaber det en kløft mellem dem og salmerne, som vi gerne vil undgå bliver større,” siger han.

Den kløft vil sognepræst i Faaborg Kirke Lene Matthies også gerne gøre noget ved, og efter at have overværet dagens workshop kan hun sagtens forestille sig at bruge sangskolens nye projekt.

”Der mangler en anden tilgang til salmesang i dag. Jeg indleder altid min undervisning af konfirmanderne med, at vi synger en morgensalme, men jeg tror, det ville være fint med nogle teknikker til at lære dem salmerne på en anden måde,” siger hun, inden hun skal skynde sig videre hen til et sted, hvor man ifølge hende finder en noget mere salmebegejstret gruppe: det lokale plejehjem.